A hazai generációk, különös tekintettel a digitális bennszülöttek szállodaválasztási szokásai a fenntarthatóság és a digitalizáció mentén

Szerzők

  • Rita Lukács Budapesti Metropolitan Egyetem
    Hungary
  • Jordán Tütünkov-Hrisztov Budapesti Metropolitan Egyetem
    Hungary
  • Judit Grotte Budapesti Metropolitan Egyetem
    Hungary

DOI:

https://doi.org/10.14267/TURBULL.2022v22n1.3

Kulcsszavak:

tudatos fogyasztó, turizmus, környezetvédelem, digitalizáció

Absztrakt

Jelenleg a környezettudatos és a digitális utazók jelentik a turizmus legnagyobb kihívását. Egyrészt egyre több a tudatos utazó, aki pihenése idején is törekszik ökolábnyoma csökkentésére, másrészt a digitális megoldások széles skálán mozognak ami befolyásolja az utazási döntés meghozatalát. A digitális megoldások bevezetése a szállodaiparban komoly lehetőséget biztosít a szolgáltatóknak arra, hogy a potenciális és a jelenlegi vendégkörükkel megfelelően tudják tartani a kapcsolatot. Az új technológiák olyan interaktív lehetőségeket kínálnak a felek számára, amelyek lehetővé teszik a személyre szabott kommunikációt, a gyors információáramlást és a nyomtatási költségek csökkentését, ami egyben a fenntartható turizmushoz is hozzájárul. A klímaváltozáshoz kötődő nagyobb tudatosság eredményeként az új típusú, környezetvédelmi megoldások egyre népszerűbbek az utazók körében. A fenntarthatóság a koronavírus világjárvány hatására még inkább előtérbe került. Azonban komoly ellentmondás észlelhető abban a dilemmában, hogy jól érezzük-e magunkat, vagy inkább környezettudatosak legyünk. Ezt az ellentétét csak a keresleti és a kínálati oldal közös összefogásával lehet enyhíteni. A tanulmány célja a magyar utazók utazási, digitális és ökoturisztikai fogyasztásának, illetve elvárásainak kérdőíves primer kutatás keretében történő vizsgálata.

Hivatkozások

ÁSVÁNYI K. – KOMÁR Z. (2018): Zöld szálloda-örökzöld imázs: A „zöld” mint minőség és minősítés kommunikációjának elemzése fogyasztói visszajelzések és szállodai honlapok vizsgálata alapján. A hatékony marketing: EMOK 2018 Nemzetközi Tudományos Konferencia konferenciakötete. Selye János Egyetem, Komárom. pp. 265–276.

BABBIE, E. (2000): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest.

BENYON, D. – QUIGLEY, A. – O’KEEFE, B. – RIVA, G. (2014): Presence and digital tourism. AI & Society. 29. pp. 521–529. https://doi.org/10.1007/s00146-013-0493-8

BOHDANOWICZ, P. (2006): Responsible resource management in hotels: attitudes, indicators, tools and strategies. Doctorial Thesis, Stockholm.

BUHALIS, D. (2003): eTourism, Information Technology for Strategic Tourism Management. Prentice Hall, Pearson Education Limited, Harlow, England.

DUDÁS K. (2011): A tudatos fogyasztói magatartás dimenziói. Vezetéstudomány. 42(7–8). pp. 47–55. DOI 10.14267/VEZTUD.2011.07.06

GRETZEL, U. – SIGALA, M. – XIANG, Z. – KOO, C. (2015): Smart tourism: foundations and developments. Electron Markets. 25. pp. 179–188. https://doi.org/10.1007/s12525-015-0196-8

GROTTE J. – LUKÁCS R. (2019): Zöld marketing és e-turizmus trendek a szállodaiparban. In: Róka J. – Kiss F. (szerk.): Annales Tomus XII. Universitas Budapestiensis de „Metropolitan”. pp. 159–174.

