Online tartalomelemzés a helyi alapanyagok és gasztronómiai kultúra mentén: Gasztrofesztiválok weboldalainak vizsgálata
DOI:
https://doi.org/10.14267/TURBULL.2024v24n1.1Kulcsszavak:
helyi alapanyagok, gasztronómiai kultúra, helyi termékek, gasztronómiai fesztiválok, gasztroturizmusAbsztrakt
A gasztroturizmus növekvő népszerűsége mögött a desztinációk nyújtotta egyedi kulináris élmények iránti bővülő kereslet áll, amelyben a gasztronómiai fesztiváloknak kulcsfontosságú szerep jut. Jelen cikk célja, hogy kvalitatív online tartalomelemzéssel azonosítsa, miként járulnak hozzá egyes európai és észak-amerikai gasztronómiai fesztiválok weboldalai a helyi alapanyagok népszerűsítéséhez és a gasztronómiai kultúra megőrzéséhez. Az eredmények alapján a gasztronómiai fesztiválok egyre elkötelezettebbek a helyi ételek és hagyományok bemutatása iránt, támogatva ezzel a helyi termelőket és szolgáltatókat egyaránt. Emellett a tanulmány kategorizálja is a fesztiválokat a helyi gasztronómiai kultúra és alapanyagok online kommunikációjukban betöltött szerepe alapján.
Hivatkozások
AYDIN, M. – SARI GÖK, H. – ŞALVARCI, S. (2022): Does gastronomy brand image affect the perceived emotional value and tour satisfaction? Enlightening Tourism. A Pathmaking Journal. 12(1). pp. 366–397. https://doi.org/10.33776/et.v12i1.6979
BENE, Z. – PISKÓTI, I. (2019): A narancsborok nyújtotta lehetőségek a szlovén, a horvát és az olasz gasztronómiai turizmusban. Turizmus Bulletin. 19(4), pp. 23–31. https://doi.org/10.14267/turbull.2019v19n4.3
CHENG E. S. (2023): From slow food festival to fine dining table: politicized foodscape, gastronomy, and social sustainability in eastern Taiwan. Food, Culture, and Society. pp. 1–20. https://doi.org/10.1080/15528014.2023.2239103
CSAPODY, B. (2022): Attractions of culinary nature in tourism. In: Jászberényi, M. (ed): Cultural, creative and culinary tourism. Online. Akadémiai Kiadó, Budapest.
CSAPODY, B. (2023): Helyből jobb? – A rövid alapanyagellátási lánc szerepe a magyar vidéki vendéglátás rendszerében/Is it better if local? – The role of the short supply chain of local ingredients in the Hungarian rural hospitality system. Turizmus Bulletin. 23(2). pp. 14–23. https://doi.org/10.14267/turbull.2023v23n2.2
CSAPODY, B. – ÁSVÁNYI, K. – JÁSZBERÉNYI, M. (2021): Sustainable best practices of European culinary festivals. Tourism in Southern and Eastern Europe. 6. pp. 155–165. https://doi.org/10.20867/TOSEE.06.11
CSORDÁS, T. – MARKOS-KUJBUS, É. – ÁSVÁNYI, K. (2018): „A gyerekeim imádják, ezért én is imádom” – Családbarát hotelek fogyasztói percepciói online értékelések alapján. Turizmus Bulletin. 18(1). pp. 17–28. https://doi.org/10.14267/turbull.2018v18n1.2
DODDS, R. – NOVOTNY, M. – HARPER, S. (2020): Shaping our perception of reality: Sustainability communication by Canadian festivals. International Journal of Event and Festival Management. 11(4). pp. 473–492. https://doi.org/10.1108/IJEFM-03-2020-012
FROST, W. – LAING, J. (2013): Communicating persuasive messages through slow food festivals. Journal of Vacation Marketing. 19(1). pp. 67–74. https://doi.org/10.1177/1356766712461403
HAYNES, N. (2015): Food Fairs and Festivals. The SAGE Encyclopedia of Food Issues. https://doi.org/10.4135/9781483346304.n175
HJALAGER, A-M. – KWIATKOWSKI, G. (2023): Transforming rural foodscapes through festivalization – a conceptual model. Journal of Gastronomy and Tourism. 7(3). pp. 119–133. https://doi.org/10.3727/216929722x16354101932348
JANCSIK, A. – JÁSZBERÉNYI, M. – KÖKÉNY, L. (2019): Az utazásszervezés új dimenziói. Akadémiai Kiadó, Budapest.
