A direkt finanszírozású publikációs modell lehetőségei Magyarországon

Szerzők

  • Péter Sasvári Nemzeti Közszolgálati Egyetem
  • Bálint Teleki Nemzeti Közszolgálati Egyetem
  • Anna Urbanovics Nemzeti Közszolgálati Egyetem

Kulcsszavak:

teljesítményalapú finanszírozás, teljesítményalapú finanszírozási modell, tudományos versenyképesség, Magyarország, Scopus, H52

Absztrakt

A direkt finanszírozási publikációs modell a tudományos közösség közvetlen jutalmazási rendszere, amelyben a szerzők megjelent tanulmányaik után részesülnek jutalmazásban. A díjazás mértéke függ az adott közlemény megjelenési helyének indexáltságától. Jelen tanulmány célja, hogy a nemzetközi gyakorlatban nemzeti szinten alkalmazott publikációs modell kialakításának lehetőségeit vizsgálja hazai kontextusban. A modell legnagyobb előnye, hogy a jutalmazás egyéni szinten történik, így elosztása intézménytől független. Az elemzésben a nemzetközi és hazai jó gyakorlatok bemutatása után a 2019. évi Scopus által indexált magyar vonatkozású közleményeket - összesen 12281 darab - vizsgáljuk tudománymetriai indikátorok mentén. A dolgozatban kettő modell szerint mértünk, az A-modellben a magyar szerzők arányát, a B-modellben a közlemény alapján járó összeget vettünk figyelembe. Eredményeink az orvos- és élettudományi, valamint a műszaki tudományterületek nemzetközi versenyképességét mutatják, itt nagy arányban találunk Q1- és Q2-es magasan jegyzett közleményeket. Emellett a többszerzőség és a folyóirat-közlemények dominanciáját látjuk. A javasolt publikációs modell a hazai kontextusra implementálható, elemzésünk nyomán nagyjából 6 milliárd forint ráfordítással.

Hivatkozások

Altbach, P. G. (2012). Paying the Professoriate: A Global Comparison of Compensation and Contracts. Routledge

Csaba L., Szentes T., Zalai E. (2014). Tu dományos-e a tudománymérés? Megjegyzések a tudománymetria, az impaktfaktor és MTMT hasz nálatához. Magyar Tudomány, 2014/4, 442–466. oldal, http://epa.oszk.hu/00600/00691/00127/pdf/ EPA00691_mtud_2014_04_442-466.pdf [Letölt ve: 2020. 10. 25.]

Fabián, O. (2013). Open Access in the Czech Republic: an Overview. Library Review, 62(4/5), pp. 211–223, https://doi.org/10.1108/LR-09-2012-0096

Ferretti, F., Ângela, G. P., Vértesy, D., Sjoerd, H. (2018). Research Excellence Indicators: Time to Reimagine the ‘Making of’? Science and Public Policy, 45(5), October 2018, pp. 731–741, https://doi.org/10.1093/scipol/scy007

Georgala, P., Radvan, M. (2016). The System of Publication Outputs Evaluation in the Czech Republic. https://www.researchgate.net/ publication/318396804 [Letöltve: 2020. 10. 25.] https://doi.org/10.15290/acr.2016.09.09

Lozano, G. A. (2013). The Elephant in the Room: Multi-Authorship and the Assessment of Individual Researchers. Current Science, 105, pp. 443−445, http://www.currentscience.ac.in/ Volumes/105/04/0443.pdf

Matlovič, R., Matlovičová, K. (2017). Neoliberalization of the Higher Education in Slovakia: A Geographical Perspective. Geografický Časopis / Geographical Journal 69 (4) pp. 1–25

Pisár, P., Šipikal, M., Jahoda, R., Špaček, D. (2019). Performance Based Funding of Universities: Czech Republic and Slovakia. In: De Vries, Michiel S., Nemec, Juraj, Špaček, David (szerk.): Performance-Based Budgeting in the Pub lic Sector. Springer International Publishing, pp. 237–254

Sasvári P., Bakacsi Gy., Urbanovics A. (2020). Eltérő utak, eltérő publikációs stratégiák: tudo mányterületi kutatói mintázatok. Statisztikai Szem le 98(8), 1001–1023. oldal, https://doi.org/10.20311/stat2020.8.hu1001

Cseh Köztársaság Kormánya (2012). Natio nal Priorities of Oriented Research, Experimental Development and Innovations. https://www. vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=782681 [Le töltve: 2020. 10. 25.]

Cseh Köztársaság Kormánya (2016). Metho dology of Evaluation of Research Organizations and Evaluation of Finished Programmes (valid for years 2013-2015). https://www.vyzkum.cz/storage/ att/A7FE6F4477F5064B57B683C62C4A4CFD/ Methodology.pdf [Letöltve: 2020. 10. 25.]

European University Association (2008). The Slovak Higher Education System and its Research Capacity – EUA Sectoral Report. https://forskning. ruc.dk/en/publications/the-slovak-higher-education system-and-its-research-capacity-an-e [Letöltve: 2020. 10. 25.]

Hungary country profile, European Innovation Scorecard, 2020. https://ec.europa.eu/docsroom/ documents/41878 [Letöltve: 2020. 11. 15.]

Kutatás-fejlesztés és innováció Magyarorszá gon, Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innováci ós Hivatal, 2019, https://nkfih.gov.hu/hivatalrol/ hivatal-kiadvanyai/kutatas-fejlesztes [Letöltve: 2020. 11. 15.]

##submission.downloads##

Megjelent

2021-03-30

Hogyan kell idézni

Sasvári, P., Teleki, B., & Urbanovics, A. (2021). A direkt finanszírozású publikációs modell lehetőségei Magyarországon. Pénzügyi Szemle, 66(1). Elérés forrás https://journals.lib.uni-corvinus.hu/index.php/penzugyiszemle/article/view/1258

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok