Analysis of the visitors to wine festivals in Hungary
DOI:
https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n3.5Keywords:
wine festival, wine festival visitor, wine tourism, wine touristAbstract
This study examines the composition, motivations and attitudes of the visitors to wine festivals, focusing on using one event in Budapest and three in rural Hungary. After describing some relevant concepts of wine tourism, the study explores the demographic characteristics of the visitors, their attitudes, the distribution of their spending and their satisfaction with the events and their offerings, after which we show their cluster groups. The aim of the study is to provide a more accurate picture of wine festival visitors for the wine and the tourism sectors.
References
FORBES (2016): Bortársaság. 2016. október.
HALL, C. M. – JOHNSON, G. – CAMBOUME, B. – MACIONIS, N. – MITCHELL, R. – SHARPLES, L. (2000): Wine tourism: an introduction. In: Hall, C. M. – Sharples, L. – Cambourne, B. – Macionis, N. (eds): Wine tourism around the World – Development, management and markets. Oxford, Egyesült Királyság: Elsevier Butterworth-Heinemann. pp. 1–23. https://doi.org/10.1080/09571264.2014.907136
HALL, C. M. – SHARPLES, L. (2008): Food events, festivals and farmers’ markets: An introduction. In: Hall, C. M. – Sharples, L. (eds): Food and Wine Festivals and Events Around the World – Development, management and markets. Oxford, Egyesült Királyság: Elsevier Butterworth-Heinemann. pp. 3–23.
JAKOPÁNECZ E . (2020): A magyar fiatalok borfogyasztási szokásai. Borászati Füzetek.2020/1. pp. 40–44.
KIM, A. K. – CHIAPPA, DEL G. – NAPOLITANO, E. (2019): Understanding the wine tourist markets’ motivations, travel constraints and perceptions of destination attributes: A case study of winery visitors in Sardinia, Italy. In: Sigala, M. – Robinson, R. N. S. (eds): Wine tourism destination management and marketing. Cham, Switzerland: Springer Nature Switzerland AG. pp. 9–13. https://doi.org/10.1007/978-3-030-00437-8_2
KUTATÓPONT (2019): Nemzetközi és orszá-gos rendezvények, fesztiválok. A Magyar Turisztikai Ügynökség megbízásában lefolytatott kutatás.
SZABÓ, G. – SZEIDL, K. – ZÁVODI, B. (2017): Tradition and innovation in the festival tourism of South Transdanubia. In: Milica, P. H. (ed): 17th Contemporary trends in tourism and hospitality : New spaces in cultural tourism. Novi Sad, Szerbia: University of Novi Sad, Department of Geography, Tourism and Hotel Management. pp. 1–9.
ZÁVODI B. – SZABÓ G. (2019): The correlation of the fame of wine regions and wine gastronomy festivals in the Pannon wine region. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok. 4(1-2). pp. 22–37. https://doi.org/10.15170%2FTVT.2019.04.ksz1-2.2
Internetes források
AGRÁRGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET (2017): Agrárpiaci jelentések: Zöldség, gyümölcs és bor.21(1). http://repo.aki.gov.hu/2328/1/Zoldseg-gyumolcs-bor%202017%20%201.%20szam%20web.pdf, Letöltve: 2020. február 5.
AGRÁRGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET (2018): Agrárpiaci jelentések: Zöldség, gyümölcs és bor. 22(1).http://repo.aki.gov.hu/3082/1/Zoldseg-gyumolcs-bor%202018.%20%201.%20szam%20web.pdf, Letöltve: 2020. február 5.
AGRÁRGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET (2019): Agrárpiaci jelentések: Zöldség, gyümölcs és bor. 23(1). http://repo.aki.gov.hu/3312/1/Zoldseg-gyumolcs-bor%202019.%201.%20szam%20web_.pdf, Letöltve: 2020. február 5.
AGRÁRGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET (2020): Agrárpiaci jelentések: Zöldség, gyümölcs és bor. 24(1).http://repo.aki.gov.hu/3523/1/Zoldseg-gyumolcs-bor%202020.1.%20szam%20web.pdf, Letöltve: 2020. február 5.
GERI Á. (2017): Újabb forradalmat indít Szepsy István.https://www.boraszportal.hu/beszamolo/ujabb-forradalmat-indit-szepsy-istvan-7168, Letöltve: 2020. május 12.
GWC (Great Wine Capitals) (2011): Great Wine Capitals global network market survey 2010-2011 – Financial stability and viability of wine tourism business in the GWC. https://www.greatwineca-pitals.com/sites/default/files/resources/downloads/gwc_market_survey_2011_report_eco.pdf, Letöltve: 2019. december 13.
GWC (Great Wine Capitals) (2015): Market survey 2015 edition – Wine tourism trends in the GWCGN, presented by Dr. Christophe Faugère, Kedge Business School. https://www.greatwinecapitals.com/sites/default/files/resources/downloads/2015_gwc_market_survey_0.pdf, Letöltve: 2019. december 13.
HNT (Hegyközségek Nemzeti Tanácsa) (2017): Piackutatás: Borfogyasztási trendek Magyarországon. http://www.hnt.hu/piackutatas-borfogyasztasi-trendek-magyarorszagon/, Letöltve: 2019. december 12.
MINTEL: Wine Tourism – TTA3. https://store.mintel.com/wine-tourism-march-2017, Letöltve: 2019. december 1.