Knowledge About Past and Present Financial Crises in Relation to Financial Education

Authors

  • Ágnes Csiszárik-Kocsir Óbuda University
  • János Varga Óbuda University
  • Mónika Garai-Fodor Óbuda University

Keywords:

crisis, bubble, financial education, financial literacy, A20, E69, N80

Abstract

The crises of the past provide us aplenty of additional information to the understand the crises of the present. The crises in the past and the present have gone through very typical developmental phases in terms of their unfolding, which has already been highlighted in several studies. For this reason, it is important to know their development and operation, thus reducing the probability of future crises. It is also important to be able to distinguish the bubble from the crisis, which only occurs when the bubble bursts. However, when this happens, the effects directly or indirectly reach everyone. The level and the development of financial literacy has been a challenge not only in Hungary but also worldwide for many years. In this process, we try to understand the financial markets and to describe the tools, but how important is to discussing previous crises? In this study, we try to shed light on the knowledge of past and present crises and the related circumstances, paying a close attention on their effects in a connection of the previous financial studies with the results of a questionnaire survey conducted in 2020, basing it on extensive literature research. Our goal is to show the shortcomings of financial education, what is so important in identifying and managing crisis areas that are constantly present in the economy.

References

Atkinson, A., Messy, F. A. (2012). Measuring Financial Literacy: Results of the OECD / Inter national Network on Financial Education (INFE) Pilot Study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, Paris

Beshenov, S., Rozmainsky, I. (2015). Hyman Minksy’s Financial Instability Hypothesis and the Greek Debt Crisis. Russian Journal of Economics, 1 (2015), pp. 415–438

Béres D., Huzdik K. (2012). A pénzügyi kultúra megjelenése makrogazdasági szinten. Pénzügyi Szem le, 2012/2, 322–336. oldal

Botos K., Botos J., Béres D., Csernák J., Né meth E. (2012). Pénzügyi kultúra és kockázatválla lás a közép-alföldi háztartásokban. Pénzügyi Szemle, 2012/2, 291–309. oldal

Davidson, P. (2002). Restating the Purpose of the JPKE after 25 Years Journal of Post Keynesian Economics. Vol. 25, No. 1 (Autumn), Taylor & Francis, Ltd., pp. 3–7, https://www.jstor.org/stable/4538808

Farkas F. (2013). A változásmenedzsment elmélete és gyakorlata. Akadémia Kiadó, Budapest

Greiner, L. (2009). Evolution and Revolution as Organizations Grow. University of Illinois at Urbana-Champaign’s Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship. Posted: 17 Nov 2009

Huston, S. J. (2010). Measuring Financial Literacy. The Journal of Consumer Affairs, Vol. 44, No. 2, pp. 296–316

Kehl D., Sipos B. (2007). Évszázados trendek és hosszú ciklusok az Amerikai Egyesült Államok ban, Kínában és a világgazdaságban. Hitelintéze ti Szemle, VI. évf. III. szám, 248–282. oldal, http:// epa.oszk.hu/02700/02722/00028/pdf/EPA02722_ hitelintezeti_szemle_2007_03_248-282.pdf

Kovács P., Révész B., Ország G.-né (2012). A pénzügyi kultúra és attitűd mérése. Szegedi Tudo mányegyetem, Gazdaságtudományi Kar, Szeged

Lentner, Cs. (2015). A lakossági devizahitele zés kialakulásának és konszolidációjának rendszerta ni vázlata. Pénzügyi Szemle, 2015/3, 305–318. oldal

Lusardi, A., Mitchell (2014). The Economic Importance of Financial Literacy: Theory and Evidence. Journal of Economic Literature, Vol. LII. march, pp. 5–44

Mandell, L., Schmid Klein, L. (2009). The Impact of Financial Literacy Education on Subsequent Financial Behavior. Journal of Financial Counseling and Planning, Vol. 20, No. 1, pp. 15–24

Madarász A. (2009). Buborékok és legendák – Válságok és válságmagyarázatok – a tulipánmánia és a Déltengeri Társaság. I. rész, Közgazdasági Szemle, LVI. évf., július–augusztus, 609–633. oldal

Madarász A. (2011a). Buborékok és legendák – Válságok és válságmagyarázatok –a Déltengeri Társa ság. II/1. rész, Közgazdasági Szemle, LVIII. évf., nov ember, 909–948. oldal

Madarász A. (2011b). Buborékok és legendák – Válságok és válságmagyarázatok – a Déltengeri Tár saság. II/2. rész, Közgazdasági Szemle, LVIII. évf., december, 1001–1028. oldal

