Utazás dinamikus tájakon: Kulcstényezők a desztinációs márkák vizuális identitásának fejlesztésében

Szerzők

  • Balázs Fekete Budapesti Corvinus Egyetem
  • Kitti Boros Budapesti Corvinus Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.14267/TURBULL.2024v24n3.2

Kulcsszavak:

turizmustervezés, turisztikai imázs, desztináció márkázás, designkommunikáció, dinamikus vizuális identitás

Absztrakt

A desztinációk versenyképességét jelentősen formálja az innováció és a kísérletezés, amelyre kiváló példát jelent a dinamikus vizuális identitások (DVI) alkalmazása a márkázási gyakorlatban.
Jelen tanulmány célja, hogy felfedjen olyan kulcsfontosságú tényezőket, amelyeket leginkább figyelembe vesznek a dinamikus vizuális identitással rendelkező desztinációs márkák fejlesztése során. Kutatásunkban 53 olyan nemzetközi esetet elemeztünk, ahol a tervezők dinamikus vizuális stratégiát alkalmaztak. Az elemzés során az elkötelezettség, a fenntarthatóság és a komplexitás témaköreihez sorolható tényezőket tártuk fel. A DVI-on keresztüli részvétel lehetővé teszi, hogy az érintettek különböző csoportjai jelen lehessenek a kreatív folyamatban, így a desztináció nemcsak a látogatók, hanem a helyi lakosok számára is vonzóbbá válhat. A kutatás egyedülálló perspektívát képvisel a designkommunikáció (DIS:CO) és a turizmus metszetében.

Hivatkozások

ABRATT, R. – KLEYN, N. (2012): Corporate identity, corporate branding and corporate reputations: Reconciliation and integration. European Journal of Marketing. 46(7–8). pp. 1048–1063. https://doi. org/10.1108/03090561211230197

AL-ANSI, A. – HAN, H. (2019): Role of halal friendly destination performances, value, satisfaction, and trust in generating destination image and loyalty. Journal of Destination Marketing and Management. 13. pp. 51–60. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2019.05.007

BALOGLU, S. – McCLEARY, K. W. (1999): U.S. international travelers’ images of four Mediterranean destinations: A comparison of visitors and nonvisitors. Journal of Travel Research. 38. pp. 144–152. https://doi. org/10.1177/004728759903800207

BEERLI, A. – MARTÍN, J. D. (2004): Factors influencing destination image. Annals of Tourism Research. 31(3). pp. 657–681. https://doi. org/10.1016/j.annals.2004.01.010

BERITELLI, P. (2011): Cooperation among prominent actors in a tourist destination. Annals of Tourism Research. 38(2). pp. 607–629. https://doi.org/10.1016/j.annals.2010.11.015

BRAMWELL, B. (2015): Theoretical activity in sustainable tourism research. Annals of Tourism Research. 54. pp. 204–218. https://doi. org/10.1016/j.annals.2015.07.005

CHAVES, M. – MARTINS, T. – BICKER, J. – CUNHA, J. M. (2019): Flexibility in Dynamic Visual Identities: Exploring Variation Mechanisms to achieve Flexibility. DIGICOM 3rd International Conference on Design & Digital Communication. Barcelos, Portugal. pp. 409–417.

COSOVAN A. R. (2009): DISCO. Co&Co Communication. COSOVAN A. R. (2017): VY. Vezetéstudomány – Budapest Management Review. 48(4). pp. 4–5. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2017.04.02

COSOVAN A. R. – HORVÁTH D. (2016): Emóció– Ráció: Tervezés–Vezetés: Designkommunikáció. Vezetéstudomány – Budapest Management Review. 47(3). pp. 36–45. DOI: 10.14267/ VEZTUD.2016.03.04

COSOVAN A. R. – HORVÁTH D. – MITEV A. Z. (2018): A designkommunikáció antropológiai megközelítése. Replika. 106–107(1–2). pp. 233– 245. DOI: 10.32564/106-107.14

CROMPTON, J. L. (1979): An assessment of the image of Mexico as a vacation destination and the influence of geographical location upon that image. Journal of Travel Research. 17(4). pp. 18–24. https://doi.org/10.1177/004728757901700404

CUNHA, J. M. – MARTINS, T. – MATOS CHAVES, P. – BICKER, J. – MACHADO, P. (2021): Dynamic Visual Identities: Exploring Variation Mechanisms to Achieve Flexibility. Springer Series in Design and Innovation. 8. pp. 91–104.

