An assessment of greenway development opportunities on abandoned railway lines in the Northern Hungary region
DOI:
https://doi.org/10.14267/TURBULL.2022v22n3.4Keywords:
greenway, abandoned railway line, Northern Hungary, tourism development, foundational studiesAbstract
There are 966 km of railway lines in the regions of Northern Hungary. In fact, following the period of political regime change, 20% of the track and track systems, almost 200 km, were closed or abandoned. The aim of this research is to evaluate the abandoned railway lines of the region on the basis of landscape architecture, landscape aesthetics, but mainly focusing on the development potential of the green road, which compensates for the deficiencies of traffic and green space. Based on the results of our wide-ranging study, there is an abandoned or long-term traffic suspension line that meets all the criteria which we laid down during the suitability assessment. Therefore, our further study area analysis, which can foster the developments, were carried out on the most suitable 21 km-long Diósjenő-Rétság-Bánk-Romhány line in Nógrád country.
References
BÁRCZINÉ K. J. – CSEMEZ A. – SALLAY Á. (2009): Tájépítészeti kutatási feladatok a magyarországi zöldutak fejlesztésénél. Tájökológiai Lapok. 7(2). pp. 465–471.
BÁRCZINÉ K. J. (2014): A magyarországi zöldút-tervezés tájépítészeti metodikájának megalapozása. Doktori (PhD) értekezés. Budapesti Corvinus Egyetem, Tájépítészeti Kar, Budapest. https://doi.org/10.14267/phd.2015007
BUDAI K. (2007): Zöldutak Magyarországon. Turizmus Bulletin. 11(1-2). pp. 70–71.
FLINK, A. C. – SEARNS, M. R. (1993): Greenways, a Guide to planning, design and development. The Conservation Fund. Island Press, Washington D. C.
HUTTER D. – ALMÁSI B. – BÁRCZINÉ K. J. (2014): Zöldútfejlesztési lehetőségek felhagyott vasútvonalak mentén: tájépítész-hallgatók ötlettervei a biatorbágyi régi vasút környezetére. 4D: Tájépítészeti és kertművészeti folyóirat. 34. pp. 24–41.
HUTTER D. (2015): Budapest zöldfelületi rendszerének fejlesztése vasúti rozsdaterületek felhasználásával. Doktori (PhD) értekezés. Budapesti Corvinus Egyetem, Tájépítészeti Kar, Budapest. https://www.doi.org/10.14267/phd.2015055
KOVÁCS L. – MALATINSZKY S. (2002): Vonattal Magyarországon. Well-press kiadó kft., Miskolc.
LEWIS, G. (2008): Brown to Green: Sustainable Redevelopment of America’s Brownfield Sites. Northeast-Midwest Institute, Northeast.
MIRZAI, J. – HABIB, F. – SUZANCHI, K. (2017): Greenway Pedestrian Design in order to Rejoin the divided Urban Zones through the Brownfield Regeneration. International Journal of Architecture and Urban Development. 8(4). pp. 69–80.
O’CONNELL, J. (2016): The Legacy of Frederick Law Olmsted’s Emerald Necklace in Contemporary Boston James. In: Jombach, S. – Valánszki, I. – Filep-Kovács, K. – Fábos, J. Gy. – Ryan, R. L. – Lindhult, M. S. – Kollányi, L. (eds): Landscapes and Greenways of Resilience. Proceedings of 5th Fábos Conference on Landscape and Greenway Planning. Budapest, 01 July, 2016.
OLMSTED, F. L. (1868): The concept of the “Park Way”. Report of the Landscape Architects and Superintendents. In: Beveridge, C. E. – Hoffmann, C. F. (ed) (1997): The papers of Frederic Law Olmsted. pp 112–146.
SALICI, A. (2013): Greenways as a Sustainable Urban Planning Strategy. Advances in landscape architecture. In Tech. Rijeka. https://doi.org/10.5772/55757
SALLAY Á – BÁRCZINÉ KAPOVITS J. (2010): Greenways = Zöldutak. In: Sallay Á. (szerk.): Tájtervezés és területfejlesztés. Egyetemi jegyzet. Budapesti Corvinus Egyetem, Tájépítészeti Kar, Budapest. pp. 193–203.
SALLAY Á. (2020): Greenway/zöldút. Előadás. Szent István Egyetem, Tájépítészeti és Településtervezési Kar, Budapest.
SEARNS, M. R. (1995): The evolution of greenways as an adaptive urban landscape form. Landscape and Urban Planning. 33(1-3). pp. 65-80. https://doi.org/10.1016/0169-2046(94)02014-7
SHAFER, S. – KOO LEE, B. – TURNER, S. (2000): A tale of three greenway trails: user perceptions related to quality of life. Landscape and Urban Planning. 49(3-4). pp.163–178. https://doi.org/10.1016/S0169-2046(00)00057-8
TÓTH B. (2017): A mezőhegyesi cukorgyár kulturális és rekreációs utóhasznosításának koncepció terve. Szent István Egyetem, Tájépítészeti és Településtervezési Kar, Budapest.
TÖMÖRI K. (2019): Felhagyott vasútvonal zöldúttá alakítása – az egykori nyírvidéki kisvasút területe. Diplomaterv. Szent István Egyetem, Tájépítészeti és Településtervezési Kar, Budapest.
Internetes források
BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYE TERÜLETFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓJA 2014-2020 (2013): http://www.baz.hu/content/cont_530c6a dd9d95c9.12244319/1312_01_1_melleklet_BAZ_ konc_20131206_vegleg.pdf, Letöltve: 2020. október 12.
ÉSZAK-MAGYARORSZÁG RÉGIÓ TURIZMUS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA 2007-2013 (2006): https://2010-2014.kormany.hu/download/9/8e/20000/eszak-Magyarorszag.pdf#!DocumentBrowse, Letöltve: …
HEVES MEGYE TERÜLETFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓJA 2014-2020 (2014): https://hevesmegye-tfu.hu/files/hmtfk_helyetelemzo_20140320.pdf, Letöltve: 2020. október 26.
KOLLÁNYI L. (2016): Zöld infrastruktúra tervezése. Construma Kiállítás, Budapest. 2016. 04. 07. https://docplayer.hu/28006360-Zold-infrastruktura-tervezese.html, Letöltve: 2020. ápri¬lis 30.
KSH (2020): A vasútvonalak hossza (2007-). https:// www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_ eves/i_odmv004.html, Letöltve: 2020. május 30.
MÁV 2017. évi jelentés (2017): Vasúti infrastruktúra, közlekedési eszközök, üzemi és szállítási teljesítmények adatai. https://www.mavcsoport. hu/mav- st a r t/bemut a t koza s/va sut i - infrastruktura-kozlekedesi-eszkozok-uzemi-es-szallitasi-teljesitmenyek, Letöltve: 2020. április 30.
NÓGRÁD MEGYEI TERÜLETFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ 2014-2020 (2013): http://www. interindustria.hu/ekonyvtar/hu/Vid%C3% A9kfejleszt%C3%A9s/Tanulm%C3%A1nyok/ N%C3%B 3 g r%C3%A1d%2 0Meg y e%2 0 Ter%C3%BCletfejleszt%C3%A9si%20Koncepci %C3%B3%20Hat%C3% A1svizsg%C3%A1lat%20 (2014).pdf, Letöltve: 2020. november 7.
RÉTSÁGI KISTÉRSÉG TERÜLETFEJLESZTÉSI PROGRAMJA (2008): http://www.terport.hu/ webfm_send/1651, Letöltve: 2020. április 30.