The current state of beer culture and tourism in Munich – a critical review of the Hofbräuhaus after the first wave of the Covid19 pandemic

Authors

  • Zsófia Falvi Kodolányi János University
  • Balázs Füreder Kodolányi János University

DOI:

https://doi.org/10.14267/TURBULL.2022v22n2.4

Keywords:

Munich, Germany, gastronomy, beer tourism, Covid19 pandemic

Abstract

Bavarians love their traditions, they respect and cherish them. They show the same humility towards all aspects of their culture, including gastronomy. As do Hungarians the Bavarians love good food and drink, and they are particularly proud of their beer. The best way to experience Bavarian gastronomy in Munich is to visit a classical beer house, the Hofbräuhaus. The year 2020 did not go according to plan due to the coronavirus. During both the first and second waves, restaurants in Munich were forced to close down for several weeks and life did not return to normal after the difficult days. As a result of our research, we would like to describe the situation of beer culture and tourism in Munich in the months following the first wave of the Covid19 pandemic, using the example of the Hofbräuhaus.

References

ADMAS, J. – BARRETT, M. (2010): 400 kulinarische Reisen, die Sie nie vergessen werden. Von der Auvergne bis zum Zuckerhut. National Geographic Deutschland, Hamburg.

ALONSO, A. D. – SAKELLARIOS, N. – BRESSAN, A. (2017): Stakeholders and Craft Beer Tourism Development. Tourism Analysis. 22(1). pp. 45–58. https://doi.org/10.3727/108354217X14828625279690

BALÁZS É. (főszerk.) (2016): Larousse gasztronómiai lexikon. Geopen Könyvkiadó, Budapest.

BENE ZS. – PISKÓTI I. (2019): A narancsborok nyújtotta lehetőségek a szlovén, a horvát és az olasz gasztronómiai turizmusban. Turizmus Bulletin. 19(4). pp. 23–31.

BIER- UND OKTOBERFEST-MUSEUM (2020): Kiállított tablók/ismertetők/plakátok anyaga.

BUJDOSÓ Z. – KOVÁCS GY. – KEREKESNÉ MAYER Á. (2016): A sörturizmus mint a gasztroturizmus új terméke. In: Rátz T. – Füreder B. (szerk.): Gasztronómia és turizmus. Válogatott tanulmányok. Kodolányi János Főiskola, Székesfehérvár. pp. 110–127.

BUJDOSÓ Z. – SZŰCS C. (2012): A new way of gastronomic tourism: Beer tourism. Acta Turistica Nova. 6(1). pp. 5–20.

CSAPÓ J. – WETZL V. (2015): A sör és a sörút, mint turisztikai attrakció megjelenési lehetősége az idegenforgalomban Magyarországon – esélyek és lehetőségek. Modern Geográfia. 4. pp. 1–14.

CSAPÓ J. – PINTÉR R. – WETZL V. (2016): A sörgyártás, mint ipari örökség turisztikai hasznosítási lehetőségeinek esélyei Magyarországon – az első lépések. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok. 1(2). pp. 18–33.

DOMINÉ, A. – RÖMER, J. – DITTER, M. (1999): Culinaria. Europäische Spezialitäten. Könemann, Köln.

DREISBACH, J. (2016): Craft Beer. Geschichte, Biersorten, Brauereien. Komet Verlag GmbH, Köln.

EVERETT, S. (2016): Food and Drink Tourism: Principles and Practice. SAGE Publications Ltd, London.

FÜREDER B. – IRIMIÁS A. – MICHALKÓ G. (2011): Az ízek összehoznak: Szicília gasztroturizmusa. In: Michalkó G. – Rátz T. (szerk.): A turizmus dimenziói: humánum, ökonómikum, politikum. Turizmus Akadémia 5. Kodolányi János Főiskola, Székesfehérvár. pp. 97–107.

FÜREDER B. – RÁTZ T. (2016): Helyek és ízek találkozása – A gasztronómia és a turizmus kapcsolatrendszere. In: Rátz T. – Füreder B. (szerk.): Gasztronómia és turizmus. Válogatott tanulmányok. Kodolányi János Főiskola, Székesfehérvár. pp. 10–23.

GONDA T. – KAPOSI Z. – RAFFAY Z. – VARGA G. (2020): A vendéglátás jövője. PTE KTK Marketing és Turizmus Intézet, Pécs.

HARRINGTON, R. J. – VON FREYBERG, B. – OTTENBACHER, M. C. – SCHMIDT, L. (2017): The different effects of dis-satisfier, satisfier and delighter attributes: Implications for Oktoberfest and beer festivals. Tourism Management Perspectives. 24. pp. 166–176. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.09.003

HEINZELMANN, U. (2016): Was is(s)t Deutschland. Tre Torri Verlag GmbH, Wiesbaden.

HOFBRÄUHAUS IN STICHPUNKTEN (2020): A Hofbräuhaus hivatalos sajtóanyaga, pdf. Rendelkezésre bocsátotta: Tobias Ranzinger, Sajtóreferens Hofbräuhaus.

HORN, E. (1980): Bayern tafelt, Von Essen und trinken in Altbayern, Franken und Schwaben. Prestel-Verlag, München.

