A múlt és a jelen pénzügyi válságainak ismerete a pénzügyi oktatás függvényében

Szerzők

  • Ágnes Csiszárik-Kocsir Óbudai Egyetem
  • János Varga Óbudai Egyetem
  • Mónika Garai-Fodor Óbudai Egyetem

Kulcsszavak:

válság, buborék, pénzügyi oktatás, pénzügyi műveltség, A20, E69, G01

Absztrakt

A múlt válságai számtalan információt, adalékot adnak a jelen válságainak megértéséhez. A régmúlt és a közelmúlt krízisei azonos fejlődési fázisokon mentek keresztül a kibontakozásukat illetően, amelyre már több kutatás is rávilágított. Emiatt fontos, hogy ismerjük azok fejlődését, működését, csökkentve ezzel a jövő kríziseinek kialakulási valószínűségét. Fontos az is, hogy meg tudjuk különböztetni a buborékot a válságtól, mivel ez utóbbi csak akkor következik be, ha a buborék kipukkad. Ha azonban ez bekövetkezik, akkor a hatások közvetve vagy közvetlenül magukkal ragadnak mindenkit. A pénzügyi műveltség fejlesztése évek óta kihívás nemcsak hazánkban, hanem világszerte egyaránt. E folyamat során inkább a pénzügyi piacok működésének megértésére, az eszközök ismertetésére törekszünk, de vajon mennyire hangsúlyos a korábbi krízisek tárgyalása? Jelen tanulmányban arra vállalkozunk, hogy rávilágítsunk a régmúlt és a közelmúlt, valamint a jelen válságainak ismeretére, azok hatásainak érzékelésére a korábbi pénzügyi tanulmányok függvényében. Ehhez egy 2020-ban végzett kérdőíves kutatás eredményeit használjuk fel, széles körű szakirodalmi kutatással megalapozva azt. Célunk, hogy megvilágítsuk vagy megcáfoljuk a pénzügyi oktatás azon hiányosságait, amelyek fontosak a gazdaságban állandóan jelen lévő válsághelyzetek felismerésében és kezelésében.

Hivatkozások

Atkinson, A., Messy, F. A. (2012). Measuring Financial Literacy: Results of the OECD / Inter national Network on Financial Education (INFE) Pilot Study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, Paris

Beshenov, S., Rozmainsky, I. (2015). Hyman Minksy’s Financial Instability Hypothesis and the Greek Debt Crisis. Russian Journal of Economics, 1 (2015), pp. 415–438

Béres D., Huzdik K. (2012). A pénzügyi kultúra megjelenése makrogazdasági szinten. Pénzügyi Szem le, 2012/2, 322–336. oldal

Botos K., Botos J., Béres D., Csernák J., Né meth E. (2012). Pénzügyi kultúra és kockázatválla lás a közép-alföldi háztartásokban. Pénzügyi Szemle, 2012/2, 291–309. oldal

Davidson, P. (2002). Restating the Purpose of the JPKE after 25 Years Journal of Post Keynesian Economics. Vol. 25, No. 1 (Autumn), Taylor & Francis, Ltd., pp. 3–7, https://www.jstor.org/stable/4538808

Farkas F. (2013). A változásmenedzsment elmélete és gyakorlata. Akadémia Kiadó, Budapest

Greiner, L. (2009). Evolution and Revolution as Organizations Grow. University of Illinois at Urbana-Champaign’s Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship. Posted: 17 Nov 2009

Huston, S. J. (2010). Measuring Financial Literacy. The Journal of Consumer Affairs, Vol. 44, No. 2, pp. 296–316

Kehl D., Sipos B. (2007). Évszázados trendek és hosszú ciklusok az Amerikai Egyesült Államok ban, Kínában és a világgazdaságban. Hitelintéze ti Szemle, VI. évf. III. szám, 248–282. oldal, http:// epa.oszk.hu/02700/02722/00028/pdf/EPA02722_ hitelintezeti_szemle_2007_03_248-282.pdf

Kovács P., Révész B., Ország G.-né (2012). A pénzügyi kultúra és attitűd mérése. Szegedi Tudo mányegyetem, Gazdaságtudományi Kar, Szeged

Lentner, Cs. (2015). A lakossági devizahitele zés kialakulásának és konszolidációjának rendszerta ni vázlata. Pénzügyi Szemle, 2015/3, 305–318. oldal

Lusardi, A., Mitchell (2014). The Economic Importance of Financial Literacy: Theory and Evidence. Journal of Economic Literature, Vol. LII. march, pp. 5–44

Mandell, L., Schmid Klein, L. (2009). The Impact of Financial Literacy Education on Subsequent Financial Behavior. Journal of Financial Counseling and Planning, Vol. 20, No. 1, pp. 15–24

Madarász A. (2009). Buborékok és legendák – Válságok és válságmagyarázatok – a tulipánmánia és a Déltengeri Társaság. I. rész, Közgazdasági Szemle, LVI. évf., július–augusztus, 609–633. oldal

