Paradigmaváltás(ok) a magyarországi turisztikai desztinációk fejlesztésében és menedzselésében

Szerzők

  • Antal Aubert Pécsi Tudományegyetem
  • Attilla Barcza Pécsi Tudományegyetem
  • Tibor Gonda Pécsi Tudományegyetem
  • Zoltán Horváth Pécsi Tudományegyetem
  • Andrea Pálfi Pécsi Tudományegyetem

DOI:

https://doi.org/10.14267/TURBULL.2017v17n1-2.2

Kulcsszavak:

TDM szervezetek, desztináció, desztináció menedzsment, kiemelt turisztikai fejlesztési térség

Absztrakt

Tanulmányunkban a hazai turizmus irányítás változó rendszerével foglalkozunk, amelynek elmúlt csaknem tíz évében desztinációs szinten tagadhatatlanul meghatározó szereplői voltak a turisztikai desztináció menedzsment (TDM) szervezetek. Munkánk során áttekintettük a TDM szervezetek létrehozására, működésük finanszírozá­sára kiírt pályázatokat, hiszen ezekből kirajzolódtak a hazai TDM rendszer sajátosságai. Egy kérdőíves felmérés keretein belül a TDM rendszer nehézségeire és a rendszerben rejlő veszélyekre kívánunk rávilágítani.

2016-ban, a Magyar Turisztikai Ügynökség megalakulásával új fejezete kezdődött a hazai turizmus ter­vezésnek és menedzselésnek, amelynek alapjait a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030 c. dokumentum alapján tekintettünk át. A kijelölt kiemelt turisztikai fejlesztési térségek, mint új térkategóriák, meghatározó egységei lesznek az elkövetkezendő tervezési és megvalósítási időszaknak, amely alapjaiban határozza meg az egyes turisztikai célterületek jövőjét. Tanulmányunk célja, hogy a témában átfogó képet nyújtsunk a turiszti­kai szektor gyakorlati és elméleti szakemberei számára az elmúlt időszakot áttekintve, illetve az elkövetkezendő időszak terveit vázolva, amelyek természetesen nemcsak a turizmus gazdaságra hatnak, hanem éppúgy meg­határozóak a desztinációk területi megjelenése és tervezése nyomán, hovatovább a későbbi területi márkázás és márka identitás kialakításának vonatkozásában.

Hivatkozások

AUBERT A. – GONDA T. – HORVÁTH Z. – PÁLFI A. (2016): TDM szervezetek Magyarországon: múlt, jelen, jövő. In: Hanusz Á. (szerk.): Turisztikai jövőkép Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyében. Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területfejlesztési és Környezetgazdálkodási Ügynökség, Nyíregyháza. pp. 77-90.

AUBERT A. – JÓNÁS-BERKI M. – PÁLFI A. (2015): A desztináció megújulás kérdései Magyarországon. In: Rátz T. – Michalkó G. (szerk.): Kreativitás és innováció a turizmusban. Kodolányi János Főiskola; MTA CSFK Földrajztudományi Intézet; Magyar Földrajzi Társaság, Székesfehérvár; Budapest. pp. 223-232.

AUBERT A. – JÓNÁS-BERKI M. – MARTON G. – PÁLFI A. (2013): Magyarország turizmusa a kelet-közép-európai térségben. In: Frisnyák S. – Gál A. (szerk.): Kárpát-medence: természet, társadalom, gazdaság. Nyíregyházi Főiskola Turizmus és Földrajztudományi Intézet; Bocskai István Gimnázium, Nyíregyháza, Szerencs. pp. 447-462.

AUBERT A. – JÓNÁS-BERKI M. – MARTON G. – PÁLFI A. (2012): A rurális terek TDM szervezeteinek jellemzői Magyarországon. In: Hanusz Á. (szerk.): A turizmus területi dimenziói. Nyíregyházi Főiskola Természettudományi és Informatikai Kar Turizmus és Földrajztudományi Intézete, Nyíregyháza. pp. 19-28.

AUBERT A. – CSAPÓ J. – PIRKHOFFER E. – PUCZKÓ L. – SZABÓ G. (2009): A method for complex spatial delimitation of tourism destinations in South Transdanubia, Hungarian Geographical Bulletin 59(3) pp. 271-287.

AUBERT A. (2008): A desztináció lehatárolás problematikája a fejlesztési programok és a TDM-modell bevezetésének folyamatában. In: Hanusz Á. (szerk.): A turizmus szerepe a kistérségek és a régiók gazdasági felzárkóztatásában. Nyíregyházi Főiskola Turizmus és Földrajztudományi Intézet, Nyíregyháza. pp. 17-33.