HOTEL ENERGY SOLUTIONS (2011): Analysis on Energy Use by European Hotels: Online Survey and Desk Research. Hotel Energy Solutions project publications.

HSIAO, T-Y. – CHUANG, C-M. – KUO, N-W. – YU, S. M-F. (2014): Establishing attributes of an environmental management system for green hotel evaluation. International Journal of Hospitality Management. 36. pp.197–208. DOI:10.1016/j.ijhm.2013.09.005

IVANOV, S. (2019): Ultimate transformation: How will automation technologies disrupt the travel, tourism and hospitality industries? Zeitschrift für Tourismuswissenschaft. 11(1). DOI:10.1515/tw-2019-0003

KAPIKI, S. (2010): Energy Management in Hospitality: a Study of the Thessaloniki Hotels. Journal of Economics and Organization of Future Enterprise. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2150571

KUCUKUSTA, D. – MAK, A. – CHAN, X. (2013): Corporate social responsibility practices in four and five-star hotels: Perspectives from Hong Kong visitors. International Journal of Hospitality Management. 34. pp. 19–30. https:// doi.org/10.1016/j.ijhm.2013.01.010

KULCSÁR N. (2012): Fogyasztói értékdimenziók vizsgálata a falusi turizmusban. Doktori (PhD) értekezés. Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola. DOI 10.14267/phd.2013052

KULCSÁR N. – GROTTE J. (2018): Mit várunk a szállodáktól? – avagy a legmeghatározóbb fogyasztói szegmens számára értéket jelentő tényezők a szállodákban. Turizmus Bulletin. 18(3). pp. 4–14. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2018v18n3.1

PÁL E. – TÖRŐCSIK M. (2013): Irodalmi áttekintés a Z generációról. TÁMOP-4.2.3-12/1/KONV- 2012-0016 „Tudománykommunikáció a Z generációnak” projekt. Pécsi Tudományegyetem.

PRISZINGER K. – GYURÁCZ-NÉMETH P. (2015): Társadalmi felelősségvállalás a hazai wellness szállodák körében – innovatív megoldások a klímaváltozás hatásaira. Területfejlesztés és Innováció. 9(2). pp. 3–11.

SMITH, R. A. (2011): Environmental responsibility in the spa. In: Cohen, M. – Bodeker, G. (eds): Understanding the global spa industry. Routledge. Taylor & Francis. pp. 297–302.

TARI A. (2011): Z generáció: klinikai pszichológiai jelenségek és társadalomlélektani szempontok az információs korban. Budapest: Tericum.

TIMOTHY, D. J. – TEYE, V. B. (2009): Tourism and the lodging sector. Elsevier, Oxford, UK.

TÖRÖK P. (2002): E-turizmus: az internet és e-business szerepének növekedése a turizmusban. Turizmus Bulletin. 6(1.) pp. 16– 22.

TÖRŐCSIK M. (2011): Fogyasztói magatartás. Insight, trendek, vásárlók. Akadémiai Kiadó, Budapest. DOI: 10.1556/9789630597371

YU, B. – SINGH, M. P. (2002): Distributed Reputation Management for Electronic Commerce. Computational Intelligence. 18(4). pp. 535–549. https://doi.org/10.1111/1467-8640.00202

Internetes források

BERNADINE, R. (2018): How we travel in the Digital Age. DayTranslationsblog. https://www. daytranslations.com/blog/digital-tourism-travel/, Letöltve: 2021. március 24.

BERNSCHÜTZ M. (2017): Generációs kihívások & turizmus. Turisztikai Marketing Konferencia 2017. https://www.budapestinfo.hu/clab2/rest/image/document/3460/bernschutz_maria_turisztikai_marketing_konferencia202017csoportkepzesgeneracioelmelet2017.pdf, Letöltve: 2021. március 24.

BREMNER, C. (2020): Travel 2040. EUROMONITOR International. https://marketresearch.enterprise-ireland.com/wp-content/uploads/2019/01/Travel-2040-Sustainability-and-Digital-Transformation-as-Recovery-Drivers-Jul-2020-Euromonitor-.pdf, Letöltve: 2020. március 10.

