Airport as an attraction – Focus on experienceoriented services at airports
DOI:
https://doi.org/10.14267/TURBULL.2021v21n3.4Keywords:
tourism, transport, airport, experience, attractionAbstract
This study deals with one of the current topics of today’s transport with a significant domestic and international literature background, the operation of airports. It examines those embedded in a more courageous conceptual system, while slightly breaking with the scheme of classical interpretation of airports. The potential of the experience-based offer of airport services will be the focus of the study, while the options of visiting competitive airports for non-travel purposes and the analysis of their market characteristics will be examined. In addition to current and forward-looking trends, emphasis will be placed on aspects of airports’ autonomous tourist attractiveness, while the literature review and the results of quantitative research conducted by the authors will highlight today’s airport development challenges. Conclusions summarize the means for better social acceptance of airports.
References
BILOTKACH, V. – BUSH, H. (2020): Airport competition from airports’ perspective: Evidence from a survey of European airports. Competition and Regulation in Network Industries. 21(3). pp. 275–296. https://doi.org/10.1177/1783591720937876
CASTILLO-MANZANO, J. I. – LÓPEZ-VALPUESTA, L. – SÁNCHEZ-BRAZA, A. (2018): When the mall is in the airport: Measuring the effect of the airport mall on passengers’ consumer behavior. Journal of Air Transport Management. 72. pp. 32–38. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2018.07.003
CROMPTON, J. L. (1979): Motivations for pleasure vacation. Annals of Tourism Research. 6(4). pp. 408–424.
CSAPÓ J. – TÖRŐCSIK M. – NAGY Á. (2019): Nemturizmus és életstílus összefüggések. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok. 4(2). pp. 6–17. DOI: 10.15170/TVT.2019.04.02.01
DANN, G. M. S. (1981): Tourist motivation an appraisal. Annals of Tourism Research. 8(2). pp. 187–219. https://doi.org/10.1177/004728758202100282
DÁVID L. – KOVÁCS T. – TÓTH G. – BUJDOSÓ Z. – PATKÓS CS. (2010): A turizmus hatásai és jelentősége a területfejlesztésben. In: Süli-Zakar I. (szerk.): A terület- és településfejlesztés alapjai II. Dialóg Campus Kiadó, Pécs. pp. 447–466.
DENNEY, A. S. – TEWKSBURY, R. (2013): How to write a literature review. Journal of Criminal Justice Education. 24(2). pp. 218–234. https://doi.org/10.1080/10511253.2012.730617
ERDŐSI F. (1999): Légi közlekedés és területi fejlődés (Air Transportation and Spatial Development). Tér és Társadalom. 13(4). pp. 45–76.
FODNESS, D. – MURRAY, B. (2007): Passengers’ expectations of airport service quality. Journal of Services Marketing. 21(7). pp. 492–506. DOI: 10.1108/08876040710824852
FÖLDI K. (2012): A fogyasztói üzletválasztási döntések az élelmiszerorientált kiskereskedelemben. Doktori értekezés. Pécsi Tudományegyetem.
G. FEKETE É. (2011): Helyi termékek előállításának és értékesítésének kistérségi koordinációja. A Falu. 26(1-2). pp. 47–56.
GONDA T. (2014): A helyi termék turisztikai hasznosítása – a vidékfejlesztés új lehetősége. A Falu. 29(1). pp. 17–23.
GONDA T. (2016): A turisztikai termékfejlesztés elméleti alapjai. PTE Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar, Szekszárd.
GOOSSENS, C. (2000): Tourism introduction and pleasure motivation. Annals of Tourism Research. 27(2). pp. 301–321. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00067-5
GYÁNI G. (2007): „Térbeli fordulat” és várostörténet. Korunk. 18(7). pp. 4–14.
