Modelling Intergovernmental Fiscal Equalisation in Zimbabwe

Towards Resolving Vertical and Horizontal Fiscal Imbalances

Authors

  • Vincent Chakunda Midlands State University
  • Canicio Dzingirai Midlands State University
  • Arthur Chikerema Midlands State University

Keywords:

intergovernmental fiscal equalisation, intergovernmental transfers, vertical fiscal imbalance, horizontal fiscal imbalance, fiscal capacity model, poverty index, subnational government, H2, H5, H7, I3

Abstract

The paper deploys a mixed method approach in modelling intergovernmental fiscal equalisation in Zimbabwe. The desirability of the proposed fiscal capacity model is premised on the argument that the anecdotal vertical fiscal imbalance is a structural issue whose antidote is reassignment of revenue or expenditure responsibilities among different governmental tiers. The fiscal capacity model, as we have proposed, is underpinned by five variables, namely, total amount to be allocated as declared in the national budget, poverty index (poverty prevalence rate), population of the area, size of the local economy (revenue/GDP ratio) and the estimated intrinsic value of the sub-soil natural resource endowments of the area.

References

Bahl, R. (2000). Intergovernmental Transfers in Developing and Transition Countries: Principles and Practices. [Kormányközi transzferek a fejlődő és az átmeneti országokban: elvek és gyakorlatok.], Világbank, Working Paper, 2

Barrios, S, Martínez–López, D. (2016). Fiscal Equalization Schemes and Sub-central Government Borrowing. [Költségvetés-kiegyenlítési rendszerek és a központi szint alatti kormányzati szervek hitelfelvételei.], ADBI Working Paper, 595, https://www.adb.org/sites Date 15 September 2020

Blöchliger, H. (2014). Fiscal Equalisation – A Cross-Country Perspective, OECD Network on Fiscal Relations across Government Levels, Conference Paper “Fiscal Equalisation”. [Költségvetés-kiegyenlítés – országközi perspektíva, Az OECD Kormányzati Szintek Közötti Költségvetési Kapcsolatainak Hálózata, „Költségvetés-kiegyenlítés” konferenciaanyag.] Párizs

Buchanan, J.M. (1950). Federalism and Fiscal Equity. [Föderalizmus és költségvetési méltányosság.] The American Economic Review, 40(4), pp. 583–599

Chen, T., Wang, Y., Luo, X., Rao, Y., Hua, L. (2018). Inter-provincial inequality of public health services in China: the perspective of local officials’ behaviour. [A kínai tartományok közötti egyenlőtlenségek a közegészségügyi szolgáltatásokat illetően: a helyi tisztviselők viselkedésének szemszögéből.] International Journal for Equity in Health, 17, 108, https://doi.org/10.1186/s12939-018-0827-8

Chirisa, I. (2013). Rethinking urban taxation in Harare, Zimbabwe: case in municipal governance and leadership. [A városi adóztatás újragondolása a zimbabwei Hararéban: az önkormányzati kormányzás és vezetés esete.] Polish Journal of Management Studies, 7

Chirisa, I. (2014). Housing and stewardship in peri-urban settlements in Zimbabwe: A case study of Ruwa and Epworth. [Lakhatás és gondnokság Zimbabwe agglomerációs településein: Ruwa és Epworth esettanulmánya.] Szakdolgozat, https://doi.org/10.13140/RG.2.2.16420.07042

Fenna, A. (2008). Commonwealth fiscal power and Australian federalism. [A Nemzetközösség költségvetési hatáskörei és az ausztrál föderalizmus.] University of NewSouth Wales Law Journal, 31(2), pp. 509–529

Holm-Hadulla, F. (2018). Fiscal Equalization and the Tax Structure. [Költségvetés-kiegyenlítés és adórendszer.] Working Paper Series, 2203, Európai Központi Bank

Martinez-Vazquez, J., Searle, B. (2007). Challenges in the Design of Fiscal Equalization and Intergovernmental Transfers. [A költségvetés-kiegyenlítés és a kormányközi transzferek kialakításának kihívásai.] In: Martinez-Vazquez J., Searle B. (eds) Fiscal Equalization. [Költségvetés-kiegyenlítés] Springer, Boston, MA, https://doi.org/10.1007/978-0-387-48988-9_1

Liu, Y., Martinez-Vazquez, J., Wu, A.M. (2017). Fiscal decentralization, equalization, and intra-provincial inequality in China. [Költségvetési decentralizáció, kiegyenlítés és tartományon belüli egyenlőtlenségek Kínában.] Tax Public Finance, 24, pp. 248–281, https://doi.org/10.1007/s10797-016-9416-1

Martinez-Vazquez, J., Boex, L. F. J. (1997a). Fiscal Capacity: An Overview of Concepts and Measurements Issues and Their Applicability in the Russian Federation. [Költségvetési kapacitás: a fogalmakat és mértékeket illető kérdések áttekintése és alkalmazhatóságuk az Orosz Föderációban.] International Center for Public Policy Working Paper Series, at AY SPS, GSU paper 9703, International Center for Public Policy, Andrew Young School of Policy Studies, Georgia State University

Martinez-Vazquez, J., Boex, L. F. J. (1997b). An Analysis of Alternative Measures of Fiscal Capacity for the Regions of the Russian Federation. [Az Orosz Föderáció régióinak költségvetési kapacitására vonatkozó alternatív intézkedések elemzése.] International Studies Program Working Paper 97–4, Andrew Young School of Policy Studies, Georgia State University

Marumahoko, S. (2020). Service delivery in the City of Mutare: A perspective from local residents. [Szolgáltatások nyújtása Mutare városában: a helyi lakosok szemszögéből.] Theoretical and Empirical Researches in Urban Management, 15(3), pp. 81–95

Marumahoko,S., Fessha, Y. T. (2011). Fiscal autonomy of urban councils in Zimbabwe: A critical analysis. [A zimbabwei városi tanácsok költségvetési autonómiája: kritikai elemzés.] Law Democracy& Development, 15(1), pp. 1–22, https://doi.org/10.4314/ldd.v15i1.9.