Madarász A. (2011a). Buborékok és legendák – Válságok és válságmagyarázatok –a Déltengeri Társa ság. II/1. rész, Közgazdasági Szemle, LVIII. évf., nov ember, 909–948. oldal

Madarász A. (2011b). Buborékok és legendák – Válságok és válságmagyarázatok – a Déltengeri Tár saság. II/2. rész, Közgazdasági Szemle, LVIII. évf., december, 1001–1028. oldal

Németh E., Vargha B., Domokos K. (2020). Pénzügyi kultúra. Kik, kiket és mire képeznek? Ösz szehasonlító elemzés 2016–2020. Pénzügyi Szemle, 2020/4, 554–582. oldal

Pálinkai T., Miklós G. (2014). Globalizá ciós indexek (kísérletek a globalizációs integrá ció mérésére). Magyar Tudomány, 2014/6 http:// epa.oszk.hu/00600/00691/00129/pdf/EPA00691_ mtud_2014_06_692-712.pdf

Sági J., Vasa L., Lentner Cs. (2020a). Innovative Solutions in the Development of Households’ Finan cial Awareness: A Hungarian Example. Economics and Sociology, Vol. 13, No. 3, pp. 27–45, https://doi.org/10.14254%2F2071-789X.2020%2 F13-3%2F2

Sági, J., Chandler, N., Lentner, Cs. (2020b). Family Businesses And Predictability Of Financial Strength: A Hungarian Study. Problems and Pers pectives in Management, Vol. 18, No. 2, pp. 476–489, https://doi.org/10.21511%2Fppm.18%282% 29.2020.39

Shostak, F. (2007). The Hyman Minsky Theory does not Explain the Current Financial Crisis, BrookesNews.Com, http://www.brookesnews.com/ 070312minsky_print.html

Süge, Cs. (2010). A pénzügyi kultúra mérhetősé ge. In: Tompáné Daubner Katalin – Miklós György (szerk.) Tudományos Mozaik 7. Második kötet Kalo csa, Tomori Pál Főiskola

Tepperwein, K. (2000). Milliomos bárki lehet. Édesvíz Kiadó, Budapest

Weiß, J., Sachs, A., Weinelt, H. (2018). Globalization Report Who Benefits Most from Globalization? Bertelsmann Stiftung Bertelsmann Stiftung Gütersloh. http://www.iberglobal.com/ files/2018-2/MT_Globalization_Report_2018.pdf

Xu, L., Zia, B. (2012). Financial Literacy around the World, an Overview of the Evidence with Practical Suggestions for the Way Forward. The World Bank Development Research Group Finance and Private Sector Development Team, Policy Rese arch Working Paper, June 2012

Aegon.hu (2020). https://www.aegon.hu/hirek/ magyarok-43-szazalekanak-nincs-megtakaritasa. html

Atlas of Economic Complexity (2020). Country and Product Complexity Rankings. http://atlas.cid. harvard.edu/rankings

Council of the European Union (2020). Bank unió.https://www.consilium.europa.eu/hu/policies/ banking-union/

European Commission (2020). What is the Ca pital Markets Union? General Information on the Objectives of the Capital Markets Union. https:// ec.europa.eu/info/business-economy-euro/growth and-investment/capital-markets-union/what capital-markets-union_hu

ETH Zürich KOF Institute (2020). The KOF Globalization Index 2020. https://kof.ethz. ch/en/forecasts-and-indicators/indicators/kof globalisation-index.html

MNB (2008). Együttműködési megállapodás a pénzügyi kultúra fejlesztéséről. Vol. 2012. Budapest

Növekedés.hu (2020). https://novekedes.hu/ hirek/atlagosan-400-ezer-forint-megtakaritasa-van egy-magyar-fiatalnak-de-45-szazaleknak-nincs felretett-penze

Piac és profit (2020). https://piacesprofit.hu/ gazdasag/a-magyarok-tobbsege-csak-hallomasbol ismeri-a-megtakaritasokat/

The Observatory of Economic Complexity (2020). The Economic Complexity Ranking. https://oec.world/en/rankings/eci/hs6/hs12

The World Economic Forum (2020). These are the Most Complex Economies Around the Globe., https://www.weforum.org/agenda/2019/12/ countries-ranked-by-their-economic-complexity/ United Nations Conference On Trade And Development

UNCTAD (2020). The World Investment Report 2020 International Production Beyond the Pandemic. https://unctad.org/system/ files/official-document/wir2020_en.pdf 24. hu (2020). https://24.hu/fn/gazdasag/2020/ 12/04/nyugdij-takarekossag/

##submission.downloads##

Megjelent

2021-06-30

Hogyan kell idézni

Csiszárik-Kocsir, Ágnes, Varga, J., & Garai-Fodor, M. (2021). A múlt és a jelen pénzügyi válságainak ismerete a pénzügyi oktatás függvényében. Pénzügyi Szemle, 66(2). Elérés forrás https://journals.lib.uni-corvinus.hu/index.php/penzugyiszemle/article/view/1241

Folyóirat szám

Rovat

FÓKUSZ - Pénzügyi és számviteli kompetenciák