The marketing activity of tour representatives

Authors

  • Eliza Raffai Széchenyi István University
  • Éva Happ Széchenyi István University

DOI:

https://doi.org/10.14267/TURBULL.2024v24n3.5

Keywords:

tour representative, tour guide marketing, marketing communication, influence

Abstract

The role of the tour representatives is unique in the operational chain of the industry – as ultimate representatives of the tour, they can have a profound impact on current and potential customers. The research discusses the influence of tour representative activities on tourists, tour guide marketing and its impact system as an unexplored area of tourism marketing. The research examines the marketing activities of tour representatives by analyzing secondary sources and using primary research. The research took place between October 2021 and April 2022 with 7 interviews and the online adaptation of 2 questionnaires. The research provides answers to how tour guide marketing can be defined, why it represents an unexplored area in the tourism sector, and how the activity can influence passengers.

References

AHO, S. K. (2001): Towards a general theory of touristic experiences: Modelling experience process in tourism. Tourism Review. 56(3/4). pp. 33–37. https://doi.org/10.1108/eb058368

CUTLER, S. Q. – CARMICHAEL, B. A. (2010): Chapter 1. The dimensions of the tourist experience. In: Morgan, M. – Lugosi, P. – Brent Ritchie, J. R. (eds): The tourism and leisure experience. pp. 3–26. https://doi.org/10.21832/9781845411503-004

JANCSIK A. – JÁSZBERÉNYI M. – KÖKÉNY L. (2019): Az utazásszervezés új dimenziói. Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi. org/10.1556/9789630599535

KORDOS SZ. (2020): Turista from Hungary – A magyar, ha megindul. 21. Század Kiadó, Budapest.

KUBESCH M. (2010): Az idegenvezetés gyakorlata. Budapest Kereskedelmi és Idegenforgalmi Továbbképző Kft.

LŐRINCZ K. – SULYOK J. (szerk.) (2017): Turizmus marketing. Akadémiai Kiadó, Budapest. https:// doi.org/10.1556/9789634540601

MAJOR Á. (2008): Isten hozott! – Kulcs az idegen vezetéshez. Budapest Lícium-Art Könyvkiadó és Kereskedelmi Kft.

PAPP-VÁRY Á. – FARKAS M. (2018): Az ország márka-kommunikáció lehetséges eszközei és csoportosításuk a POE-modell alapján. ME.dok: média-történet-kommunikáció: media-istoria presei-comunicare: media-history-communication. 13(4). pp. 19–38. https://doi.org/10.59392/ medok.1212

VARGÁNÉ GÁL GY. (1993): Az idegenvezetés elmélete és gyakorlata. Budapest Kereskedelmi és Idegenforgalmi Továbbképző Kft.

Internetes források

CORCORAN, S. (2009): No Media Should Stand Alone. Defining the roles of owned, earned and paid media in online marketing. Forrester Report. https://www. forrester.com/report/no-media-should-stand alone/RES54869 Letöltve: 2022. február 10.

MISZ (Magyarországi Idegenvezetők Szövetsége) (2012): Az idegenvezetők etikai kódexe. https:// idegenvezetes.hu/hu/etikai-kodex/ Letöltve: 2022. február 13.

OKJ AKADÉMIA (2018): Telepített idegenvezető. https://okjakademia.hu/felnottkepzes/telepitett idegenvezeto Letöltve: 2022. február

Downloads

Published

2024-09-16

How to Cite

Raffai, E., & Happ, Éva. (2024). The marketing activity of tour representatives. Turizmus Bulletin, 24(3), 41–48. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2024v24n3.5

Issue

Section

Research papers