A kultúra mint a területfejlesztés eszköze – Fókuszban a Pajta Program
DOI:
https://doi.org/10.14267/TURBULL.2024v24n4.4Kulcsszavak:
kultúra, területfejlesztés, Európa Kulturális Fővárosa, helyi közösségAbsztrakt
Napjainkban a kultúrához való hozzáférés az életminőség fontos része. A rendszeres kultúrafogyasztás
eredményeként a helyek a lakosok és az ideiglenes látogatók számára egyaránt vonzóbbá válnak.
Ennek megfelelően a helyi döntéshozatal kiemelt figyelmet szentel annak, hogy a városok, térségek
imázsát és versenyképességét javító kulturális szolgáltatásokat mindenki számára elérhetővé tegye.
A Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa programsorozat keretében megvalósult
Pajta Program célkitűzése a kulturális programok elérhetővé tétele és a közösségépítés volt. Jelen
tanulmány a Pajta Programban részt vevőkkel készült interjúk eredményeire építve tárja fel a program
hatásait. A kutatás eredményei szerint a program pozitívan befolyásolta a térséget, a már meglévő
folyamatok erősítése mellett új távlatokat, lehetőségeket nyitott a helyi közösségi élet számára. Jelen
tanulmány javaslataival kapcsolatban kiemelendő, hogy a döntéshozók számára visszacsatolást ad
az ilyen jellegű programokról, azok potenciális hatásairól. A helyi közösségek – ideértve a lakosságot
és a szolgáltatókat – számára a kutatás feltárta a bekapcsolódási lehetőségeket.
Hivatkozások
CHARTRAND, H. H. (1990): The hard facts: Perspectives of cultural economics. Transactions of the Royal Society of Canada 1989. Fifth Series, Volume 4. University of Toronto Press.
DZIEMBOWSKA-KOWALSKA, J. – FUNCK, R. H. (1999): Cultural activities: source of competitiveness and prosperity in urban regions. Urban Studies. 36(8). pp. 1381–1398.
ENYEDI GY. (2005): A városok kulturális gazdasága. In: Enyedi G. – Keresztély K. (szerk.): A magyar városok kulturális gazdasága. MTA Társadalomkutató Központ. pp. 13–27.
ENYEDI GY. (2002): A városok kulturális gazdasága. Földrajzi Értesítő. 51(1-2). pp. 19–29.
FÁBIÁN A. – TÓTH B. I. (2013): A kultúra területi mérhetősége és a kistérségek közművelődési jellemzői. Tér és Társadalom. 27(1). pp. 97–114. https://doi.org/10.17649/TET.27.1.1928
FARAGÓ L. (1987): A területfejlesztés fogalmáról. Tér és Társadalom. 1(1). pp. 5-16.
FEKETE, D. (2018): Economic development and economic governance through the example of the city of Győr. Deturope. 10(1). pp. 97–115. DOI:10.32725/det.2018.006 G.
FEKETE É. (2005): Helyi gazdaság- és foglalkoztatás-fejlesztés. Miskolci Egyetem. CROSSEDU Project, HUSK/1101/1.6.1-0300.
GEERTZ, C. (1997): What is a country if it is not a nation? The Brown Journal of World Affairs. 4(2). pp. 235–247.
MORVAY SZ. – RECHNITZER J. – FEKETE D. (2020): Európa Kulturális Fővárosok Kelet-Közép-Európában. Tér és Társadalom. 34(1). pp. 119–139. https://doi.org/10.17649/ TET.34.1.3147
PIRISI, G. – STEFÁN, K. – TRÓCSÁNYI, A. (2008): The role of cultural economy in the revival of cities: Endowments and changes of the city of Pécs. In: Lóczy, D. – Tóth, J. – Trócsányi, A. (szerk.): Progress in Geography in the European Capital of Culture 2010. Imedias. pp. 11–23.
PISKÓTI I. (2023): Rendezvénystratégia kerestetik: Nagyrendezvények szerepe a városmarketingben. Magyar Gazdaságföldrajzi és Településmarketing Műhely. Neumann János Egyetem Gazdaságföldrajzi és Településmarketing Központ, Kecskemét, 10.
Internetes források
GIDA B. (2022): Veszprém-Balaton 2023: Magyarország új kulturális-kreatív régiója. https://papageno.hu/blogok/kreativ-europa-tortenetek/2022/09/veszprem-balaton-2023- magyarorszag-uj-kulturalis-kreativ-regioja/ Letöltve: 2024. március 18.