Tanárok pénzügyi kultúrája

Szerzők

  • Erzsébet Németh Budapesti Metropolitan Egyetem
  • Dániel Béres Budapesti Metropolitan Egyetem
  • Katalin Huzdik Budapesti Metropolitan Egyetem
  • Boglárka Deák-Zsótér Budapesti Corvinus Egyetem
  • Aranka Mészáros Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.35551/PFQ_2022_1_1

Kulcsszavak:

pénzügyi kultúra, kutatás, tanárok, összehasonlító elemzés, A13, D12, G53, I22

Absztrakt

A kutatás célja a különböző szakon oktató pedagógusok (N=752) pénzügyi ismereteinek, attitűdjeinek, magabiztosságának, viselkedésének és motivációinak feltárása. A felmérés különösen fontos, mivel az ő tudásuk, attitűdjük és viselkedésük hatással van az általuk oktatott diákok pénzügyi tudatosságára. Az eredmények a feltételezettnél magasabb szintű pénzügyi tudást jeleznek, feltárva, hogy a tanárok pénzügyi tájékozottsága magasabb szintű, mint a felsőoktatásban tanuló hallgatóké. A megkérdezettek 86 százalékának van megtakarítása, amit bankbetétek mellett, állampapírban, illetve egyéb, összetettebb megtakarítási formákban tartanak, ez magas szintű pénzügyi tudatosságra és bevonódásra utal. A tanárok saját pénzügyi tudásukat magasra értékelik, ezzel együtt a felsőoktatásban tanulókhoz hasonlóan kockázatkerülők. Túlnyomó többségük fontosnak tartja a pénzügyi kultúra iskolai fejlesztését. A pénzügyikultúra-képzéseknek mérhetően pozitív hatása van a résztvevők tudásszintjére. A kutatás eredményei alapján érdemes tehát a tanárok pénzügyi tudatosságára és motivációjára építve alakítani a tanterveket és a követelményrendszert.

Hivatkozások

Atkinson, A., Messy, F. A. (2012). Measuring Financial Literacy: Results of the OECD/International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study. OECD Publishing, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, 15

Barrera-Pedemonte, F. (2016). High-Quality Teacher Professional Development and Classroom Teaching Practices: Evidence from Talis 2013. Paris: OECD Education Working Papers, No. 141, OECD Publishing

Béres D., Huzdik K., Deák-Zsótér B., Németh E. (2021). Felmérés a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrájáról, 2020. Budapest: Állami Számvevőszék. https://www.asz.hu/storage/files/files/elemzesek/2021/felsooktatas_penzugyikultura_20210311.pdf?ctid=1259

Béres D., Huzdik K., Kovács P., Sápi Á., Németh E. (2013). Felmérés a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrájáról. Kutatási jelentés. Budapest: Állami Számvevőszék. https://www.asz.hu/storage/files/files/Szakmai%20kutat%C3%A1s/2013/t353.pdf?download=true

Bernheim, B. D., Garrett, D. M., Maki, D. M. (2001). Education and Saving: The Long- Term Effects of High School Financial Curriculum Mandates. Journal of Public Economics, 80(3), pp. 435–465

Bernheim, B. D., Garrett, D. M. (2003). The Effects of Financial Education in the Workplace: Evidence From a Survey of Households. Journal of Public Economics, 87(7–8), pp. 1487–1519

Czakó Á., Győri Á., Schmidt L., ifj. Boros I. (2017). Innovatív pedagógiai módszerek a szakmai oktatásban. A szakmai tanárok módszerei szociológiai megközelítésben. socio.hu, 2, 1–21. oldal

Deák-Zsótér B., Nagy P. (2012). Mindennapi érzelmeink és pénzügyeink. Pénzügyi Szemle 57(3), 310–321. oldal

Dowling, N., Tim, C., Hoiles, L. (2009). Financial Management Practices and Money Attitudes as Determinants of Financial Problems and Dissatisfaction in Young Male Australian Workers. Journal of Financial Counseling and Planning, 20(2)

Hergár E., Benáth J. (2020). Egyre nagyobb teret hódít a szórakoztatva tanítás az oktatásban. boon.hu: https://boon.hu/eletstilus/egyre-nagyobb-teret-hodit-a-szorakoztatva-tanitasaz-oktatasban-4654441/

