The role of Hungary in Bloom and the Entente Florale Europe in destination marketing – the Veszprém case study

Authors

  • Katalin Lőrincz University of Pannonia
  • Éva Kruppa-Jakab University of Pannonia
  • Renáta Szabó University of Pannonia

DOI:

https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n1.5

Keywords:

Hungary in Bloom, Entente Florale Europe, horticultural contest, Veszprém, destination marketing

Abstract

In 2017, on the Silver Jubilee of the horticultural competition Hungary in Bloom, the city of Veszprém was awarded the first prize from more than 300 contestants in the category of cities with a 50,000+ population. In September 2018 Veszprém was awarded the Gold prize of the Entente Florale Europe and was also given the special President’s Award for the Restoration of a Public Open Space when the results were announced in Ireland. This case study examines the impact of the preparation work and participation in the contests Hungary in Blooom and Entente Florale Europe on destination marketing and the city image by means of an analysis of Hungarian and international literature. We also employed structured interviews with the specialists responsible for Veszprém’s competitive concept. Further, the results of our research display the future vision of Veszprém and offer best practice advice to communities, which are considering entering the horticultural contest.

References

BUSCH, H. – ANDERBERG, S. (2015): Green Attraction – Transnational Municipal Climate Networks and Green City Branding. Journal of Management and Sustainability. 5(4). pp. 1–16. http://dx.doi.org/10.5539/jms.v5n4p1

CHIESURA, A. (2004): The role of urban parks for the sustainable city. Landscape and Urban Planning. 68(1). pp. 129–138. http://dx.doi.org/10.1016/j.landurbplan.2003.08.003

FLORIDA, R. (2008): Who’s your city? How the Creative Economy is Making Where to Live the Most Important Decision of Your Life. Basic Books, New York. https://doi.org/10.1111/j.1541-0064.2009.00272_1.x

JONES, R. (2006): Where it is at? In: New Things Happen – A guide to the future Thames Gateway. CABE Space, London. pp. 8–10.

KONIJNENDIJK, C.C. (2008): The Forest and the City: the cultural landscape of urban woodland. Springer, Berlin.

KONIJNENDIJK, C. C. (2010): Green Cities, Competitive Cities – Promoting the Role of Green Space in City Branding. Paper presented at the 22nd IFPRA World Congress, Hong Kong, China.

KOTHENCZ GY. (2015): Szegedi parkok életminőség-befolyásoló hatásainak elemzése látogatói vélemények alapján. Területi Statisztika.55(4). pp. 370–379.

KOTKIN, J. (2005): The City: A Global History (Modern Library Chronicles). Random House Publishing Group, a division of Random House, Inc, USA.

LŐRINCZ K. (2017): A turisztikai desztinációk marketingtevékenysége. In: Lőrincz K. – Sulyok J. (szerk.): Turizmusmarketing. Akadémiai Kiadó, Budapest.

MICHALKÓ G. (2012): Turizmológia. Akadémiai Kiadó, Budapest.

MICHALKÓ G. – JUHÁSZ-DÓRA K. (2017): A tájértékek képi tükröződése a közösségi médiában: instagram, turizmus és zöld energia. In: Blanka V. – Ladányi ZS. (szerk.): Interdiszciplináris tájkutatás a XXI. században.Szegedi Tudományegyetem Földrajzi és Földtudományi Intézet, Szeged. pp. 437–443.

PISKÓTI I. (2012): Régió- és településmarketing. Akadémiai Kiadó, Budapest.

ROBERTS, K. (2004): Lovemarks: The future beyond brands. New York: PowerHouse Books.

SU, M. M. – WALL, G. – WANG, Y – JIN, M. (2019): Livelihood sustainability in a rural tourism destination - Hetu Town, Anhui Province, China. Tourism Management.71. pp. 272–281. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.10.019

TZOULAS, K. – KORPELA, K. – VENN, S. – YLI-PELKONEN, V. – KAŹMIERCZAK, A. – NIEMELA, J. – JAMES, P. (2007): Promoting ecosystem and human health in urban areas using Green Infrastructure: A literature rev iew. Landscape and Urban Planning. 81(3). pp. 167–178. http://dx.doi.org/10.1016/j.landurbplan.2007.02.001

Internetes források

BOISEN, M. (2007): The role of city marketing in contemporary urban governance. http://bestplaceinstytut.org/www/wp-content/uploads/2012/08/Boisen-2007-City-marketing-in-Contemporary-Urban-Governance.pdf, Letöltve: 2019. június 1.

CLIMATE ALLIANCE (2012): Climate Star 2012 – Climate Unites. Project descriptions 2012. http://old.klimabuendnis.org/fileadmin/inhalte/dokumente/2012/Climate_Star_Awards_2012_en.pdf, Letöltve: 2019. május 23.

CLIMATE ALLIANCE (2018): Awarding successful local authorities in Climate Alliance. http://www.climatealliance.org/activities/campaigns-and-more/climate-star.html?page=428%2F, Letöltve: 2019. május 23.

MAGYARORSZÁGI ÉGHAJLATVÉDELMI SZÖVETSÉG (2011): Mórahalom, Újszilvás és Veszprém települései nyerték el a KlímaSztár 2011 díjat. http://www.eghajlatvedelmiszovetseg.hu/index.php/klimasztar-2013/42-klimasztar2, Letöltve: 2019. május 23.

MTÜ (Magyar Turisztikai Ügynökség) (2019a): Virágos Magyarország verseny. https://mtu.gov.hu/cikkek/vedjegyek-es-dijak, Letöltve: 2019. május 23.

MTÜ (Magyar Turisztikai Ügynökség) (2019b): A Virágos Magyarország verseny népszerűbb, mint valaha. https://viragosmagyarorszag.hu/hirek/a-viragos-magyarorszag-verseny-nepszer-bb-mint-valaha-992, Letöltve: 2019. június 1.

VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS (2011): Veszprém Megyei Jogú Város energetikai stratégiája 2010-2025. http://www.veszprem.hu/veszpremieknek/images/stories/Energetikai_Strat%C3%A9gia_2010-2025.pdf, Letöltve: 2019. május 23.

VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS (2018): Veszprém felkészült az Entente Florale Europe versenyre. http://www.veszprem.hu/veszpremieknek/hirek/kulturalis-hirek/6366-veszprem-felkeszuelt-az-entente-florale-europe-koernyezetszepit-versenyre, Letöltve: 2019. május 23.

VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS (2019): Zöldfelületi Stratégia 2020-2024. http://www.veszprem.hu/veszpremieknek/images/stories/Hatarozati_javaslat_melleklet_zoldfeluleti_strategia.pdf, Letöltve: 2019. október 2.

Downloads

Published

2020-03-25

How to Cite

Lőrincz, K., Kruppa-Jakab, Éva, & Szabó, R. (2020). The role of Hungary in Bloom and the Entente Florale Europe in destination marketing – the Veszprém case study. Turizmus Bulletin, 20(1), 44–54. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n1.5

Issue

Section

Studies