Társadalmi innováció a turizmus kontextusában

Szerzők

  • Gábor Michalkó Budapesti Corvinus Egyetem
  • Zsófia Kenesei Budapesti Corvinus Egyetem
  • Kornélia Kiss Budapesti Corvinus Egyetem
  • Krisztina Kolos Budapesti Corvinus Egyetem
  • Edina Kovács Budapesti Corvinus Egyetem
  • Ivett Pinke-Sziva Budapesti Corvinus Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.14267/TURBULL.2018v18n1.5

Kulcsszavak:

társadalmi innováció, turizmus, Irodalomelemzés, depriváció

Absztrakt

Az állam a szabadidőipar kínálta szolgáltatások közül különösen a turizmushoz való hozzáférés legkülön­bözőbb eszközökkel történő biztosításával igyekszik a társadalom életminőségét kedvezően befolyásolni. Annak ellenére, hogy a turisztikai kínálat fogyasztásában érintettek köre egyre tágul, továbbra is tekin­télyes a nem utazó háztartásokban élők száma. Mivel a turizmusból való kimaradás hátterében gyakran nem anyagi természetű tényezők húzódnak meg, magának a társadalomnak kell a szabadidő utazással való eltöltését gátló tényezőkkel szembenéznie, megoldást találnia a turizmus depriváltjainak felkarolására. Természetesen a turizmusipar nem csak az utazó, hanem a szolgáltató szerepkörében is képes az életminő­séget növelő aktivitások biztosítására, melyhez elsősorban az érintett közösség – empátiára, kreativitásra és összefogásra épülő – innovációjára van szükség. A jelen tanulmány arra a kérdésre keresi a választ, hogy a turizmus és a társadalmi innováció szimbiózisával kapcsolatos hazai és nemzetközi szakirodalmi előzmények mennyiben képesek megalapozni, illetve elősegíteni egy jövőbeli, nagyszabású vizsgálat le­folytatását. Az elvégzett irodalomelemzés eredményei egyrészt igazolták, hogy sikerült egy nemzetközi kitekintésben is fehér foltnak számító problémára fókuszálni, másrészt előre vetítik, hogy a témában az öregedés, a szegénység és az akadálymentesség képezi a legfontosabb kontextuális pilléreket.

Hivatkozások

ABONYINÉ PALOTÁS J. (2004): Az infrastruktúra fogalma és tartalma az egyetemi hallgatók értelmezésében. Földrajzi Értesítő. 53(3-4). pp. 336-345.

BAS, E. – GUILLO, M. (2015): Participatory foresight for social innovation. FLUX-3D method (Forward Looking User Experience), a tool for evaluating innovations. Technological Forecasting & Social Change. 101. pp. 275-290.

BEHRINGER ZS. – KISS K. – RÁTZ T. – TÖRÖK L. (2002): A turizmus mint gazdasági, társadalmi rendszer. In: Török L. – Behringer Zs. (szerk.): Turizmus és vendéglátó ismeretek. Szókratész Kül-gazdasági Akadémia, Budapest. pp. 336-347.

BIRKNER, Z. – MÁHR, T. (2016): Interpreting innovation – in another way. Vezetéstudomány.47(10). pp. 39-50.

BŐGEL GY. (2008): A schumpeteri „teremtő rombolás” módjai az infokommunikációs iparban. Közgazdasági Szemle. 55. április. pp. 344–360.

CAPOOR, B. (2017). A General Theory of Buzz-words: Synergistic Meta-Linguistic Paradigm Shifts. Inquiries Journal. 9(02). Retrieved from http://www.inquiriesjournal.com/a?id=1538

CHENG, M. (2016): Sharing economy: A review and agenda for future research. International Journal of Hospitality Management. 57. pp. 60-70.

CHIKÁN A. (2008): Vállalatgazdaságtan. Aula Kiadó, Budapest.

COLE, S. (2009): Tourism as future. Futures. 41. pp. 335-345.

CUNHA, M. – CUNHA, R. (2003): The interplay of planned and emergent change in Cuba. Interna-tional Business Review. 12. pp. 445-459.

DARCY, S. – DICKSON, T. (2009): A Whole-of-Life Approach to Tourism: The Case for Accessible Tourism Experiences. Journal of Hospitality and Tourism Management. 16. pp. 32-44

DRUCKER, P. (1987): Social innovation - Manage-ment's New Dimension. Long Range Planning.20(6). pp. 29-34.

DUBY, G. (1984): A katedrálisok kora: művészet és társad al om 980 -1420. Gondolat, Budapest.

ERIKSEN, S. – SELBOE, E. (2012): The social orga-nisation of adaptation to climate variability and global change: The case of a mountain farming community in Norway. Applied Geography. 33. pp. 159-167.

FELICETTI, M. (2016): Cultural Innovation and Local development: Matera as a Cultural District. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 223. pp. 614- 618.

GADAMER, H. (2003): Igazság és módszer: egy filozófiai hermeneutika vázlata. Osiris, Budapest.

GERSHUNY, J. (1982): Social innovation – Change in the mode of provision of services. Futures. (December). pp. 496-516.

