A hazai kisvasutak forgalmának turisztikai potenciál alapú vizsgálata

Authors

  • Tibor Princz-Jakovics Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
  • Gergely Vasvári Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.14267/TURBULL.2018v18n3.2

Keywords:

kisvasutak, forgalmi igény, turisztikai potenciál

Abstract

A turisztikai attrakciók közül a kisvasutak jelentősége erősödött az elmúlt években, melynek megfelelően a turisztikai tényezők hatása kiemelten kezelendő a kínálati oldalon. Tekintettel az egyes kisvasúti vonalak elkülönülő, szigetüzem jellegére, a várható utasforgalmi jelenségeket (például forgalmi igény nagysága) az eszközválasztás korridor-modelljével írtuk le. E modell alkalmazása esetén az adott vonalon tapasztalható utazási szokások és várható trendek a környező nagyobb (városi, regionális stb.) hálózatrészek figyelem­bevétele nélkül becsülhetőek meg.

A turisztikai és vegyes személyforgalmi igény – fejlesztések hatására történő – megváltozásának becs­lése több szempont felhasználásával valósult meg. A forgalmi kategóriákra differenciált csoport (cluster) elemzést alkalmaztunk a diverzitás melletti kis mintaszám miatt.

A turisztikai forgalmat a kisvasút, illetve környezetének fejlesztésével lehet javítani, amiben fontos szerepet kap nemcsak a vonzó elemek megléte, hanem azok értéke is. A hivatás és turisztikai funkció pár­huzamos fenntartása a potenciális felhasználók számát növelheti egy-egy kisvasút esetén, így ezekre jó gyakorlatokat kerestünk (például hibrid menetrend kialakításával).

References

CASTELLINI, V. – SALA, S. (2010) Sustainable performance index for tourism policy development. Tourism Management. 31(6). pp. 871-880.

CSIBA J. – MALATINSZKY S. – MURÁRIK L. – NÉMETH A. – TÁRCZY T. – VOZÁRY GY. – ZÁKONYI GY. (2007): Magyar Államvasutak Zrt. járműalbum. MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság, Budapest.

F & B CONSULTING Bt. – XELLUM Kft. (2008): Magyarországon működő kisvasutak helyzetének elemzése, fejlesztésük lehetőségei, fenntartható működésük. Készült az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium megbízásából.Budapest.

JÁSZBERÉNYI M. – PÁLFALVI J. (2006): Közlekedés a gazdaságban. AULA, Budapest.

KÖLLER L. (2016): Magyarországi kisvasutak – Országos Kisvasúti Koncepció. Sínek Világa. A Magyar Államvasutak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata. 1. pp. 15-21.

LUNDBERG, C. – FREDMAN, P. (2012): Success factors and constraints among nature-based tourism entrepreneurs. Current Issues in Tourism. 15(7). pp. 649-671.

ORTÚZAR, J. D. – WILLUMSEN, L. G. (2011): Modelling Transport. Wi ley.

POMUCZ, A. B. – CSETE, M. (2015): Sustainability Assessment of Hungarian Lakeside Tourism Development. Periodica Polytechnica Social and Management Sciences. 23(2). pp. 121-132.

TRANSINVEST KFT. (2015): Országos Kisvasúti Koncepció(OKK). Készült a Közeledésfejlesztési Koordinációs Központ megbízásából. Budapest.

VLK CONSULTING KFT – DIGITAL SOLUTIONS KFT (2015): A kisvasutak szolgáltatás felmérése. Készült a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ megbízásából. Budapest.

Internetes források

EUROPARC FEDERATION (2010): European charter for sustainable tourism in protected areas. https://www.europarc.org/library/europarc-events-and-programmes/european-charter-for-sustainable-tourism/, Letöltve: 2018. szeptember 26.

STRATÉGIA KONZORCIUM (2013): Nemzeti Közlekedési Stratégia – Országos Vasútfejlesztési Koncepció. Készült a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ megbízásából. http://www.kormany.hu/download/b/84/10000/Nemzeti%2520K%25C3%25B6zleked%25C3%25A9si%2520Infrastrukt%25C3%25BAra-fejleszt%25C3%25A9si%2520Strat%25C3%25A9gia.pdf, Letöltve: 2018. szeptember 26.

Downloads

Published

2018-11-06

How to Cite

Princz-Jakovics, T., & Vasvári, G. (2018). A hazai kisvasutak forgalmának turisztikai potenciál alapú vizsgálata. Turizmus Bulletin, 18(3), 15–22. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2018v18n3.2

Issue

Section

Studies