GSTC (Global Sustainable Tourism Council) (2017): Sustainable Tourism Glossary. https://www. gstcouncil.org/, Letöltve: 2017. augusztus 25.

HARRISON, K. (2014): Green Hotels Are Leading The Pack On TripAdvisor. Forbes. https://www. forbes.com/sites/kateharrison/2014/06/20/green-hotels-are-leading-the-pack-on-tripadvisor, Letöltve: 2020. július 16.

INFOJEGYZET (2017): Fenntartható turizmus. https://www.parlament.hu/documents/10181/1202209/Infojegyzet_2017_41_fenntarthato_turizmus.pdf/47b870e8-9c07-4268-b7e6-db0466b02da3, Letöltve: 2020. augusztus 10.

KEMP, S. (2020a): Digital 2020: Global Digital Overview. https://datareportal.com/reports/digital-2020-global-digital-overview, Letöltve: 2020. szeptember 10.

KEMP, S. (2020b): Digital 2020 July Global Statshot. https://datareportal.com/reports/digital-2020- july-global-statshot, Letöltve: 2020. szeptember 10.

KODZSAIVANOVA, A (2020): 10 тенденции, които ще променят туризма след COVID кризата. https://www.capital.bg/biznes/turizum/2020/12/24/4156283_10_tendencii_koito_shte_promeniat_turizma_sled_covid/, Letöltve: 2021. március 24.

MOHSIN, M. (2020): 10 TikTok Statistics That You Need to Know in 2020. https://www.oberlo.com/blog/tiktok-statistics, Letöltve: 2020. augusztus 10.

MSZÉSZ (Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége) (2019): Zöld szálloda pályázatok. http://www.hah.hu/palyazatok/zold-szalloda, Letöltve: 2019. november 4.

REVFINE (2021): Hotel Trends: Discover The Latest Hotel Industry Trends for 2021! https://www.revfine.com/hotel-trends/, Letöltve: 2021. március 24.

TRAVELIFE (2019): Accommodation sustainability. https://travelifestaybetter.com/, Letöltve: 2020. augusztus 20.

TUIGROUP (2015): Better Holidays Better World. Sustainability strategy 2015-2020. https://www.tuigroup.com/damfiles/default/tuigroup-15/en/sustainability/Reporting/TUI-Group-Better-Holidays-Better-World-strategy_EN-6fe1204e90342f321580a4eb81c7dc72.pdf, Letöltve: 2020. augusztus 20.

TURIZMUSONLINE (2017): Ezeket az élményeket keresik a vendégek a hotelekben és éttermekben. http://turizmusonline.hu/friss/cikk/ezeket_az_elmenyeket_keresik_a_vendegek_a_hotelekben_es_az_ettermekben, Letöltve: 2017. december 8.

UNWTO (2020): Sustainability 2.0: The conversation travel tech cannot ignore in the new normal. https://www.phocuswire.com/sustainability-2-0-the-conversation-travel-tech-can-no-longer-ignore-in-the-new-normal, Letöltve: 2021. március 24.

UNWTO (2021): UNWTO Calls for a More Equal and Sustainable Future for Tourism at ITB Berlin Now. https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2021-03/210312-itb-en.pdf?SSdafkD6gs_I0iLuT5vcZZop9zg1Scjh, Letöltve: 2021. március 24.

##submission.downloads##

Megjelent

2022-04-19

Hogyan kell idézni

Lukács, R., Tütünkov-Hrisztov, J., & Grotte, J. (2022). A hazai generációk, különös tekintettel a digitális bennszülöttek szállodaválasztási szokásai a fenntarthatóság és a digitalizáció mentén. Turizmus Bulletin, 22(1), 26–37. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2022v22n1.3

Folyóirat szám

Rovat

Lektorált tanulmányok