„A gyerekeim imádják, ezért én is imádom” – Családbarát hotelek fogyasztói percepciói online értékelések alapján

Szerzők

  • Tamás Csordás Budapesti Corvinus Egyetem
  • Éva Markos-Kujbus Budapesti Corvinus Egyetem
  • Katalin Ásványi Budapesti Corvinus Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.14267/TURBULL.2018v18n1.2

Kulcsszavak:

családi turizmus, online vélemények, családbarát szálláshely, turisztikai élmény

Absztrakt

Ahogy a családbarát szállások egyre népszerűbbé válnak, úgy állítja egyre több intézmény magáról, hogy családbarát. Ennek ellenére a családbarátság fogalmának nem létezik egy közösen elfogadott definíciója. Kutatásunk fő célja, hogy online felhasználói értékelések elemzésével megalkossa ezt a definíciót. En­nek érdekében három értékelőportálról (Tripadvisor, Facebook, Szállás.hu) 13 hotelhez kapcsolódóan 614 fogyasztói vélemény került elemzésre a netnográfia/kvalitatív tartalomelemzés módszerével. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a családbarátság komplex konstruktum. Kutatásunk a családbarátság há­rom fő dimenzióját azonosítja: (1) homofília, mint külső pszichológiai tényező, (2) gyermekbarátság, mint komplex aldimenzió több saját aldimenzióval, valamint (3) pihenés, mint gyakran látens kimeneti tényező. A kutatás alapján az a szálláshely családbarát, amely már teljesített más, hasonló helyzetű fogyasztóknál, specifikusan gyermek- és/vagy bababarát fizikai környezetet, kiegészítő szolgáltatásokat és üzleti/emberi hozzáállást biztosít annak érdekében, hogy lehetővé tegye az oda látogató specifikus célcsoport minden tagja számára a valódi kikapcsolódást.

Hivatkozások

ÁSVÁNYI K. – MARKOS-KUJBUS É. (2017): Családbarát szállodák a családok szemével. In: Bányai E. – Lányi B. – Törőcsik M. (szerk.): Tükröződés, társtudományok, trendek, fogyasztás. Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért (EMOK) XXIII. országos konferencia, Pécsi Tudományegyetem, Pécs. Tanulmánykötet. pp. 1422.

BABBIE, E. (2010): The Practice of Social Research (12th ed.). Belmont, CA: Wadsworth.

BACKER, E. – SCHÄNZEL, H. (2013): Family Holidays – Vacation or Oblication?. Tourism Recreation Research. 38(2). pp. 159-173.

BAUER A. – BERÁCS J. – KENESEI ZS. (2014): Marketing alapismeretek. Akadémiai Kiadó, Budapest.

BROWN, J. J. – REINGEN, P. H. (1987): Social Ties and Word-of-Mouth Referral Behavior. Journal of Consumer Research. 14(3). pp. 350-362.

CARR, N. (2011): Children’s and Families” holiday experiences. London: Routledge.

CHEN, Y. – XIE, J. (2008): Online Consumer Review: Word-of-Mouth as a New Element of Marketing Communication Mix. Management Science. 54(3). pp. 477-491.

COLLINS, D. – KEARNS, R. (2010): Pulling up the Tent Pegs? The Significance and Changing Status of Coastal Campgrounds in New Zealand. Tourism Geographies: An International Journal of Tourism Space, Place and Environment. 12(1). pp. 53 -76.

CULLINGFORD, C. (1995): Children’s Attitudes to holidays Overseas. Tourism Management. 16(2). pp. 121-127.

FTA (FAMILY TRAVEL ASSOCIATION) (2015): US Family Travel Survey. Family Travel Association / NYU School of Professional Studies. https://www.researchgate.net/profile/Lynn_Minnaert/publication/282365757_2015_US_Family_Travel_Survey/links/560ebda308a-ec422d1128dd5/2015-US-Family-Travel-Survey.pdf, Letöltve: 2017. március 20.

GODES, D. – MAYZLIN, D. (2004): Using Online Conversations to Study Word-of-Mouth Com-munication. Marketing Science. 23(4). pp. 545-560.

HABIBAH, A. – HAMZAH, J. – ER, A. C. – BUANG, A.– MUSHRIFAH, I. – SELVADURAI, S. – NOR GHANI, M. N. (2015): An Appraisal of Family-Friendly Tourism in Malaysia. International Business Management. 9(6). pp. 1523-1534.

GÖSSLING, S. – HALL, C. M. – ANDERSSON, A. C. (2018): The manager's dilemma: a conceptualization of online review manipulation strategies. Current Issues in Tourism. 21(5). pp. 484-503.

ILIEVA, D. – IVANOV, S. H. (2014): Analysis of On-line Hotel Ratings: The Case of Bansko, Bulgaria. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?ab-stract_id=2496523, Letöltve: 2017. július 20.