HALPERN, N. – MWESIUMO, D. – SUAU-SANCHEZ, P. – BUDD, T. – BRÅTHEN, S. (2020): Ready for digital transformation? The effect of organisational readiness, innovation, airport size and ownership on digital change at airports. Journal of Air Transport Management. 90. 101949. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2020.101949
HAN, H. – YU, J. – KIM, W. (2018): Airport shopping – an emerging non-aviation business: triggers of traveler loyalty. Journal of Travel & Tourism Marketing. 35(7). pp. 835–845. https://doi.org/10.1080/10548408.2017.1422454
HINEK M. (2017): A push és a pull motivációk szerepe a magyarok szabadidős utazásai során. Turizmus Bulletin. 17(1-2). pp. 5–14.
JANDALA CS. (1997): Az európai utazási szokások alakulása. Turizmus Bulletin. 1(2). pp. 10–15.
JÁSZBERÉNYI M. – PÁLFALVI J. (2009): Nemzetközi közlekedés és turizmus: Közlekedési ágak, fenntartható mobilitás, turisztikai trendek. Aula Kiadó, Budapest.
JÁSZBERÉNYI M. (2013): A közlekedés földrajza. In: Jeney L. – Kulcsár D. – Tózsa I. (szerk.): Gazdaságföldrajzi tanulmányok közgazdászoknak. BCE Gazdaságföldrajzi és Jövőkutatási Tanszék, Budapest. pp. 215–238.
JIMENEZ, E. R. – CLARO, J. – PINHO DE SOUSA, J. (2013): The airport business in a competitive environment. European Journal of Transport and Infrastructure Research. 13(4). pp. 315–335.
KINCSES Á. – TÓTH G. – TÖMÖRI M. – MICHALKÓ G. (2016): Az átutazó turizmus magyarországi sajátosságai, különös tekintettel a költésre. Területi Statisztika. 56(4). pp. 455– 476. https://doi.org/10.15196/TS560404
KOVÁCS D. (2014): Élmény, élménygazdaság, élménytársadalom és turizmus. Turizmus Bulletin. 16(3-4). pp. 40–48.
KULCSÁR N. (2015): A fogyasztói érték és az élmény kontextusa a turisztikai szakirodalomban. Vezetéstudomány. 46(3). pp. 18–25.
MALHOTRA, N. K. – DASH, S. (2016): Marketing research: An applied orientation. Pearson.
MATHUR, A. – NINAN, D. – WARNICK, R. – SHEEL, A. (2009): Assessing the Impact of Public Events on Local Economies – The Case of the Great New England Air Show. University of Massachusetts. Amherst.
MICHALKÓ G. (2008): A turisztikai tér társadalomföldrajzi értelmezésének új dimenziói. Akadémiai nagydoktori thesis, MTA Földrajztudományi Kutatóintézet.
MICHALKÓ G. (2010): Boldogító utazás: a turizmus és az életminőség kapcsolatának magyarországi vonatkozásai. MTA Földrajztudományi Kutatóintézet, Budapest.
MING-KEI, C. – YUI YIP, L. (2016): Travelers’ perception on airport satisfaction. Journal of Business & Economic Policy. 3(2). pp. 55–60.
MISKOLCZI, M. – JÁSZBERÉNYI, M. – TÓTH, D. (2021): Technology-Enhanced Airport Services – Attractiveness from the Travelers’ Perspective. Sustainability. 13(2). 705. https://doi.org/10.3390/su13020705
MOLNÁR E. – FEHÉR A. (2013): Tamási leghátrányosabb helyzetű kistérség jelene és kitörési lehetőségei. Acta Scientiarum Socialium. 38. pp. 239–254.
NOVOSZATH P. (2018): A regionális repülőterek szerepe és fejlődése Magyarországon. Repüléstudományi Közlemények. 30. pp. 1–42.
PERNG, S.-W. – CHOW, C.-C. – LIAO, W.-C. (2010): Analysis of shopping preference and satisfaction with airport retailing products. Journal of Air Transport Management. 16(5). pp. 279–283. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2010.02.002
PRENSKY, M. (2001): Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon. 9(5). pp. 1–6.