Mattos, E., Politi, R. (2014). Pro-poor tax policy and yardstick competition: a spatial investigation for VAT relief on food in Brazil. [Szegényeket támogató adópolitika és méréseken alapuló verseny: az élelmiszerekre vonatkozó áfakedvezmény térbeli vizsgálata Brazíliában.] The Annals of Regional Science, 52(1), pp. 279–307

Muchadenyika, D., Williams, J. J. (2017). Politics and the practice of planning: The case of Zimbabwean cities. [Politika és a tervezés gyakorlata: a zimbabwei városok esete.] Cities, 63, pp. 33–40, https://doi.org/10.1016/j.cities.2016.12.022

Muriu, A. R. (2013). Decentralization, citizen participation and local public service delivery: A study on the nature and influence of citizen participation on decentralized service delivery in Kenya. [Decentralizáció, polgári részvétel és helyi közszolgáltatás: tanulmány a polgárok részvételének jellegéről és a decentralizált szolgáltatásnyújtásra tett hatásáról Kenyában.] Schriftenreihefür Public und Nonprofit Management, 17

Musamadya, W. K. (2017). The fiscal decentralisation debate in Zimbabwe: the context and dimensions. [A zimbabwei költségvetési decentralizációs vita: a kontextus és a dimenziók.] Disszertáció, http://ir.msu.ac.zw:8080/xmlui/bitstream/handle/11408/2975/FIRST%20DRAFT%20WILSON.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nielsen, R.A., Findley, M.G., Davis, Z.S., Candland, T., Nielson, D. L. (2011). Foreign aid shocks asa cause of violent armed conflict. [A külföldi segélyek az erőszakos fegyveres konfliktusok okai.] American Journal of Political Science, 55(2), pp. 219–232, https://doi.org/10.1111/j.1540-5907.2010.00492.x

Shah, A. (2013). A Framework for Evaluating Alternate Institutional Arrangements for Fiscal Equalization Transfers. [Keretrendszer a költségvetéskiegyenlítési áthelyezések alternatív intézményi intézkedéseinek értékelésére.] Policy Research Working paper

Shah, A. (2014). Principles and the Practice of the Fiscal Equalisation Transfers with Special Emphasis on Solidarity or Robin Hood Programs. Paper presented on the Poland Ministry of Finance and World Bank Workshop on Fiscal Equalisation – International Practices: Lessons for Poland. [A költségvetés- kiegyenlítési áthelyezések elvei és gyakorlata különös tekintettel a szolidaritás és Robin Hood programokra. Előadás a Lengyel Pénzügyminisztérium és a Világbank által rendezett költségvetés-kiegyenlítésről szóló workshopon – Nemzetközi gyakorlatok: tanulság Lengyelország számára.] december 11–12

Ter-Minassian, T., Mello, L. (2015). Intergovernmental Fiscal Cooperation: International Experiences and Possible Lessons for Brazil. [Kormányközi költségvetési együttműködés: nemzetközi tapasztalatok és lehetséges tanulság Brazília számára.] Amerika-közi Fejlesztési Bank

De Villiers, B. (2012). Federations: Shared rule and self-rule in the search for stable governance. [Föderáció: közös szabályok és autonómia a stabil kormányzás keresésében.] Politikon, 39(3), pp. 391–410

ACIR (1962). United States Advisory Commission on Intergovernmental Fiscal Relations, Measures of State and Local Fiscal Capacity and Tax Effort. [Az Egyesült Államok Kormányközi Költségvetési Kapcsolatok Tanácsadó Bizottsága, Az állami és helyi költségvetési kapacitás és adóteher mérése.] Washington, DC

ACIR. (1986). Measuring State Fiscal Capacity: Alternative Methods and their Uses. [Az állam költségvetési kapacitásának mérése: alternatív módszerek és használatuk.] Information Report M-150, Washington, DC

ACIR. (1990a). State Fiscal Capacity and Effort. [Állami költségvetési kapacitás és erőfeszítések.] Information Report M-170, Washington, DC

ACIR. (1990b). Representative Expenditures Addressing the Neglected Dimension of Fiscal Capacity. [Reprezentatív kiadások: a költségvetési kapacitás elhanyagolt dimenziójának kezelése.] Information Report M-174, Washington, DC

ZIMSTAT Report (2021). Poverty and Social Impacts of COVID-19 Results. [Szegénység és a COVID–19 társadalmi hatásai.]

ZIMVAC (2020). Zimbabwe: Poverty Stunting Minds and Growth. [Zimbabwe: A szegénység akadályozza az agy működését és fejlődését.]

Published

2021-12-06

How to Cite

Chakunda, V., Dzingirai, C., & Chikerema, A. (2021). Modelling Intergovernmental Fiscal Equalisation in Zimbabwe: Towards Resolving Vertical and Horizontal Fiscal Imbalances. Public Finance Quarterly, 66(4). Retrieved from https://journals.lib.uni-corvinus.hu/index.php/penzugyiszemle/article/view/1223

Issue

Section

Studies