KHOO-LATTIMORE, C. – PRAYAG, G. – CHEAH, B. L. (2015): Kids on Board: Exploring the Choice Process and Vacation Needs of Asian Parents with Young Children in Resort Hotels. Journal of Hospitality Marketing and Management. 24(5). pp. 511-531.

KIDSOASIS (2017): Mi a KidsOasis? https://kidsoasis.hu/mi-a-kidsoasis/, Letöltve: 2017. március 20.

LARSEN, J. – URRY, J. – AXHAUSEN, K. W. (2007): Networks and tourism: Mobile social life. Annals of Tourism Research. 34(1). pp. 244-262.

LEHTO, X. Y. – CHOI, S. – LIN, Y.-C. – MACDERMID, S. M. (2009): Vacation and family functioning. Annals of Tourism Research.36(3). pp. 459-479.

MARCHIORI, E. – EYNARD, D. – INVERSINI, A. – CANTONI, L. – CERRETTI, F. (2011): Harvesting Online Contents: An Analysis of Hotel Reviews Websites. In: Law, R. – Fuchs, M. – Ricci, F. (eds.): Information and Communication Technologies in Tourism 2011. Proceedings of the International Conference in Innsbruck, Austria. Springer-Verlag, Wien. pp.101-112.

MARKOS-KUJBUS É. (2017): Az online szájreklám (e-wom) mint marketingkommunikációs eszköz: Az online fogyasztói vélemények információs szerepe a Tripadvisor példáján keresztül. PhD értekezés. Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest.

MINTEL (2004): Family Holidays, Leisure Intelligence, June. London. Mintel International Group.

OBRADOR, P. (2012): The Place of the Family in Tourism Research: Domesticity and Thick Sociality by the Pool. Annals of Tourism Reserach.39(1). pp. 401-420.

ÖZEL, C. H. (2013): Marketing to children in Tourim Industry: Descriptive Analysis of Kidfriendly hotels” Practices in Turkey. Marketing Places and Spaces: Shifting tourist Flows. 5th ATMC Conference proceedings. pp. 240-246.

PARK, C. – LEE, T. M. (2009): Information direction, website reputation and eWOM effect: A moderating role of product type. Journal of Business Research. 62(1). pp. 61-67.

RACHERLA, P. – FRISKE, W. (2012): Perceived ‘usefulness” of online consumer reviews: An exploratory investigation across three services categories. Electronic Commerce Research and Applications. 11(6). pp. 548-559.

SANDELOWSKI, M. (2008): Theoretical Saturation. In: Given, L. M. (ed): The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods: Codes and Coding.Sage Publications, Inc. Thousand Oaks. pp. 875-876.

SCHÄNZEL, H. A. (2010): Family timer and own time on holiday: generation, gender and group dynamic perspectives from New Zealand. PhD thesis. Victoria University of Wellington, Wellington, NZ.

SCHÄNZEL, H. A. – LYNCH, P. A. (2016): Family perspectives on social hospitality dimensions while on holiday. Tourist Studies. 16(2). pp. 133-150.

SCHÄNZEL, H. A. – SMTH, K. A. – WEAVER, A. (2005): Family Holidays: A research review and application to New Zealand. Annals of Leisure Research. 8(2-3). pp. 105-123.

SCHÄNZEL, H. A. – YEOMAN, I. (2014): The Future of Family Tourism. Tourism Recreation Research. 39(3). pp. 343-360.

SCHÄNZEL, H. A. – YEOMAN, I. (2015): Trends in family tourism. Journal of Tourism Futures. 1(2). pp. 141-147.

SCHÄNZEL, H. A. – YEOMAN, I. – BACKER, E. (eds) (2012): Family Tourism: Multidisciplinary Perspectives. Channel View Publications, Bris-tol, UK.

SELL, S. (2005): Kinderhotels und mehr – Mosaik-steine einer vielfältigen Betreuungslandschaft. Theorie und Praxis der Sozialpädagogik. (7). pp. 24–26.

WEBSTER, S. (2012): Consumer Kids and Tourists–Creatively Marketing a City to Young Tourists. In: Schänzel, H. – Yeoman, I. – Backer, E. (eds.): Family tourism: Multidisciplinary perspectives.Channel View Publications, Bristol, UK. pp. 143-155.

Downloads

Megjelent

2018-06-05

Hogyan kell idézni

Csordás, T., Markos-Kujbus, Éva, & Ásványi, K. (2018). „A gyerekeim imádják, ezért én is imádom” – Családbarát hotelek fogyasztói percepciói online értékelések alapján. Turizmus Bulletin, 18(1), 17–28. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2018v18n1.2

Folyóirat szám

Rovat

Lektorált tanulmányok