AUBERT A. – SZABÓ G. (2007): Desztináció kutatás és földrajzi szemlélet. In: Aubert A. (szerk.): A térségi turizmuskutatás és tervezés módszerei és eredményei. PTE-TTK FI, Pécs. pp. 56-73.

AUBERT A. (2001): A turizmus és a területfejlesztés stratégiai kapcsolata Magyarországon. Turizmus Bulletin. 5. 1. pp. 44-49.

BIEGER, T. (2005): Management von Destinationen – Lehr- und HandbücherzuTourismus, Verkehr und Freizeit, 6. Auflage. OldenbourgWissenschaftsverlag, München-Wien.

BOUDVILLE, J. (1966): Problems of Regional Economic Planning. Edinburgh University Press, Edinburgh.

BRUGGES, E. A. (1981): Innovationsorientierte Regionalpolitik: Notizen zur einer neuen Strategie. Geografische Zeitschrift. 68. pp. 173-198.

GONDA T. – SPIEGLER P. (2012): A helyi szintű TDM szervezetek működésének alapelvei és gyakorlata Orfű példáján. In: Hanusz Á. (szerk.): A turizmus területi dimenziói. Nyíregyházi Főiskola, Nyíregyháza. pp 55-68.

HANUSZ Á. (2011): A helyi TDM szervezet megalakításának fontossága a Szatmár-beregi síkság területén. In: Frisnyák S. – Gál A. (szerk.): Kárpát-medence: Tájak, népek, tevékenységek: Földrajzi tanulmányok. Nyíregyházi Főiskola Turizmus és Földrajztudományi Intézet; Bocskai István Gimnázium, Nyíregyháza; Szerencs. pp. 151-161.

HORVÁTH Z. – MAGYAR-PAPP J. – PÁLFI A. (2016): A turisztikai térhasználat és a desztináció menedzsment összefüggései. Modern Geográfia (IV.). pp. 1-14.

JÓNÁS-BERKI M. – CSAPÓ J. – PÁLFI A. – AUBERT A. (2015): A Market and Spatial Perspective of Health Tourism Destinations: The Hungarian Experience. International Journal of Tourism Research. 17. 6. pp. 602-612.

KÖBLI Á. (2015): Komplexitás és backcasting a fürdővárosok fejlesztésében. In: Hauck Zs. – Keresztes É. R. – Poreisz V. – Tóbi I. (szerk.): Közgazdász Kutatók és Doktoranduszok II. Téli Konferenciája. Doktoranduszok Országos Szövetsége, Közgazdaságtudományi Osztály, Győr. pp. 27-38.

LENGYEL M. (2008): TDM működési kézikönyv. Heller Farkas Főiskola, Budapest.

LUFT, H. (2007): Destination Management in Theorie und Praxis – Organisation und Vermarktung von Tourismusorten und Tourismusregionen. Gmeiner Verlag. Messkirch.

MICHALKÓ G. (2012): Turizmológia. Akadémiai Kiadó Zrt., Budapest. pp. 110-123.

NTS 2005-2013 (2005): Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2005-2013. Magyar Turisztikai Hivatal, Budapest.

NTS 2030 (2017): Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030. Magyar Turisztikai Ügynökség, Budapest.

PÁLFI A. (2017): A menedzsment szervezettel rendelkező turisztikai desztinációk jellemzői Magyarországon. PhD-értekezés. Pécsi Tudományegyetem, Pécs.

PÁLFI A. (2016): Turisztikai desztináció menedzsment szervezetek szerepe az innovációk el-terjedésében Magyarországon. In: Ivancsóné Horváth Zs. – Darabos F. (szerk.): „Turizmus és innováció”: VIII. nemzetközi turizmus konferencia 2016: tanulmányok. Széchenyi István Egyetem, Győr. pp. 40-50.

PÁLFI A. – NEMES V. – HORVÁTH Z. (2015): Tourismdestination management offices in the tourismregion of Balaton. Transylvanian Journal of Tourism and Territorial Development. 1. 1. pp. 7 0 - 7 7.

PÁLFI A. (2013): Turizmus menedzsment és irányítás Magyarországon – országos, regionális, térségi és helyi szintek szerepe a turizmusban. In.: Józsa K. – Nagy Gy. – Dudás R. (szerk.): Geográfus Doktoranduszok XIII. Országos konferenciája. CD-kiadvány. SZTE TTIK Gazdaság- és Társadalomföldrajzi Tanszék. Szeged.