JÁSZBERÉNYI, M. (2016): A fesztiválok gazdasági hatása. In: Jászberényi, M. – Zátori, A. – Ásványi, K. (eds): Fesztiválturizmus. Akadémiai Kiadó, Budapest. pp. 34–43.
KESGIN, M. – MURTHY, R. – LAGIEWSKI, R. (2021): Profiling food festivals by type, name and descriptive content: a population level study. British Food Journal. 124(2). pp. 530–549. https://doi.org/10.1108/bfj-04-2021-0412
KIBISWA, N. (2019): Directed Qualitative Content Analysis (DQlCA): a tool for conflict analysis. The Qualitative Report. 24(8). pp. 2059–2079. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2019.3778
KILIÇHAN, R. – KÖŞKER, H. (2020): Participation motivation of visitors of local food-themed gastronomy festival. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 8(1). pp. 78–91. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.537
LARMOLENKO, S. – SCHNEIDER, P. (2016): Destination image representation online: Content analysis of Ukraine travel related websites. Travel and Tourism Research Association: Advancing Tourism Research Globally. 10.
LŐRINCZ, K. – FORMÁDI, K. – ERNSZT, I. (2023): Towards a more resilient festival industry: an analysis of the adoption of risk management models for sustainability. Risks. 11(2). pp. 45. https://doi.org/10.3390/risks11020045
MADARÁSZ, E. – SULYOK, J. – SZMULAI, É. (2021): Naptej, fürdőruha... + helyi termék? A helyi termékek iránti kereslet a Balatont turisztikai céllal felkeresők körében/Suntan lotion, swimwear... + local products? The demand for local products among leisure travellers to Lake Balaton. Turizmus Bulletin. 21(2). pp. 24–33. https://doi.org/10.14267/turbull.2021v21n2.3
MOHAMED, M. E. – HEWEDI, M. – LEHTO, X. – MAAYOUF, M. (2020): Marketing local food and cuisine culture online: a case study of DMO’s websites in Egypt. International Journal of Tourism Cities. 6(4). pp. 1045–1068. https://doi.org/10.1108/IJTC-05-2019-0067
NEUMAN, W. L. (2014): Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. 7th edition, Boston: Pearson Education.
TÓTH, B. – HEGEDŰS, G. – PUSZTAI, B. (2020): A falusi gasztrofesztiválok iránti kereslet és kínálat vizsgálata dél-alföldi példák alapján/ Case studies on demand and supply analysis of rural gastronomic festivals in Hungary’s Southern Great Plain. Turizmus Bulletin. 20(3). pp. 24–33. https://doi.org/10.14267/turbull.2020v20n3.3
TRIVETTE, S. A. (2015): How local is local? Determining the boundaries of local food in practice. Agriculture and Human Values. 32. pp. 475– 490. https://doi.org/10.1007/s10460-014-9566-7
YANG, F. X. – WONG, I. A. – TAN, X. S. – WU, D. C. W. (2020): The role of food festivals in branding culinary destinations. Tourism Management Perspectives. 34. pp. 100671. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100671
ZARĘBSKI, P. – ZWĘGLIŃSKA-GAŁECKA, D. (2020): Mapping the Food Festivals and Sustainable Capitals: Evidence from Poland. Sustainability. 12(24). pp. 10283. https://doi.org/10.3390/su122410283
Online sources
AARHUS FOOD FESTIVAL’s website, https://www.foodfestival.dk/en/ (November 2, 2023)
ABERGAVENNY FOOD FESTIVAL’s website, https://www.abergavennyfoodfestival.com/ (November 2, 2023)
ASPEN FOOD AND WINE CLASSIC’s website, https://classic.foodandwine.com (November 5, 2023)
ATLANTA FOOD & WINE FESTIVAL’s website, https://www.atlfoodandwinefestival.com (October 18, 2023)
BLENHEIM PALACE FOOD FESTIVAL’s website, https://www.blenheimpalace.com/whats-on/events/food-festival/ (November 15, 2023)
BUTTER TART FESTIVAL’s website, https://www.midland.ca/en/community-tourism culture/about.aspx (October 25, 2023
CASTROVILLE ARTICHOKE FESTIVAL’s website, https://artichokefestival.org (November 1, 2023)
CHEESE FESTIVAL’s website, https://cheese.slowfood.it/en/ (October 31, 2023)
COPENHAGEN COOKING’s website, https://www.copenhagencooking.com (November 5, 2023)
CORK ON A FORK FOOD FESTIVAL’s website, https://www.corkcity.ie/en/cork-on-a-fork-fest/about-cork-on-a-fork/ (November 8, 2023)
CORN AND APPLE FESTIVAL’s website, https://cornandapple.com (October 29, 2023)
DINE OUT VANCOUVER FESTIVAL’s website, https://www.dineoutvancouver.com (October 29, 2023)
DORSET SEAFOOD FESTIVAL’s website, https://www.dorsetseafood.co.uk (October 25, 2023)
EDINBURGH FOOD FESTIVAL’s website, https://www.edfoodfest.com (November 15, 2023)
EXETER FOOD AND DRINK FESTIVAL’s website, https://exeterfoodanddrinkfestival.co.uk (November 15, 2023)
FÊTE DU CITRON’s website, https://www.fete-du-citron.com/-around-the-lemon-.html (November 2, 2023)
FOOD ZURICH’s website, https://www.foodzurich.com/en/ (November 3, 2023)
GALWAY INTERNATIONAL OYSTER AND SEAFOOD FESTIVAL’s website, https://www.galwayoysterfestival.com/ (November 3, 2023)
LOCH LOMOND FOOD AND DRINK FESTIVAL’s website, https://www.lochlomondfoodanddrinkfestival.co.uk/ (October 25, 2023)
LUDLOW FOOD FESTIVAL’s website, https://www.foodfestival.co.uk (November 5, 2023)
MARTHA’S VINEYARD FOOD AND WINE FESTIVAL’s website, https://www.mvfoodandwine.com/ (November 15, 2023)
MAUNA LANI CULINARY CLASSIC’s website, https://aubergeresorts.com/maunalani/culinary-classic/ (November 15, 2023)
MORGAN HILL MUSHROOM FESTIVAL’s website, https://mhmmg.org/home (November 2, 2023)
NEW YORK CITY FOOD AND WINE FESTIVAL’s website, https://nycwff.org (November 3, 2023)
OTTAWA POUTINE FEST’s website, https://www.ottawapoutinefest.ca (November 2, 2023)
PRINCE EDWARD ISLAND FALL FLAVOURS FESTIVAL’s website, https://fallflavours.ca (November 4, 2023)
SHEDIAC LOBSTER FESTIVAL’s website, https://www.shediaclobsterfestival.ca/en (October 25, 2023)
SHREWSBURY FOOD FESTIVAL’s website, https://www.shrewsburyfoodfestival.co.uk/ contact (October 25, 2023)
SOUTH BEACH WINE AND FOOD FESTIVAL’s website, https://sobewff.org/ (October 29, 2023)
STRAGUSTO’s website, https://www.stragusto.it/en/ (November 3, 2023)
STUTTGARTER WEINDORF’s website, https://www.stuttgarter-weindorf.de/en/veranstaltungen (November 5, 2023)
TASTE OF THE CARIBBEAN’s website, https://www.mtl.org/en/what-to-do/festivals-and-events/taste-caribbean (November 2, 2023)
TASTE OF THE DANFORTH’s website, https://greektowntoronto.com/taste-of-the-danforth/ (November 3, 2023)
VEGFEST UK’s website, https://www.vegfest.co.uk (November 3, 2023)