PUCZKÓ L. – RÁTZ T. (1998): A turizmus hatásai. Aula – Kodolányi János Főiskola. Budapest.
RAJAPAKSHA, A. – JAYASURIYA, N. (2020): Smart Airport: A Review on Future of the Airport Operation. Global Journal of Management and Business Research. 20(3). pp. 25–34. https://doi.org/10.34257/GJMBRAVOL20IS3PG25
RÁTZ T. (2004): European tourism. Kodolányi János Főiskola. Székesfehérvár.
RÁTZ T. (2011): Kulturális turizmus. In: Michalkó G. (szerk.): Turisztikai terméktervezés és fejlesztés. Pécsi Tudományegyetem, Pécs.
RIPOLL-ZARRAGA, A. E. – RAYA, J. M. (2020): Tourism indicators and airports’ technical efficiency. Annals of Tourism Research. 80(C). 102819. https://doi.org/10.1016/j.annals.2019.102819
SZŐLLŐSI L. – SZŰCS I. – MOLNÁR SZ. – LADÁNYI K. (2014): A helyi kézműves termék-előállítás és -forgalmazás során felmerülő együttműködés lehetőségei egyes kiemelt turisztikai vonzerővel rendelkező erdélyi településeken. Journal of Central European Green Innovation. 2(3). pp. 111–134.
THELLE, M. H. – SONNE, M. L. C. (2018): Airport competition in Europe. Journal of Air Transport Management. 67(C). pp. 232–240. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2017.03.005
TÓTH G. – DÁVID L. – VASA L. (2012): A közlekedés szerepe az európai turisztikai áramlásokban. Területi Statisztika. 52(2). pp. 160–176.
TÓTH T. – TÓTH G. (2020): A hazai turizmus néhány feltáratlan területe. Turizmus Bulletin. 20. Különszám. pp. 53–63.
DOI: 10.14267/TURBULL.2020v20n4.5
TÖRŐCSIK M. (2009): Generációs Marketing. In: Bugár Gy. – Farkas F. (szerk.): Elkötelezettség és Sokoldalúság. Tanulmánykötet Barakonyi Károly Tiszteletére. Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar, Pécs. pp. 221–228.
TÖRŐCSIK M. – CSAPÓ J. (2018): Fogyasztói trendek hatása a turizmusra. In: Csapó J. – Gerdesics V. – Törőcsik M. (szerk.): Generációk a turizmusban. I. Nemzetközi Turizmusmarketing Konferencia. Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar, Pécs. pp. 8–22.
VENTER, D. (2014): Implications of the Goal Theory on air show programs planning. African Journal of Hospitality Tourism and Leisure. 3(2). pp. 1–10.
WATTANACHAROENSIL, W. – SCHUCKERT, M. – GRAHAM, A. (2015): An Airport Experience Framework from a Tourism Perspective. Transport Reviews. 36(3). pp. 318–340. DOI: 10.1080/01441647.2015.1077287
ZÁTORI A. (2014): Élményszemlélet a turizmusban – A turisztikai élményteremtés koncepciói. Turizmus Bulletin. 16(2). pp. 54–60.
Internetes források
ALBANY AIRPORT (2021): Art and Culture Program. www.albanyairport.com, Letöltve: 2021. június 10.
MICHALKÓ G. (2012): Városimázs és versenyképesség: a turizmusorientált településmarketing néhány aspektusa. www.unipub.lib.uni-corvinus.hu/1608/1/Turizmus_es_telepulesmarketing_p36_Michalko.pdf, Letöltve: 2020. február 1.
MUNICH AIRPORT (2021): Events. www.munich-airport.de, Letöltve: 2021. június 10.
MURESAN, F. (2011): Cultural Tourism and Rural Regeneration in Sibiu County, Romania – Case Study: Al âna – The Tourist Village of Hârtibaciu Valley. ASTRA. pp. 339–344. www.wseas.us/e-library/conferences/2011/Drobeta/TED/TED-57.pdf, Letöltve: 2021. április 20.