A turizmusbiztonságban rejlő marketing és menedzsment implikációk
DOI:
https://doi.org/10.14267/TURBULL.2018v18n2.2Keywords:
turizmusbiztonság, természeti katasztrófa, kríziskommunikáció, MarketingkampányAbstract
A globális turizmust fenyegető biztonsági kockázatok negatív hatásai, az iparágra jellemző multiplikátorhatásból adódóan, a gazdaság egészére továbbgyűrűznek. Azonosításuk mind fogyasztói, mind szolgáltatói oldalról szükségszerű, minimalizálásuk és kiküszöbölésük az értékteremtés feltétele. A turisztikai desztinációkat sújtó katasztrófákra, krízishelyzetekre történő felkészülésben, és az azokat követő válságkezelésben a megfelelő menedzsment- és marketingszemlélet alkalmazása a szektor további „sérülésének” megakadályozását, illetve mielőbbi helyreállítását célozza. A válságkezelési gyakorlat szemléltetése egy angliai száj- és körömfájás járvány, valamint egy ausztrál bozóttűz esetein keresztül történik.
References
ARMSTRONG, E. K. – RITCHIE, B. W. (2008): The Heart Recovery Marketing Campaign: Destination Recovery After a Major Bushfire in Australia’s National Capital. Journal of Travel & Tourism Marketing. 23(2-4). pp. 175-189.
BAUER A. – BERÁCS J. – KENESEI ZS. (2007): Marketing alapismeretek. Aula Kiadó, Budapest.
BBC (2002): The Foot-and-mouth: The key stats. http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/1334466.stm, Letöltve: 2018. március.1.
DÁVID L. – MOLNÁR F. – BUJDOSÓ Z. – DERESKEY A. (2007): Biztonság, terrorizmus, turizmus. Gazdálkodás. 51(20).Különkiadás. pp. 160-166.
DÁVID L. – MOLNÁR F. (2007): Biztonság, terrorizmus és turizmus: nemzetközi és hazai relációk. Társadalom & Politika. 3(1). pp. 33-56.
EISENHARDT, K. M. (1989): Building Theories from Case Study Research. The Academy of Management Review. 14(4). pp. 532-550.
ERNSZT, I. (2016): „Sullen Shadows Under the Blue Sky” – Some Remarks about the Dark Side of Tourism and the International Legal Protection. In: Németh K. (szerk): I. Turizmus és Biztonság Nemzetközi Tudományos Konferencia. Pannon Egyetem Nagykanizsai Kampusz. Konferenciakötet. pp. 98-106.
FALKHEIMER, J. (2014):"Crisis communication and terrorism: the Norway attacks on 22 July 2011". Corporate Communications:An International Journal. 19(1). pp. 52-63.
FALL, L. T. – MASSEY, J. E. (2005): The Significance of Crisis Communication in the Aftermath of 9/11: A National Investigation of How Tourism Managers Have Re-Tooled Their Promotional Campaigns. Journal of Travel & Tourism Marketing. 19(2-3). pp. 77-90.
FAULKNER, B. (2001): Towards a framework for tourism disaster management. Tourism Management. 22(2). pp. 135-147.
GÁTI M. – KOLOS K. (2012): Az elektronikus kereskedelem alkalmazása a hazai vállalatok körében – a piacorientáció és a marketingkörnyezet szerepe. Vezetéstudomány.43. Különszám. pp. 91-97.
HENDERSON, J. C. (2003): Communicating in a crisis: flight SQ 006. Tourism Management. 24(3). pp. 279-287.ICCT (International Centre of Counter-Terrorism) (2013): The Anders Behring Breivik Trial: Performing Justice, Defending Democracy. https://www.icct.nl/download/file/ICCT-De-Graaf-et-al-The-Anders-Behring-Breivik-Trial-August-2013.pdf, Letöltve: 2018. március 5.
KARL, M. – SCHMUDE, J. (2017): Understanding the role of risk (perception) in destination choice: A literature review and synthesis. Tourism Review. 65(2). pp. 138-155.
KOTLER, P. – BOWEN, J. T. – MAKENS, J. C. (2010): Marketing for Hospitality and Tourism. International Edition. 5th ed. Pearson Prentice Hall, USA.
LEPP, A. – GIBSON, H. (2007): Sensation seeking and tourism: Tourist role, perception of risk and destination choice. Tourism Management. 29(4). pp. 740-750.
MALOTA E. – MITEV A. (2013): Kultúrák találkozása. Nemzetközi kommunikáció, kultúrsokk, sztereotípiák. Alinea Kiadó, Budapest.
MANSFELD, Y. – PIZAM, A. (2006): Tourism Security and Safety: From Theory to Practice. In: Mansfeld, Y. – Pizam, A. (eds): Tourism, Safety and Security. Burlington MA. pp. 139-141.
MICHALKÓ G. (2012): Tu r i z m o l ó g i a. Akadémiai Kiadó, Budapest.
PÉTER E. – NÉMETH K. (2017): Gyorsan sokat? Munkavállalói nézetek változása a pihenési szokásokban. Comitatus: önkormányzati szemle. 27(3). Különszám. pp. 60-63.
RAFFAY Á. (2017): A marketing szerepe a turizmusban – közös élményteremtés. In: Lőrincz K. – Sulyok J. (szerk): Turizmusmarketing. Akadémiai Kiadó, Budapest. p. 21.
REISINGER, Y. – MAVONDO, F. (2005): Travel Anxiety and Intensions to Travel Internationally: Implications of Travel Risk Perception. Journal of Travel Research. 43(3). pp. 212-225.
RITCHIE, B. W. – DORRELL, H. – MILLER, D. – MILLER, G. A. (2004): Crisis Communication and Recovery for the Tourism Industry. Journal of Travel & Tourism Marketing. 15(2-3). pp. 199-216.
ROEHL, W. S. – FESENMAIER, D. R. (1992): Risk perceptions and pleasure travel: an exploratory analysis. Journal of Travel Research. 30(4). pp. 17-26.
STCRC (2008): Impact of bushfires on tourism and visitation in alpine national parks. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.563.8548&rep=rep1&type=pdf, Letöltve: 2018. március 6.
TÓTH-KASZÁS N. (2017): A marketing-kommunikációs mix – Az integrált marketing-kommunikáció. In: Lőrincz K. – Sulyok J. (szerk): Turizmusmarketing. Akadémiai Kiadó, Budapest. pp. 233-254.
UNWTO (World Tourism Organisation) (2016): UNWTO Tourism Highlights 2016 Edition. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284418145, Letöltve: 2018. február 10.
UNWTO (World Tourism Organisation) (2017): UNWTO Tourism Highlights 2017 Edition. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419029, Letöltve: 2018. február 15.
UNWTO (World Tourism Organisation) (2018): 2017 International Tourism Results: the highest in seven years. http://media.unwto.org/press-release/2018-01-15/2017-international-tourism-results-highest-seven-years, Letöltve: 2018. február 25.
WTTC (World Travel & Tourism Council) (2017): Travel & Tourism, Economic Impact 2 0 1 7. https://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic-impact-research/regions-2017/world2017.pdf, Letöltve: 2018. február 24.
YANG, E. C. L. – NAIR, V. (2014): Tourism at risk: A Review of Risk and Perceived Risk in Tourism. Asia-Pacific Journal of Innovation in Hospitality and Tourism. 3(2). pp. 239-259.
ZSARNOCZKY, M. (2017): The Future of Sustainable Rural Tourism Development – Impact of Climate Change. Annals of the Polish association of agricultural and agribusiness economists. 19(3). pp. 337-344.