HALL, M. (ed.) (2007): Pro-Poor Tourism: Who Benefits? Perspectives on Tourism and Poverty Reduction. Channel View Publications, Clevedon.

HAVE, R. – RUBALCABA, L. (2016): Social innovation research: An emerging area of innovation studies? Research Policy. 45. pp. 1923-1935.

HEIDEGGER, M. (2007): Lét és idő. Osiris, Budapest.

HERRERA, M. (2016): Innovation for impact: Business innovation for inclusive growth. Journal of Business Research. 69. pp. 1725-1730.

HILL, E. (1975): Future-minded sociologists: social innovation. Futures. (April). pp. 174-175.

ILLÉS S. (2013): Időskori nemzetközi migráció – magyar eset. Tullius Kiadó, Budapest.

KISS G. (2013): A szabadidő-szociológia legújabb trendjei és aktuális problémái. Idővonat – tanulmányok a társadalomtudományok köréből. Kossuth Kiadó, Debrecen.

KISS K. (2015): Boldog boldogtalanok: életminőség a Balkán országokban. Földrajzi Közlemények. 139(4). pp. 288-301.

KSH (2016): Jelentés a turizmus és a vendéglátás 2016. évi teljesítményéről. http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/jeltur/jeltur16.pdf, Letöltve: 2017. október 30.

LANDES, D. (1986): Az elszabadult Prométheusz: technológiai változások és ipari fejlődés Nyugat-Európában 1750-től napjainkig. Gondolat, Budapest.

MICHALKÓ G. (2012): Turizmológia - elméleti alapok. Akadémiai Kiadó, Budapest.

MOKSONY F. (2002): Fogalomalkotás és tudományos felfedezés: gondolatok Paul Lazarsfeld módszertani filozófiájáról. Szociológiai Szemle. 1. pp. 150-162.

MONT, O. – NEUVONEN, A. – LÄHTEENOJA, S. (2014): Sustainable lifestyles 2050: stakeholder visions, emerging practices and future research. Journal of Cleaner Production. 63. pp. 24-32.

NIKITINA, O. – VORONTSOVA, G. (2015): Aging Population and Tourism: Socially Determined Model of Consumer Behavior in the "Senior Tourism" Segment. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 214. pp. 845-851.

PIRENNE, H. (1983): A középkori gazdaság és társadalom története. Gondolat, Budapest.

PISKÓTI I. (2007): Innovációmarketing – marketinginnováció. Miskolci Egyetem, Miskolc.

POL, E. – VILLE, S. (2009): Social innovation: Buzz word or enduring term? The Journal of So-cio-Economics. 38. pp. 878-885.

PUCZKÓ L. – RÁTZ T. (1998): A turizmus hatásai. Aula–Kodolányi, Budapest–Székesfehérvár.

PUCZKÓ L. – RÁTZ T. (2011): Social Tourism in Hungary: from Trade Unions to Cinema Tickets. Current Issues in Tourism. 14(5). pp. 459-473.

RAYMAN-BACCHUS, L. – MOLINA, A. (2001): Internet-based tourism services: business issues and trends. Futures. 33. pp. 589-605.

RUSSO, A. – BORG, J. (2002): Planning considera-tions for cultural tourism: a case study of four European cities. Tourism Management. 23. pp. 631-637.

SMITH, M. – DIEKMANN, A. (2017): Tourism and Wellbeing. Annals of Tourism Research. 66. September. pp. 1-13.

STEPCHENKOVA, S. (2012): Content analysis. In: Dwyer, L. – Gill, A. – Seetaram, N. (eds.): Handbook of research methods in tourism. Quantitative and qualitative approaches. Edward Elgar, Cheltenham. pp. 443-458.

SZILÁGYI J. (2006): A kreativitás mint az innováció egyik oki tényezője. Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle. 1(6). pp. 39-52.

SZIRMAI V. (2015): Társadalmi jóllét problémák Európában – egy versenyképesebb Európa lehetősége. In: Szirmai V. (szerk.) A területi egyenlőtlenségektől a társadalmi jóllét felé. Kodolányi János Főiskola, Székesfehérvár. pp. 23-44.

THIEL, C. (1976): Mit jelent a "tudományos fogalom alkotá s". Helikon Világirodalmi Figyelő. 22(4). pp. 569-590.

TIAGO, M. – COUTO, J. – TIAGO, F. – FARIA, S. (2016): Baby boomers turning grey: European profiles. Tourism Management. 54. pp. 13 -22.

TURKER, D. – VURAL, C. (2017): Embedding social innovation process into the institutional context: Voids or supports. Technological Forecasting & Social Change. 119. pp. 98-113.

UNWTO (2017): Tourism Highlights 2016. UNWTO, Madrid.

ZAGONARI, F. (2009): Balancing tourism education and training. International Journal of Hospitality Management. 28. pp. 2-9.

Downloads

Megjelent

2018-06-05

Hogyan kell idézni

Michalkó, G., Kenesei, Z., Kiss, K., Kolos, K., Kovács, E., & Pinke-Sziva, I. (2018). Társadalmi innováció a turizmus kontextusában. Turizmus Bulletin, 18(1), 45–54. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2018v18n1.5

Folyóirat szám

Rovat

Lektorált tanulmányok