Turisztikai információgyűjtés és élménymegosztás a közösségi média korában

Szerzők

  • Tamás Iványi Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.14267/TURBULL.2022v22n2.5

Kulcsszavak:

élménymegosztás, információkeresés, közösségi média, online utazási portálok

Absztrakt

Szakirodalomban gyakran hivatkozott források bemutatásával a tanulmány arra világít rá, hogy a közösségi média egyre intenzívebb használatának köszönhetően, illetve az utóbbi években az online turisztikai közvetítő, ár- és ajánlat-összehasonlító keresők segítségével, hogyan kapcsolódik össze a turisztikai fogyasztói folyamatban az utazási döntést és az utazást megelőző szakasz az utazást követő szakasszal. A szakirodalom számos modellt ismer a fogyasztói magatartás, illetve a közösségimédia-használat marketing szempontú elemzésére. Az irodalmi áttekintés célja többek között az, hogy ezen modellek turisztikai célú utazásokra való adaptálásának lehetőségeire is rávilágítson, valamint, hogy kiindulópontot nyújtson a turisztikai folyamatokat kutatók és a turizmus területén működő vállalkozások, TDM szervezetek számára az élménymegosztás és a fogyasztók által létrehozott tartalmak jobb megismeréséhez.

Hivatkozások

BAKA, V. (2016): The becoming of user-generated reviews: Looking at the past to understand the future of managing reputation in the travel sector. Tourism Management. 53. pp. 148–162. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.09.004

BEN-SHAUL, M. – REICHEL, A. (2018): Motives, Modes of Participation, and Loyalty Intentions of Facebook Tourism Brand Page Consumers. Journal of Travel Research. 57(4). pp. 453–471. https://doi.org/10.1177/0047287517704087

CHOI, S. – LEHTO, X. Y. – MORRISON, A. M. – JANG, S. (2012): Structure of Travel Planning Processes and Information Use Patterns. Journal of Travel Research. 51(1). pp. 26–40. https://doi.org/10.1177/0047287510394191

CHRISTODOULIDOU, N. – CONNOLLY, D. J. – BREWER, P. (2010): An examination of the transactional relationship between online travel agencies, travel meta sites, and suppliers. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 22(7). pp. 1048–1062. https://doi.org/10.1108/09596111011066671

CHU, S.-C. – DENG, T. – CHENG, H. (2020): The role of social media advertising in hospitality, tourism and travel: a literature review and research agenda. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 32(11). pp 3419–3438. https://doi.org/10.1108/IJCHM-05-2020-0480

COLICEV, A. – KUMAR, A. – O’CONNOR, P. (2019): Modeling the relationship between firm and user generated content and the stages of the marketing funnel. International Journal of Research in Marketing. 36(1). pp. 100–116. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2018.09.005

FILIERI, R. – ALGUEZAUNI, S. – McLEAY, F. (2015): Why do travelers trust TripAdvisor? Antecedents of trust towards consumer-generated media and its influence on recommendation adoption and word of mouth. Tourism Management. 51. pp. 174–185. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.05.007

HAPP É. – IVANCSÓNÉ HORVÁTH ZS. – KUPI M. (2020): Digitális eszközök és módszerek használatának marketingszempotú feltáró elemzése a magyar turisták körében. Turizmus Bulletin. 20(2). pp. 4–13. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n2.1

HINEK M. – KULCSÁR N. (2019): A fesztiválélmény megjelenése a közösségi médiában: a Sziget Fesztivál példája. Turizmus Bulletin. 19(3). pp. 4–12. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2021v21n1.1

HINEK M. (2021): Fesztivállátogatók véleményeinek számítógéppel támogatott tematikus modellezése – egy kísérlet eredményei. Turizmus Bulletin. 21(1). pp. 4–12. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2021v21n1.1

HUA, L. Y. – RAMAYAH, T. – PING, T. A. – JACKY, C. J.-H. (2017): Social Media as a Tool to Help Select Tourism Destinations: The Case of Malaysia. Information Systems Management. 34(3). pp. 265–279. https://doi.org/10.1080/10580530.2017.1330004

INVERSINI, A. – MASIERO, L. (2014): Selling rooms online: the use of social media and online travel agents. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 26(2). pp. 272–292. https://doi.org/10.1108/IJCHM-03-2013-0140

KANG, M. – SCHUETT, M. A. (2013): Determinants of Sharing Travel Experiences in Social Media. Journal of Travel & Tourism Marketing. 30(1-2). pp. 93–107. https://doi.org/10.1080/10548408.2013.751237

KANG, S. – JODICE, L. W. – NORMAN, W. C. (2019): How do tourists search for tourism information via smartphone before and during their trip? Tourism Recreation Research. 24(3). pp. 403–423. https://doi.org/10.1080/02508281.2019.1627076

KAPLAN, A. M. – HAENLEIN, M. (2010): Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons. 53(1). pp. 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003

KIM, H. – XIANG, Z. – FESENMAIER, D. R. (2015): Use of The Internet for Trip Planning: A Generational Analysis. Journal of Travel & Tourism Marketing. 32(3). pp. 276–289. https://doi.org/10.1080/10548408.2014.896765

KIM, J. – FESENMAIER, D. R. (2017): Sharing Tourism Experiences. Journal of Travel Research. 56(1). pp. 28–40. https://doi.org/10.1177/0047287515620491

KIRÁL’OVÁ, A. – PAVLICEKA, A. (2015): Development of Social Media Strategies in Tourism Destination. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 175. pp. 358–366. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.1211

KOZINETS, R. V. – DE VALCK, K. – WOJNICKI, A. C. – WILNER, S. J. (2010): Networked Narratives: Understanding Word-of-Mouth Marketing in Online Communities. Journal of Marketing. 74(2). pp. 71–89. https://doi.org/10.1509/jmkg.74.2.71

LEUNG, D. – LAW, R. – VAN HOOF, H. – BUHALIS, D. (2013): Social Media in Tourism and Hospitality: A Literature Review. Journal of Travel & Tourism Marketing. 30(1–2). pp. 3–22. https://doi.org/10.1080/10548408.2013.750919

MINAZZI, R. (2015): Social Media Marketing in Tourism and Hospitality. Springer, Cham, Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-319- 05182-6

MUNAR, A. M. – JACOBSEN, J. K. S. (2013): Trust and Involvement in Tourism Social Media and Web-Based Travel Information Sources. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism. 13(1). pp. 1–19. https://doi.org/10.1080/15022250.2013.764511

MUNAR, A. M. – JACOBSEN, J. K. S. (2014): Motivations for sharing tourism experiences through social media. Tourism Management. 43. pp. 46–54. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.01.012

OLIVEIRA, T. – ARAUJO, B. – TAM, C. (2020): Why do people share their travel experiences on social media? Tourism Management. 78. 104041. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.104041

PINKE-SZIVA I. – KELLER K. (2021): Okos turizmus és okos rendezvények vizsgálata a Székesfehérvári Királyi Napok tükrében. Turizmus Bulletin. 21(2). pp. 34–42. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2021v21n2.4

SEMRAD, K. – RIVERA, M. (2018): Advancing the 5E’s in festival experience for the Gen Y framework in the context of eWOM. Journal of Destination Marketing & Management. 7. pp. 58– 67. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2016.08.003

SOTIRIADIS, M. D. (2017): Sharing tourism experiences in social media. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 29(1). pp. 179–225. https://doi.org/10.1108/IJCHM-05-2016-0300

SUN, N. – RAU, P. P.-L. – MA, L. (2014): Understanding lurkers in online communities: A literature review. Computers in Human Behavior. 38. pp. 110–117. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.05.022

WANG, Y. – FESENMAIER, D. R. (2004): Modeling Participation in an Online Travel Community. Journal of Travel Research. 42(3). pp. 261–270. https://doi.org/10.1177/0047287503258824

XIANG, Z. – WANG, D. – O’LEARY, J. T. – FESENMAIER, D. R. (2015): Adapting to the Internet. Journal of Travel Research. 54(4). pp. 511– 527. https://doi.org/10.1177/0047287514522883

YANG, F. X. (2017): Effects of Restaurant Satisfaction and Knowledge Sharing Motivation on eWOM Intentions. Journal of Hospitality & Tourism Research. 41(1). pp. 93–127. https://doi.org/10.1177/1096348013515918

ZHOU, Y. – KIM, W. G. – OKUMUS, B. – COBANOGLU, C. (2021): Understanding online travel communities: a literature review and future research directions in hospitality and tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing. 38(2). pp. 194–212. https://doi.org/10.1080/10548408.2021.1887052

Internetes források

LECINSKI, J. (2011): Winning the Zero Moment of Truth. Google. https://www.thinkwithgoogle.com/future-of-marketing/emerging-technology/2011-winning-zmot-ebook/, Letöltve: 2021. augusztus 22.

Downloads

Megjelent

2022-07-04

Hogyan kell idézni

Iványi, T. (2022). Turisztikai információgyűjtés és élménymegosztás a közösségi média korában. Turizmus Bulletin, 22(2), 46–54. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2022v22n2.5

Folyóirat szám

Rovat

Műhely