A kerékpáros turizmus lehetőségei Magyarországon a vasúti kerékpárszállítás adottságainak függvényében
DOI:
https://doi.org/10.14267/TURBULL.2018v18n3.4Keywords:
vasút, kerékpárszállítás, vasúti utazás, kerékpáros turizmusAbstract
A turistaérkezések elmúlt évekbeli folyamatos növekedése azt eredményezte, hogy előtérbe kerültek olyan alternatív, az egyén fizikai, szellemi és mentális állapotán, illetve azok minél teljesebb igényű kielégítésén nyugvó turisztikai termékek, mint a környezetkímélő közlekedési, rekreációs és turisztikai lehetőséget nyújtó kerékpáros turizmus. A kerékpározás divatossá válásának eredményeként bővült a kerékpárral együtt utazók számára nyújtott szolgáltatáshalmaz, amely magában foglalja a kerékpárral együtt történő közlekedési lehetőségeket. Magyarországon kerékpár szállítása kizárólag helyközi kötött pályás közlekedési eszközön (vasút) szállítható, ami a kerékpározási szokások térbeli expanzióját mindenképpen korlátozza. Emellett a vasúti szolgáltatók kerékpárszállítási lehetőségeit is figyelembe kell venni a kerékpáros turizmus közlekedéssel és szállítással szembeni követelményeinek érdemi vizsgálatához. A tanulmány célja, hogy bemutassa a vasúton történő kerékpárszállítás keresleti és kínálati oldalát, valamint a turisztikai szempontú lehetőségeinek bővítését.
References
CHEN, C-F. – CHENG, W-C. (2016): Sustainability SI: Exploring Heterogeneity in Cycle Tourists’ Preferences for an Integrated Bike-Rail Tansport Service. Networks and Spatial Economics. 16(1). p p. 8 3 - 9 7.
CSAPÓ J. (2016): Az aktív turizmus keresletének vizsgálata a turizmus legújabb trendjeinek tükrében. S TA RT. 1(2). pp. 13-22.
HAN, H. – MENG, B. – KIM, W. (2017): Bike-traveling as a growing phenomenon: Role of attributes, value, satisfaction, desire, and gender in developing loyalty. Tourism Management. 59. pp. 91-103.
JABAUDON, N. (2003): Cycling Holidays in Europe. Travel and Tourism Analyst. 6. pp. 1-21.
LAMONT, M. J. (2009): Independent bicycle tourism: A whole tourism systems perspective. Tourism Analysis. 14(5). pp. 605-620.
LUMSDON, L. (2000): Transport and Tourism: Cycle Tourism – A Model for Sustainable Development. Journal of Sustainable Tourism. 8(5). pp. 361-377.
MILLINGTON, K. (2001): Adventure tourism. Travel and Tourism Analyst. 4. pp. 59-88.
RITCHIE, B. W. – TKACZYNSKI, A. – FAULKS, P. (2010): Understanding the motivation and travel behaviour of cycle tourists using involvement profiles. Journal of Travel and Tourism Marketing.24(4). pp. 409-425.
SIMONSEN, P. S. – JØRGENSEN, B. – ROBBINS, D. (1998): Cycling tourism. Nexø: Research Centre of Bornholm.
STEINER, J. (1999): Wirtschaftsfaktor Radtourismus. Münstersche Geographische Arbeiten. 42. pp. 33-38.
WATTHANAKLANG, D. – RATANAVARAHA, V. – CHATPATTANANAN, V. – JOMNONKWAO, S. (2016): Measuring the motivation to ride bicycles for tourism through a comparison of tourist attractions. Transport Policy. 52. pp. 153-163.
Internetes források
FAULKS, P. – RITCHIE, B. W. – DODD, J. (2011): Bicycle tourism as an opportunity for re-creation and restoration? Investigating the motivations of bike ride participants. http://www.lincoln.ac.nz/PageFiles/7235/Faulks.pdf, Letöltve: 2018. január 16.
KERÉKPÁROS TURIZMUS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA 2010–2015 (2010): http://www.terport.hu/webfm_send/248, Letöltve: 2018. január 16.
MÁV-START ZRT. 2018. ÉVI MENETRENDJE: http://elvira.mav-start.hu/
TURIZMUS MAGYARORSZÁGON 2016 JELENTÉS (2017): https://mtu.gov.hu/documents/prod/Helyzetelemzes_2016_1708.pdf, Letöltve: 2018. szeptember 15.