A designmódszerek mint innovációs katalizátorok alkalmazása a szállodákban
DOI:
https://doi.org/10.14267/TURBULL.2023v23n1.3Kulcsszavak:
tervezői gondolkodás, szolgáltatástervezés, szolgáltatásinnováció, vendégélmény, szállodaiparAbsztrakt
Az üzleti környezet sohasem stagnál, csakis a benne lévő változás állandó. A szálláshelypiacon zajló folyamatos változás olykor bizonytalan piaci helyzetet teremt, és arra kényszeríti a szállodavállalatokat, hogy a változó feltételekhez alkalmazkodva gondolják újra üzleti modelljeiket, működési folyamataikat, a kínált termékeik és szolgáltatásaik körét. A szállodavállalatok a legtöbb esetben új gyakorlatok alkalmazásával, technológiai vagy nem technológiai innováció bevezetésével reagálnak a megváltozott fogyasztói igényekre. A hosszútávon sikeres üzemeltetéshez azonban nem elegendő kizárólag a vendégelvárásoknak eleget tenni, a szálláshelypiac lokális és globális kihívásaira is választ kell adni a megváltozott feltételrendszereknek megfelelően. Jelen tanulmány célja a Design Thinking és a Service Design mint innovációs katalizátorok alkalmazási lehetőségeinek bemutatása a szállodaipar példáján keresztül.
Hivatkozások
BROWN, T. (2008): Design Thinking. Harvard Business Review. 86(6). pp. 84–92.
CLATWORTHY, S. (2014): How to Design Better Services. Arkitektur-og designhogskolen i. Oslo: Oslo.
CLATWORTHY, S. (2017): Service Design Thinking. Chapter 11. In: Lüders, M. – Andreassen, T. W. – Clatworthy, S. – Hillestad, T. (eds.): Innovating for Trust, Business Collection. pp. 167–182. https://doi.org/10.4337/9781785369483.00020
COOPER, R. – JUNGINGER, S. – LOCKWOOD, S. (2009): Design Thinking and Design Management: A Research and Practice Perspective. Design Management Institute: Review. 20(2). pp. 47–55. https://doi.org/10.1111/j.1948-7169.2009.00007.x
ELSBACH, K. D. – STIGLIANI, I. (2018): Design Thinking and Organizational Culture: A Review and Framework for Future Research. Journal of Management. 44(6). 2274–2306. https://doi.org/10.1177/0149206317744252
FÉKI ZS. – MARKOS-KUJBUS É. (2019): Barát vagy ellenség? Negatív online fogyasztói értékelések szerepe az Airbnb oldalon. Turizmus Bulletin. 19(4). pp. 1–9.
FILIPPETTI, A. (2011): Innovation modes and design as a source of innovation: a firmlevel analysis. European Journal of Innovation Management. 14(1). pp. 5–26. https://doi.org/10.1108/14601061111104670
GOLOB, M. – FLORES, M. – TUCCI, C. – MAKLIN, D. (2015): Human-Centred Set-Based Innovation Framework to Enhance Innovation: Integrating Set-Based Concurrent Engineering with Design Thinking. Annual PDMA Research Forum Proceedings. CA, US.
GOMEZELJ, D.O. (2016) A systematic review of research on innovation in hospitality and tourism. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 28(3). pp. 516–558. https://doi.org/10.1108/IJCHM-10-2014-0510
HOLLINS, G. – HOLLINS, B. (1993): Total design: managing the design process in the service sector. Pitman, London.
HORVÁTH, D. – COSOVAN, A. – CSORDÁS, T. – HORVATH, D. – MITEV, A. (2018): Beyond the Scope of Design thinking: DesignCommunication. In: The 21st dmi: Academic Design Management Conference Proceeding. Design Management Institute, Boston, MA 02111, USA. pp. 653–662.
HORVÁTH G. – POÓR J. (2022): E-WOM az online foglalási felületeken, avagy az online utazási irodák vendégértékelési rendszereinek összehasonlító elemzése. Turizmus Bulletin. 22(1). pp. 4–12. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2022v22n1.1
ILYÉS N. (2022): A turizmus innovációs ellentmondásai. Acta Periodica (Edutus). 25. pp. 23–33. https://doi.org/10.47273/AP.2022.25.23-33
IRIMIÁS A. – JÁSZBERÉNYI M. – MICHALKÓ G. (2019): Az innováció szerepe a turisztikai termékfejlesztésben. In: Irimiás A. – Jászberényi M. – Michalkó G. (szerk.): A turisztikai termékek innovatív fejlesztése. Akadémiai Kiadó, Budapest. pp. 9–18.
JOHANSSON, U. – WOODILLA, J. – CETINKAYA, M. (2011): The Emperor’s New Clothes or The Magic Wand? The Past, Present and Future of Design Thinking. Proceedings of 1st Cambridge Academic Design Management Conference. Cambridge, UK, September.
JUHÁSZ-DÓRA K. (2022): A luxusszállodai miliő transzformációjának időbeli dimenziói. Turizmus Bulletin. 22(1). pp. 13–25. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2022v22n1.2
KÁROLYI L. (2012): Üzleti évszakok. Alinea Kiadó, Alinea Fontes BT.
KIM, M. (2018): An inquiry into the nature of service: a historical overview (Part 1). Design Issues. 34(2). pp. 31–47. https://doi.org/10.1162/DESI_a_00484
KULCSÁR N. – GROTTE J. (2018): Mit várunk a szállodáktól? – avagy a legmeghatározóbb szegmens számára értéket jelentő tényezők a szállodákban. Turizmus Bulletin. 18(3). pp. 4–14. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2018v18n3.1
MAGER, B. (2008): Design dictionary-service design. In: Erlhoff, M. – Marshall, T. (eds): Design dictionary: perspectives on design terminology. Birkhäuser, Basel. pp. 354–357.
MARTIN, R. L. (2009): The design of business: Why design thinking is the next competitive advantage. Cambridge, MA: Harvard Business School Press.
MICHALKÓ G. (2023): A turizmus esszenciája. Akadémiai Kiadó, Budapest.
MICHALKÓ G. – ILYÉS N. (2020): A nemkonvencionális turisztikai mobilitás magyarországi sajátosságai, különös tekintettel a turizmusból származó bevételek növelésének lehetőségére. Turizmus Bulletin. 20. Különszám. pp. 6–18. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n4.1
MOOTEE I. (2013): Design Thinking for Strategic Innovation: What They Can’t Teach You at Business or Design School. New Jersey, US: John Wiley & Sons, Inc.
MOZOTA, B. – WOLFF, F. (2019): Forty Years of Research in Design Management: A Review of Literature and Directions for the Future. Strategic Design Research Journal. 12(1). pp. 4–26. https://doi.org/10.4013/sdrj.2019.121.02
PAPANEK, V. (1975): Design for the real world: Human Ecology and Social Change. With an introduction by R. Buckminster Fuller, Bantam Books, Toronto, New York, London.
PIERER, H. V. – OETINGER, B. V. (2001): A Passion for Ideas, How Innovators create the New and shape our World. 1st edition. Purdue University Press.
SCHUMPETER, J. A. (1934): The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest, and the Business Cycleed. Harvard University Press, Cambridge, MA.
SEITZ, G. (2000): Hotelmenedzsment. Springer Orvosi Kiadó Kft., Budapest.
SHIN, H. – PERDUE, R. R. (2022): Hospitality and tourism service innovation: A bibliometric review and future research agenda. International Journal of Hospitality Management. 102. 103176. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2022.103176
SIMON, H. (1969): The sciences of the artificial. 1st ed. Cambridge, MA: MIT Press.
SZALÓK CS. – JUHÁSZ-DÓRA K. (2022): Alkalmazkodási lehetőségek és kényszerek a szállodaiparban a Covid-19 járvány idején. In: Albert Tóth A. – Happ É. – Printz-Markó E. (szerk.): Folytatás vagy újrakezdés a turizmusban. XII. Nemzetközi Turizmus Konferencia. Tanulmánykötet. Széchenyi István Egyetem, Győr. pp. 32–45.
TUOMINEN, P. P. – ASCENCAO, M. P. (2016): The hotel of tomorrow: A service design approach. Journal of Vacation Marketing. 22(3). pp. 279–292. https://doi.org/10.1177/1356766716637102
Internetes források
DRUKER, P. (2002): The discipline of innovation. Harvard Business Review. August. https://hbr.org/2002/08/the-discipline-of-innovation, Letöltve: 2022. október 20.
FONTEIJN, M. (2017): What is Service Design? A tale of two coffee shops. https://medium.com/design-voices/service-design-a-tale-of-twocoffee-shops-26d256e67a8b, Letöltve: 2022.október 20.
MARTIN-RIOS, C. (2018): Hospitality Innovation, Industry Report. Ecole hôteliere de Lausanne. https://mail.google.com/mail/u/0/#search/juh%C3%A1sz/FMfcgzGslbFDtHBdHLGXNsxCWxJNlMxD?projector=1&messagePartId=0.1, Letöltve: 2022. október 20.