FEKETE, B. (2022): Digital dynamic visual identities: Prospects at the frontiers of marketing and design. Vezetéstudomány – Budapest Management Review. 53(11). pp. 55–68. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.11.04

FEKETE, B. – BOROS, K. (2022): The appearance of digital dynamic visual identities in the marketing of tourist destinations. Proceedings of the European Marketing Academy. 51.

FELSING, U. (2009): Dynamic Identities in Cultural and Public Contexts. Lars Müller Publishers.

FERREIRA, L. B. – GIRALDI, J. DE M. E. – SANTOS, G. E. DE O. – JABBOUR, C. J. C. (2022): Rio 2016 Olympic Games: Brand and the reciprocal effects of touristic destinations. Journal of Vacation Marketing. 28(3). pp. 335–349. https://doi.org/10.1177/13567667211063

FROZI, R. – KREUTZ, E. (2018): Mutant Brands: Complexity vs. Size. In: Martins, N. – Brandao, D. (eds): WOS:000589887400025 pp. 265–272.

GARTNER, W. C. (1994): Image formation pro cess. Journal of Travel & Tourism Marketing. 2(2–3). pp. 191–216. https://doi.org/10.1300/ J073v02n02_12

GRANDI, R. (2015): Bologna City Branding Project. e-Revista LOGO [recurso eletrônico]. 4(1). pp. 1–20. https://doi.org/10.26771/e-Revista. LOGO/2015.1.01

HAN, H. – YU, J. – KIM, W. (2019): Environmental corporate social responsibility and the strategy to boost the airline’s image and customer loyalty intentions. Journal of Travel & Tourism Marketing. 36(3). pp. 371–383. https://doi.org/10. 1080/10548408.2018.1557580

JOSIASSEN, A. – ASSAF, A. G. – WOO, L. – KOCK, F. (2016): The imagery-image duality model: An integrative review and advocating for improved delimitation of concepts. Journal of Travel Research. 55(6). pp. 789–803. https:// doi.org/10.1177/004728751558

KAVARATZIS, M. – HATCH, M. J. (2013): The dynamics of place brands: An identity based approach to place branding theory. Marketing Theory. 13(1). pp. 69–86. https://doi. org/10.1177/1470593112467268

KOCK, F. – JOSIASSEN, A. – ASSAF, A. G. (2016): Advancing destination image: The destination content model. Annals of Tourism Research. 61. pp. 28–44. https://doi.org/10.1016/j.annals.2016.07.003

KREUTZ, E. DE A. (2001): As principais estratégias de construção da Identidade Visual Corporativa. PUCRS, Porto Alegre.

KREUTZ, E. DE A. (2005): Identidade visual mutante: Uma prática comunicacional da MTV. FAMECOS, Porto Alegre.

KREUTZ, E. DE A. (2007): Identidade Visual Corporativa Mutante: Uma estratégia comunicacional contemporânea. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares Da Comunicação. XXX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Santos.

LÉLIS, C. (2019): Like a chameleon: The polychromatic virtue of dynamic brands. Journal of Product & Brand Management. 28(4). pp. 445– 461. https://doi.org/10.1108/JPBM-10-2017-1621

LÉLIS, C. – KREUTZ, E. (2022): The HOW behind the story: A framework for the design of brand narrative. In: Raposo, D. (ed): Design, Visual Communication and Branding. Cambridge Scholars Publishing. pp. 132–159.

