Tulajdonositőke-alapú közösségi finanszírozás
A kampányok kimenetelét meghatározó tényezők a Crowdcube-platform vizsgálatán keresztül az Egyesült Királyságban
DOI:
https://doi.org/10.35551/PFQ_2022_1_8Kulcsszavak:
közösségi finanszírozás, tulajdonositőke-alapú közösségi finanszírozás, Crowdcube, befolyt összeg, sikeresség, G23, G11, G20, O30, M13Absztrakt
A jelen tanulmány azt vizsgálja, hogy az összegyűjtött források nagyságát, valamint a Crowdcubeplatformon keresztül történő tulajdonositőke-alapú közösségi finanszírozás sikerét vagy sikertelenségét milyen tényezők befolyásolják. Vizsgálatunkhoz Pearson-féle korrelációt és többszörös regreszsziót használtunk. A statisztikai szignifikancia miatt a regressziós modell jó illeszkedésnek bizonyult. A tanulmány megállapította, hogy a tőkealapú közösségi finanszírozási kampányok kimenetelét a befektetők száma, a célösszeg, valamint a cég befektetés előtti értéke erősen és pozitívan befolyásolja. További befolyásoló tényezőként a tulajdonrész (tőke), a részvényár-információk megjelenítése és a közösségi média jelenléte említhető. A közösségi finanszírozással kapcsolatos előzmény (korábbi részvétel) ugyanakkor a kampányok sikeréhez negatívan kapcsolódott. A tanulmány egyedisége azon vállalkozók (alapítók) és befektetők számára fog segítséget jelenteni, akik sikeres tőkealapú közösségi finanszírozási kampányokat kívánnak folytatni, illetve támogatni az Egyesült Királyságban és a világ más részein. A tanulmány ugyanakkor ajánlást fogalmaz meg más országok és földrészek tőkealapú közösségi finanszírozási platformjainak további vizsgálatára is.
Hivatkozások
Barbi, M., & Mattioli, S. (2019). Human capital, investor trust, and equity crowdfunding. Research in International Business and Finance, 49 (januar), pp. 1–12, https://doi.org/10.1016/j.ribaf.2019.02.005
Block, J. H., Groh, A., Hornuf, L., Vanacker, T., & Vismara, S. (2021). The entrepreneurial finance markets of the future: a comparison of crowdfunding and initial coin offerings. Small Business Economics, 57(2), pp. 865–882, https://doi.org/10.1007/s11187-020-00330-2
Block, J., Hornuf, L., & Moritz, A. (2018). Which updates during an equity crowdfunding campaign increase crowd participation? Small Business Economics, pp. 3–27, https://doi.org/10.1007/s11187-017-9876-4
Buttic, V., Di, F., & Tenca, F. (2020). Is equity crowdfunding always good? Deal structure and the attraction of venture capital investors. 65 (oktober), https://doi.org/10.1016/j.jcorpfin.2020.101773
Coakley, J., Lazos, A., & Linares, J. (2021). Strategic entrepreneurial choice between competing crowdfunding platforms. In: The Journal of Technology Transfer (0123456789). Springer US., https://doi.org/10.1007/s10961-021-09891-0
Crescenzo, V. De, Ribeiro-soriano, D. E., & Covin, J. G. (2020). Exploring the viability of equity crowdfunding as a fundraising instrument: A configurational analysis of contingency factors that lead to crowdfunding success and failure. Journal of Business Research, 115 (2019. szeptember), pp. 348–356, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.09.051
Cumming, D. J., Vismara, S., & Meoli, M. (2018). Does Equity Crowdfunding Democratize Entrepreneurial Finance? SSRN Electronic Journal, January, https://doi.org/10.2139/ssrn.3281727
Cumming, D., Meoli, M., & Vismara, S. (2021). Does equity crowdfunding democratize entrepreneurial finance? Small Business Economics, pp. 533–552
Di, F., Bogers, M. L. A. M., & Prencipe, A. (2021). Technological Forecasting & Social Change Organisational barriers and bridges to crowd openness in equity crowdfunding. Technological Forecasting & Social Change, 162 (2020. szeptember), 120388, https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120388
Drover, W., Busenitz, L., Matusik, S., Townsend, D., Anglin, A., & Dushnitsky, G. (2017). A Review and Road Map of Entrepreneurial Equity Financing Research: Venture Capital, Corporate Venture Capital, Angel Investment, Crowdfunding, and Accelerators. Journal of Management, 43(6), pp. 1820–1853, https://doi.org/10.1177/0149206317690584
Ferreira, V., Papaoikonomou, E., & Tercen, A. (2021). A comparative analysis of crowdfunding platforms and what they do to generate trust. Elsevier, Kelley School of business https://doi.org/10.1016/j.bushor.2021.08.004
Horisch, J., & Tenner, I. (2020). Technological Forecasting & Social Change How environmental and social orientations influence the funding success of investment-based crowdfunding: The mediating role of the number of funders and the average funding amount. Technological Forecasting & Social Change, 161 (szeptember), 120311, https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120311
Hornuf, L., & Schwienbacher, A. (2018). Market mechanisms and funding dynamics in equity crowdfunding. Journal of Corporate Finance, 50, pp. 556–574, https://doi.org/10.1016/j.jcorpfin.2017.08.009
Kuti, M., Bedő, Z., & Geiszl, D. (2017). A tulajdonosi tőkealapú közösségi finanszírozás / Equitybased Crowdfunding. 16(4), 187–200. oldal, Hitelintézeti Szemle
Kuti, M., & Madarasz, G. (2014). A kozossegi finanszirozas. Pénzügyi Szemle (59/3) 374–385. / Crowdfunding. Public Finance Quarterly, 3, pp. 355–366
Latinovic, M. (2020). Determinants of equity crowdfunding success. Advances in Economics, Business and Management Research, Volume 108, 2019. január, https://doi.org/10.2991/senet-19.2019.24
Lee, E. (2019). Equity crowdfunding in Hong Kong: potential, challenges and investor protection. Journal of Corporate Law Studies, 19(2), pp. 277–302
Lee, F., & Sorenson, O. (2016). Financing by and for the masses: California, An introduction to the special issue on crowdfunding. Management Review, 58(2), 5e19., 58(2), pp. 5–19
Li, Y., Cao, H., & Zhao, T. (2018). Factors Affecting Successful Equity Crowdfunding. Journal of Mathematical Finance, pp. 446–456, https://doi.org/10.4236/jmf.2018.82028
Lukkarinen, A., Teich, J. E., Wallenius, H., & Wallenius, J. (2016). Success drivers of online equity crowdfunding campaigns. Decision Support Systems, 87, pp. 26–38, https://doi.org/10.1016/j.dss.2016.04.006
Mamonov, S., & Malaga, R. (2020). Electronic Commerce Research and Applications A 2020 perspective on “Success factors in Title III equity crowdfunding in the United States.” Electronic Commerce Research and Applications, 40 (januar), 100933, https://doi.org/10.1016/j.elerap.2020.100933
Mochkabadi, K., & Volkmann, C. K. (2020). Equity crowdfunding: a systematic review of the literature. pp. 75–118, Econpapers
Outeda, C. C., & Gonz, B. (2021). Technology in Society Political crowdfunding and resource mobilization for collective action: The keys to success. 67, https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2021.101743
Piva, E., & Rossi-Lamastra, C. (2018). Human capital signals and entrepreneurs’ success in equity crowdfunding. pp. 667–686, Springer Prifessional
Ralcheva, A., & Roosenboom, P. (2016). On the Road to Success in Equity Crowdfunding $ On the Road to Success in Equity Crowdfunding
Ralcheva, A., & Roosenboom, P. (2019). Forecasting success in equity crowdfunding. Small Business Economics, február, https://doi.org/10.1007/s11187-019-00144-x
Ram, A. (2020). Heliyon Analysis of success factors in crowdfunding projects based on rewards: A way to obtain fi nancing for socially committed projects n Cord o. 6 (aprilis), pp. 1–9, https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e03744
Reichenbach, F., & Walther, M. (2021). Signals in equity ‑ based crowdfunding and risk of failure. Financial Innovation. https://doi.org/10.1186/s40854-021-00270-0
Sabia, L., Bell, R., & Bozward, D. (2021). ScienceDirect Big fish: Leveraging the fear of missing out in equity crowdfunding in the post-COVID-19 era. Business Horizons, https://doi.org/10.1016/j.bushor.2021.09.006
dos Santos Felipe, I. J., & Franca Ferreira, B. C. (2020). Determinants of the success of equity crowdfunding campaigns. Revista Contabilidade e Financas, 31(84), pp. 560–573, https://doi.org/10.1590/1808-057X202010460
Signori, A., & Vismara, S. (2018). Does success bring success? The post-offering lives of equitycrowdfunded firms. Journal of Corporate Finance, 50, pp. 575–591, https://doi.org/10.1016/j.jcorpfin.2017.10.018
Troise, C., Matricano, D., Sorrentino, M., & Candelo, E. (2021). Investigating investment decisions in equity crowdfunding: The role of projects’ intellectual capital. European Management Journal, július, https://doi.org/10.1016/j.emj.2021.07.006
Vismara, S. (2019). Technological Forecasting & Social Change Sustainability in equity crowdfunding. 141 (2018. majus), pp. 98–106, https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.07.014
Wachira, E. W., & Wachira, V. K. (2021). A crowdfunding Kenyaban: a sikeres kampany tenyezői. A Kickstarter crowdfunding-platform esete. Pénzügyi Szemle (66/3), 423-439. oldal / Crowdfunding in Kenya: Factors for successful campaign: The case of Kickstarter crowdfunding platform. Public Finance Quarterly, 66(3), pp. 413–428, https://doi.org/10.35551/PFQ_2021_3_6
Waltho, X., Schwienbacher, A., & Vanacker, T. (2018). Equity crowdfunding: First resort or last resort? 33 (majus), pp. 513–533, https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2018.04.001
Yasar, B. (2021). The new investment landscape: Equity crowdfunding. Central Bank Review, 21(1), pp. 1–16, https://doi.org/10.1016/j.cbrev.2021.01.001
Cambridge Centre for Alternative Finance (2021). The 2nd Global Alternative Finance Market Benchmarking Report (junius)
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Authors assign copyright to Pénzügyi Szemle / Public Finance Quarterly. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.