Hilgert, M. A., Hogarth, J. M., Beverly, S. (2003). Household Financial Management: The Connection Between Knowledge and Behavior. Federal Reserve Bulletin, 89, pp. 309–322

Kovács, L., Terták, E. (2016). Financial Literacy, Panacea or placebo? – A Central European Perspective. Verlag Dashöfer

Kovács P. (2017). Fiatalok pénzügyi kultúra mérésének fejlesztésének lehetőségei. In Pál Z. A pénzügyi kultúra aktuális kérdései, különös tekintettel a banki szolgáltatásokra. Miskolc, Economix Kft., 31– 38. oldal, http://www.penz7.hu /uploads/images/ckfinder/files/tanulmanykotetfinal.pdf

Kovács P., Révész B., Ország G. (2013). A pénzügyi kultúra és attitűd mérése. 439–447. oldal, https://epale.ec.europa.eu/sites/default/files/a_penzugyi_kultura_es_attitud_merese.pdf

Li, D., Jiang, Y., An, S., Shen, Z. (2009). The influence of money attitudes on young Chinese consumers’ compulsive buying. Young Consumers Insight and Ideas for Responsible Marketers, 10(2), pp. 98–109

Lusardi, A., Mitchell, O. (2006). Financial Literacy and Retirement Preparedness: Evidence and Implications for Financial Education. Business Economics, 42(1), pp. 35–44

Lusardi, A., Mitchell, O. (2007). Financial Literacy and Retirement Planning: New Evidence From the RAND American Life Panel. Michigan Retirement Research Center Research Paper No. WP 2007-157, https://doi.org/10.2139/ssrn.1095869

Mandell, L., Klein, L. S. (2009). The Impact of Financial Literacy Education on Subsequent Financial Behavior. Journal of Financial Counseling and Planning, 20(1)

Németh E., Vargha B., Beke A., Tordai H., Domokos K. (2020). Pénuzügyi kultúra fejlesztési programok felmérése – Összehasonlító elemzés 2016–2020. Budapest, Állami Számvevőszék. https://www.asz.hu/storage/files/files/elemzesek/2020/penzugyi_kultura_fejlesztesi_programok_20201216.pdf?ctid=1296

Radnóti K. (2006). Milyen oktatási és értékelési módszereket alkalmaznak a pedagógusok a mai magyar iskolában? In: Kerber Z. Hidak a tantárgyak között. Országos Közoktatási Intézet, 131–167. oldal

Stango, V., Zinman, J. (2007). Fuzzy math and red ink: When the opportunity cost of consumption is not what it seems. Working Paper, Dartmouth College

Van Rooij, M., Lusardi, A., Alessie, R. (2011). Financial literacy and stock market participation.Journal of Financial Economics, 101(2), pp. 449–472

Willis, L. E. (2008). Against financial-literacy education. Iowa Law Review, pp. 94–197

Willis, L. E. (2009). Evidence and Ideology in Assessing the Effectiveness of Financial Literacy Education. San Diego Law Review, 46. pp. 415–458

Xiao, J. J., O’neill, B., Prochaska, J. M., Kerbal, C. M., Brennan, P., Bristow, B. J. (2004). A consumer education program based on the Transtheoretical Model of Change. International Journal of Consumer Studies, 28(1), pp. 55–65 , https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2004.00334.x

Központi Statisztikai Hivatal (2021). Oktatás. Központi Statisztikai Hivatal (ksh.hu)

Magyarország Kormánya (2017). Pénzügyi tudatosság fejlesztésének stratégiája. https://2015-2019.kormany.hu/download/5/39/21000/P%C3%A9nz%C3%BCgyi%20tudatoss%C3%A1g%20fejleszt%C3%A9s%C3%A9nek%20strat%C3%A9gi%C3%A1ja.pdf

##submission.downloads##

Megjelent

2022-03-25

Hogyan kell idézni

Németh, E., Béres, D., Huzdik, K., Deák-Zsótér, B., & Mészáros, A. (2022). Tanárok pénzügyi kultúrája. Pénzügyi Szemle, 67(1). https://doi.org/10.35551/PFQ_2022_1_1

Folyóirat szám

Rovat

FÓKUSZ - Új eredmények a pénzügyi kultúra kutatásában