HÖLKER, W. (1982): Bayerische Küchenschätze. Verlag Wolfgang Hölker, Münster.

IMBACH, J. (2018): Als die Armen Austern aßen. Kurioses aus der Geschichte der Küche. Marix Verlag, Wiesbaden.

KOVÁCS G. – VÉTEK GY. (2008): Sörtéka. Habos kalandozások a világ körül. Aréna 200 Kiadó, Budapest.

KÖNYVES E. – VARGÁNÉ CSOBÁN K. (2015): Gasztronómia és turizmus. Debreceni Egyetem, Debrecen.

METZGER, C. (2009): Culinaria Deutschland. Küche, Land, Menschen. H. F. Ullmann, Köln.

MEUTH, M. – NEUNER-DUTTENHOFER, B. (2006): Bayern, Küche Land und Leute. Weltbild GmbH, Augsburg.

PETER, P. (2009): Kulturgeschichte der deutschen Küche. C. H. Beck, München.

PILS, I. (2013): Deutsche Biere: Biermarken, Sorten & Brautraditionen. BuchVertrieb Blank, Vierkirchen.

PECHLANER, H. – RAICH, F. – FISCHER, E. (2009): The role of tourism organi¬zations in location management: the case of beer tourism in Bavaria. Tourism Review. 64(2). pp. 28–40. https://doi.org/10.1108/16605370910963509

PEZZI, M. G. – FAGGIAN, A. – REID, N. (eds) (2020): Agritourism, Wine Tourism, and Craft Beer Tourism: Local Responses to Peripherality Through Tourism Niches. Routledge, London.

PLUMMER, R. – TELFER, D. – HASHIMOTO, A. – SUMMERS, R. (2005): Beer tourism in Canada along the Waterloo-Wellington ale trail. Tourism Management. 26(3). pp. 447–458. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2003.12.002

RÁTZ T. – KISS R. (2016): Élményteremtés a sörturizmusban – A Guinness Storehouse és a Heineken Experience látogatóközpontok összehasonlító elemzése. In: Rátz T. – Füreder B. (szerk.): Gasztronómia és turizmus. Válogatott tanulmányok. Kodolányi János Főiskola, Székesfehérvár. pp. 128–148.

ROGERSON, C. M. – COLLINS, K. J. E. (2019): Entrepreneurs in Craft Beer and Tourism: Perspectives from South Africa. Geojournal of Tourism and Geosites. 27(4). pp. 1158–1172. https://doi.org/10.30892/gtg.27404-423

SCHUHBECK, A. (2010): Meine bayerische Küche. Verlag Zabert Sandmann, München.

STONE, M. J. – GARIBALDI, R. – POZZI, A. (2020): Motivation, Behaviors, and Travel Activities of Beer Tourists. Tourism Review International. 24(2-3). pp. 167–178. https://doi.org/10.3727/154427220X15912253254437

SZABÓ E. – SZIGETI A. (1996): Sörlexikon. Sörtörténelem. Akadémiai Kiadó, Budapest.

TORDAI R. (2014): Hagyomány és turizmus: A sör mint az idegenforgalom része Csehországban. In: Katona Cs. – Tordai R. (szerk.): „Iszom a sört, szívem mámorban fürdik.” Epizódok a sörgyártás és sörfogyasztás történetéből. Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete, Miskolc. pp. 57–61.

TÓTH B. – HEGEDŰS G. – PUSZTAI B. (2020): A falusi gasztrofesztiválok iránti kereslet és kínálat vizsgálata dél-alföldi példák alapján. Turizmus Bulletin. 20(3). pp. 24–33. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n3.3

TÖRÖK, Á. – SZERLETICS, Á. – JANTYIK, L. (2020): Factors Influencing Competitiveness in the Global Beer Trade. Sustainability. 12(15). 5957. https://doi.org/10.3390/su12155957

VÁRHELYI T. (2012): Borturizmus. Líceum Kiadó, Eger.

Internetes források

BAJOR SÖRÚT: http://www.bayrische-bierstrasse.de/, Letöltve: 2021. október 12.

EINFACH MÜNCHEN (2021): Münchner Rikscha Gschichtn 3: Biergarten-Abstands-Tutorial. https://www.youtube.com/watch?v=I07x1H6Br1E, Letöltve: 2021. október 12.

FRANK SÖRÚT: https://www.bierland-franken.de/, Letöltve: 2021. október 12.

HOFBRÄUHAUS: https://www.hofbraeuhaus.de/de/raeumlichkeiten.html, Letöltve: 2021. október 12.

WIRTSCHAFTS WOCHE (2021): Wie verlief der erste Lockdown in Deutschland? https://amp2.wiwo.de/erfolg/trends/corona-lockdown-wie-verlief-der-erste-lockdown/26853384.html, Letöltve: 2021. október 12.

Downloads

Published

2022-07-04

How to Cite

Falvi, Z., & Füreder, B. (2022). The current state of beer culture and tourism in Munich – a critical review of the Hofbräuhaus after the first wave of the Covid19 pandemic. Turizmus Bulletin, 22(2), 37–45. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2022v22n2.4

Issue

Section

Workshop