PAPP ZS. M. (2013): Úton a versenyképes desztináció felé. PhD-értekezés. Pannon Egyetem, Veszprém.

RECHNITZER J. (1993): Szétszakadás vagy felzárkózás. A térszerkezetet alakító innovációk. MTA RKK, Győr.

RECHNITZER J. (1990): Az innováció-terjedés lehetőségei és feltételei. Területfejlesztés. 2. pp. 22-33.

SOMOSSY E. – LŐRINCZ K. (2014): A turisztikai desztináció menedzsment rendszer fejlesztése Magyarországon. In: Tózsa I. (szerk.): Turizmus és településmarketing tanulmánykötet. Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest. pp. 27-36.

STEINECKE, A. (2013): Destinationsmanagement. UTB, Stuttgart.

SZABÓ G. (2006): Területi márkák Baranya és a Dél-Dunántúl turizmusában. In: Aubert A. (szerk.): Desztinációépítés és –menedzsment. Dél-dunántúli Turizmus Kiskönyvek, DDRIB, Pécs. pp. 60-91.

SZIVA I. (2010): Turisztikai desztinációk versenyképességének értelmezése és elemzése. PhD-értekezés. Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest.

TŐZSÉR A. (2010): Versenyképes turisztikai desztináció: Új turisztikai versenyképesség modell kialakítása. Miskolci Egyetem, Miskolc.

ZEHRER, A. – PECHLANER, H. – HÖLZL, B. (2005): The Development of a Destination Management System (DMS) in South Tyrol. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research. 16. 2. pp. 147-161.

Internetes források

A Balatoni Turisztikai Desztináció Menedzsment Szervezetek támogatása: http://palyazat.gov.hu/doc/1567, Letöltve: 2017. szeptember 15.

Helyi és térségi turisztikai desztinációs menedzsment szervezetek és turisztikai klaszterek létrehozása és fejlesztése: http://palyazat.gov.hu/doc/3637, Letöltve: 2017. szeptember 15.

NGM (2016): TDM szakmai regisztrációs lista: http://2010-2014.kormany.hu/downlo-ad/e/92/41000/TDM%20lista1104.pdf, Letöltve: 2017. szeptember 30.

GINOP-1.3.4-15 – Turisztikai szervezetek (TDM) fejlesztése: https://www.palyazat.gov.hu/node/56703, Letöltve: 2017. szeptember 15.

DDOP-2008-2.1.3B – Desztináció menedzsment szervezetek kialakítása a régióban: http://palyazat.gov.hu/doc/1569, Letöltve: 2017. szeptember 15.

KSH (2016): Turizmus, vendéglátás. Területi Statisztika. www.ksh.hu

Kormányhatározatok

/2017. (II. 21.) Korm. határozat a Tokaj, Felső-Tisza és Nyírség kiemelt turisztikai fejlesztési térség meghatározásáról és a térségben megvalósítandó egyes fejlesztések megvalósításához szükséges források biztosításáról

/2017. (VIII. 14.) Korm. határozat a Debrecen, Hajdúszoboszló, Hortobágy és Tisza-tó kiemelt turisztikai fejlesztési térség meghatározásáról és a térségben megvalósítandó egyes beruházásokról

/2017. (VIII. 18.) Korm. határozat a Dunakanyar kiemelt turisztikai fejlesztési térség meghatározásáról, valamint a térségben megvalósítandó egyes fejlesztésekről

/2016. (XII. 27.) Korm. határozat a Balaton kiemelt turisztikai fejlesztési térség meghatározásáról és a térségben megvalósítandó egyes fejlesztések megvalósításához szükséges források biztosításáról

/2016. (XII. 27.) Korm. határozat a Sopron-Fertő kiemelt turisztikai fejlesztési térség meghatározásáról és a térségben megvalósítandó egyes fejlesztések megvalósításához szükséges források biztosításáról

Downloads

Megjelent

2017-04-04

Hogyan kell idézni

Aubert, A., Barcza, A., Gonda, T., Horváth, Z., & Pálfi, A. (2017). Paradigmaváltás(ok) a magyarországi turisztikai desztinációk fejlesztésében és menedzselésében. Turizmus Bulletin, 17(1-2), 15–25. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2017v17n1-2.2

Folyóirat szám

Rovat

Lektorált tanulmányok