LÉLIS, C. – LEITÃO, S. – MEALHA, O. – DUNNING, B. (2020): Typography: The constant vector of dynamic logos. Visual Communication. 21(1). pp. 146–170. https://doi. org/10.1177/1470357220966775

MARTINS, T. – CUNHA, J. M. – BICKER, J. – MACHADO, P. (2019): Dynamic Visual Identities: From a survey of the state-of-the art to a model of features and mechanisms. Visible Language. 53(2). pp. 4–35. https://doi. org/10.34314/vl.v53i2.4649

MEGYERI G. – BOROS K. – FEKETE B. (2020): Hidakból teremtett emlékek, avagy kísérlet egy innovatív tárgy megalkotására a B-bridge koncepción keresztül. Turizmus Bulletin. 20(3). pp. 4–12. https://doi.org/10.14267/ TURBULL.2020v20n3.1

MEGYERI G. – BOROS K. – FEKETE B. (2021): 3S Traveling – Turizmus a poszt-Covid19 érában. Turizmus Bulletin. 21(4). pp. 52–62. https://doi. org/10.14267/TURBULL.2021v21n4.6

NES, I. VAN. (2012): Dynamic Identities: How to create a living brand. BIS publishers.

NGUYEN, T. Q. T. – JOHNSON, P. – YOUNG, T. (2022): Networking, coopetition and sustainabil ity of tourism destinations. Journal of Hospitality and Tourism Management. 50. pp. 400–411. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2022.01.003

NORTHOVER, J. (2010): A brand for Belfast: How can branding a city influence change? Place Branding and Public Diplomacy. 6. pp. 104–111. https://doi.org/10.1057/pb.2010.9

PADRÓN-ÁVILA, H. – CROES, R. – RIVERA, M. (2022): Activities, destination image, satisfaction and loyalty in a small island destination. Tourism Review. 77(1). pp. 302–321. https://doi. org/10.1108/TR-12-2020-0607

PISKÓTI, I. – NAGY, K. (2021): Individual and social marketing in cultural routes operation. International Journal of Tourism and Hospitality. 1(1). pp. 14–24. https://doi.org/10.51483/ IJTH.1.1. 2021.14-24

PULIDO-FERNÁNDEZ, J. I. – CARDENAS GARCIA, P. J. – ESPINOSA-PULIDO, J. A. (2019): Does environmental sustainability contribute to tourism growth? An analysis at the country level. Journal of Cleaner Production. 213. pp. 309–319. https://doi.org/10.1016/j. jclepro.2018.12.151

SHARPLEY, R. (2020): Tourism, sustainable development and the theoretical divide: 20 years on. Journal of Sustainable Tourism. 28(11). pp. 1932–1946. https://doi.org/10.1080/09669582 .2020.1779732

SIMON, H. A. (1996): The sciences of the artificial. MIT Press, Cambridge, MA.

TASCI, A. D. A. (2007): Assessment of factors influencing destination image using a multiple regression model. Tourism Review. 62(2). pp. 23– 30. https://doi.org/10.1108/16605370780000311

TRAN, V. D. – NGUYEN, N. T. T. (2022): Investigating the relationship between brand experience, brand authenticity, brand equity, and customer satisfaction: Evidence from Vietnam. Cogent Business & Management. 9(1). 2084968. https://doi.org/10.1080/23311975.2022 .2084968

WONDIRAD, A. – TOLKACH, D. – KING, B. (2020): Stakeholder collaboration as a major factor for sustainable ecotourism development in developing countries. Tourism Management. 78. 104024. https://doi.org/10.1016/j.tour man.2019.104024

ZHONG, L. – MORRISON, A. M. – ZHENG, C. – LI, X. (2023): Destination image: a consumer based, big data-enabled approach. Tourism Review. 78(4). pp. 1060–1077. https://doi. org/10.1108/TR-04-2022-0190

Downloads

Megjelent

2024-09-16

Hogyan kell idézni

Fekete, B., & Boros, K. (2024). Utazás dinamikus tájakon: Kulcstényezők a desztinációs márkák vizuális identitásának fejlesztésében. Turizmus Bulletin, 24(3), 15–22. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2024v24n3.2

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok