A pénzügyi rendszer ellenállóképessége mindenekfelett – de milyen áron?
DOI:
https://doi.org/10.35551/PFQ_2020_4_2Kulcsszavak:
központi szerződő fél, saját tőke, helyreállítási terv, ösztönzők, E44, G21, G32Absztrakt
A tanulmány célja bemutatni a központi szerződő felek piacon betöltött szerepének fontosságát, kockázatkezelési keretrendszerét, beleértve a garanciaalapok elégtelensége esetén alkalmazandó eszközöket is. Az elemzés leíró, ismertető jellegű, amely az EU-ban működő központi szerződő felek szabályozói keretrendszerének bemutatása mellett, annak lehetséges hátulütőit is szemlélteti a piac és a szakemberek szemszögéből egyaránt. A tanulmány rámutat arra, hogy minden szereplő közös célja és érdeke egyaránt a központi szerződő fél lábontartása, de a nem megfelelően kialakított tőkekezelés és stratégia gátolhatja ennek megvalósulását. Bár a jogszabályi keretrendszer alkalmazása Európa-szerte megtörtént, finomhangolásuk pedig állandónak mondható, azok hatékonyságát és sokk-ellenállóképességét egy, a piacon bekövetkező komoly negatív esemény fogja alátámasztani vagy megcáfolni.
Hivatkozások
Béres D. (2018). Az értékpapír-kereskedés utáni infrastruktúra – múlt, jelen és jövő. Pénzügyi Szemle, 2018/4, 575–588. oldal, https://www. penzugyiszemle.hu/penzugyi-szemle-folyoiratarchivalt-cikkek/az-ertekpapir-kereskedes-utaniinfrastruktura-mult-jelen-es-jovo
Berlinger E., Dömötör B., Illés F., Váradi K. (2016). Stress indicator for clearing houses. Central European Business Review, 4
Biais, B., Heider, F., Hoerova, M. (2012). Clearing, Counterparty Risk, and Aggregate Risk. IMF, Economic Review, 60(2), pp. 193–222
Biais, B., Heider, F., Hoerova, M. (2016). Risk-Sharing or Risk-Taking? Counterparty Risk, Incentives, and Margins. The Journal of Finance, 71(4), pp. 1669–1698, https://doi.org/10.1111/jofi.12396
Cont, R., Kokholm, T. (2015). Central Clearing of OTC Derivatives: Bilateral vs multilateral nett ing. Statistical Risk Modeling, 31(1), pp. 3–22, https://doi.org/DOI 10.1515/strm-2013-1161
Cox, R. T., Steigerwald, R. S. (2017). A CCP is a CCP is a CCP. Federal Reserve Bank of Chi cago. Policy Discussion Paper, PDP2017-01, https:// www.chicagofed.org/~/media/publications/policydiscussion-papers/2017/pdp-2017-01-pdf.pdf.
Daly, R. (2015). Do CCPs Need More Skin in the Game? Traders Magazine, May
Domanski, D., Gambacorta, L., Picillo, C. (2015). Central clearing: Trends and Current Issues, accessed 13 May, 2018 at BIS Qaterly Rewiew, www. bis.org/publ/qtrpdf/r_q1512g.pdf
Duffie, D. (2015). Resolution of Failing Central Counterparties, in Kenneth E. Scott, Thomas H. Jackson & John B. Taylor, Making Failure Feasible, How Bankruptcy Reform Can End “Too Big to Fail”. Stanford, CA: Hoover Institution Press, Working paper, http://www.darrellduffie.com/ uploads/working/DuffieCCP-ResolutionJan2015. pdf
Duffie, D., Zhu, H. (2011). Does a Central Clearing Counterparty Reduce Counterparty Risk? The Review of Asset Pricing Studies, 1(1), pp. 74–95, https://doi.org/10.1093/rapstu/rar001
Elliot, D. (2013). Central counterparty loss allocation rules. Bank of England, Financial Stability Paper, No. 20, pp. 1–16
Faruqui, U., Huang, W., Takáts, E. (2018). Clearing risks in OTC derivatives markets: The CCP-bank nexus. BIS Quarterly Review, pp. 73–90
Hughes, D., Manning, M. (2015). “CCPs and banks: different risks, different regulations”. Reserve Bank of Australia Bulletin, pp. 67–79
Kiff, J. (2019). History of Central Counterparty Failures and Near-Failures. The OTC Space. https:// www.theotcspace.com/content/history-centralcounterparty-failures-and-near-failures-derivative primer-7
Lopez, C., Saeidinezhad, E. (2017). Central Counterparties Help, But Do Not Assure Financial Stability. Munich Personal RePEc Archive, 80358. https://mpra.ub.uni-muenchen.de/80358/
Markose, S., Giansante, S., Shaghaghi, A. (2012). Too interconnected to fail”, Financial network of US CDS Market: Topological fragility and systemic risk. Journal of Economic Behavior and Organization, 83(3), pp. 627–646
McPartland, J., Lewis, R. (2017). The Goldilocks problem: How to get incentives and default waterfalls “just right.” Economic Perspectives, Federal Reserve Bank of Chicago, 1
Murphy, D. (2017). I’ve got you under my skin: Large central counterparty financial resources and the incentives they create. Journal of Financial Market Infrastructures, 5(3), pp. 54–74, https://doi.org/DOI: 10.21314/JFMI.2017.073
Pirrong, C. (2011). The economics of central clearing: theory and practice. ISDA discussion paper series, No. 1, pp. 1–44
Pirrong, C. (2014). A Bill of Goods: CCPs and Systemic Risk. Journal of Financial Market Infrastructures, 2(4), pp. 55–85
Plata, R. (2017). Recovery and resolution regimes for CCPs: Making financial markets resilient to the most extreme events. Journal of Securities Operations & Custody, 9(2), pp. 98–105
Priem, R. (2018). CCP recovery and resolution: preventing a financial catastrophe, Journal of Financial Regulation and Compliance, Vol. 26 Issue: 3, pp. 351–364, https://doi.org/10.1108/ JFRC-03-2017-0032
Surprise, G. (2015). Skin in the game doesn’t protect end client, CME says. Global Capital, 3/9, p. 106
Váradi K. (2018). A critique of the regulation of guarantee systems operated by central counterparties. (A központi szerződő felek garanciarendszer szabályozásának kritikája) Economy and Finance, 2(5)
Váradi K., Béli M. (2017). Alapletét meghatározásának lehetséges módszertana. Financial and Economic Review, 16(2)
Wendt, Froukelien (2015). Central Counterparties: Addressing their Too Important to Fail Nature. IMF Working Papers. 15. 10.5089/9781475572933.001
Capital Market Act, 2001. évi CXX. törvény a tőkepiacról
CCP BEST PRACTICES. (2019). A CCP12 POSITION PAPER. https://ccp12.org/wpcontent/uploads/2019/05/CCP-Best-Practices__ CCP12_Position_Paper.pdf
CPMI-IOSCO (2012). Principles for financial market infrastructures, April
CPMI-IOSCO (2014). Recovery of financial market infrastructures, OctobeR
EMIR – European Market Infrastructure Regulation: Regulation (EU) No 648/2012 of the European Parliament and of the Council of 4 July 2012 on the OTC derivatives, central counterparties and trade repositories (EMIR – European Market Infrastructure Regulation). http://eur-lex.europa. eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32 012R0648&from=EN, downloaded: 8 February 2019
ESMA (2012). European Securities and Markets Authority, Consultation Paper on AntiProcyclicality Margin Measures. Available: https:// www.esma.europa.eu/press-news/esma-news/esmaconsults-ccp-anti-procyclicality-margin-measures, downloaded: 8 January 2020
FSB (2014). Key attributes of effective resolution regimes for financial institutions, Octo ber
ISDA (2013). ”CCP loss allocation at the end of the waterfall”, available at: https://www2.isda.org/. ==/CCP_loss_allocation_waterfall_0807 (accessed 19 February 2019)
LCH. Clearnet (2014). “Recovery and resolution: a framework for CCPs”, available at: www.lch.com/ documents/731485/762444/-and-resolution-aframework-for-ccps.pdf/ (accessed 10 February 2019)
MNB (2009a). 35/2009. (XII. 28.) MNB rendelet a fizetési rendszer működtetésére vonatkozó tárgyi, technikai, biztonsági és üzletmenet-folytonossági követelményekről
MNB (2009b). 11/2009. (II. 27.) MNB rendelet a tőkepiacról szóló törvény szerinti központi szerződő fél tevékenységet végző szervezet szabályzataira vonatkozó követelményekről
MNB (2019). Report on the Payment System (Fizetési rendszer jelentés), https://www.mnb. hu/letoltes/fizetesi-rendszer-jelentes-2019-hunvegleges.pd
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Authors assign copyright to Pénzügyi Szemle / Public Finance Quarterly. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.