Németh E., Vargha B., Domokos K. (2020). Pénzügyi kultúra. Kik, kiket és mire képeznek? Ösz szehasonlító elemzés 2016–2020. Pénzügyi Szemle, 2020/4, 554–582. oldal

Pálinkai T., Miklós G. (2014). Globalizá ciós indexek (kísérletek a globalizációs integrá ció mérésére). Magyar Tudomány, 2014/6 http:// epa.oszk.hu/00600/00691/00129/pdf/EPA00691_ mtud_2014_06_692-712.pdf

Sági J., Vasa L., Lentner Cs. (2020a). Innovative Solutions in the Development of Households’ Finan cial Awareness: A Hungarian Example. Economics and Sociology, Vol. 13, No. 3, pp. 27–45, https://doi.org/10.14254%2F2071-789X.2020%2 F13-3%2F2

Sági, J., Chandler, N., Lentner, Cs. (2020b). Family Businesses And Predictability Of Financial Strength: A Hungarian Study. Problems and Pers pectives in Management, Vol. 18, No. 2, pp. 476–489, https://doi.org/10.21511%2Fppm.18%282% 29.2020.39

Shostak, F. (2007). The Hyman Minsky Theory does not Explain the Current Financial Crisis, BrookesNews.Com, http://www.brookesnews.com/ 070312minsky_print.html

Süge, Cs. (2010). A pénzügyi kultúra mérhetősé ge. In: Tompáné Daubner Katalin – Miklós György (szerk.) Tudományos Mozaik 7. Második kötet Kalo csa, Tomori Pál Főiskola

Tepperwein, K. (2000). Milliomos bárki lehet. Édesvíz Kiadó, Budapest

Weiß, J., Sachs, A., Weinelt, H. (2018). Globalization Report Who Benefits Most from Globalization? Bertelsmann Stiftung Bertelsmann Stiftung Gütersloh. http://www.iberglobal.com/ files/2018-2/MT_Globalization_Report_2018.pdf

Xu, L., Zia, B. (2012). Financial Literacy around the World, an Overview of the Evidence with Practical Suggestions for the Way Forward. The World Bank Development Research Group Finance and Private Sector Development Team, Policy Rese arch Working Paper, June 2012

Aegon.hu (2020). https://www.aegon.hu/hirek/ magyarok-43-szazalekanak-nincs-megtakaritasa. html

Atlas of Economic Complexity (2020). Country and Product Complexity Rankings. http://atlas.cid. harvard.edu/rankings

Council of the European Union (2020). Bank unió.https://www.consilium.europa.eu/hu/policies/ banking-union/

European Commission (2020). What is the Ca pital Markets Union? General Information on the Objectives of the Capital Markets Union. https:// ec.europa.eu/info/business-economy-euro/growth and-investment/capital-markets-union/what capital-markets-union_hu

ETH Zürich KOF Institute (2020). The KOF Globalization Index 2020. https://kof.ethz. ch/en/forecasts-and-indicators/indicators/kof globalisation-index.html

MNB (2008). Együttműködési megállapodás a pénzügyi kultúra fejlesztéséről. Vol. 2012. Budapest

Növekedés.hu (2020). https://novekedes.hu/ hirek/atlagosan-400-ezer-forint-megtakaritasa-van egy-magyar-fiatalnak-de-45-szazaleknak-nincs felretett-penze

Piac és profit (2020). https://piacesprofit.hu/ gazdasag/a-magyarok-tobbsege-csak-hallomasbol ismeri-a-megtakaritasokat/

The Observatory of Economic Complexity (2020). The Economic Complexity Ranking. https://oec.world/en/rankings/eci/hs6/hs12

The World Economic Forum (2020). These are the Most Complex Economies Around the Globe., https://www.weforum.org/agenda/2019/12/ countries-ranked-by-their-economic-complexity/ United Nations Conference On Trade And Development

UNCTAD (2020). The World Investment Report 2020 International Production Beyond the Pandemic. https://unctad.org/system/ files/official-document/wir2020_en.pdf 24. hu (2020). https://24.hu/fn/gazdasag/2020/ 12/04/nyugdij-takarekossag/

Published

2021-06-30

How to Cite

Csiszárik-Kocsir, Ágnes, Varga, J., & Garai-Fodor, M. (2021). Knowledge About Past and Present Financial Crises in Relation to Financial Education . Public Finance Quarterly, 66(2). Retrieved from https://journals.lib.uni-corvinus.hu/index.php/penzugyiszemle/article/view/1241

Issue

Section

Focus - Financial and Accounting Competencies