Mit várunk a szállodáktól? – avagy a legmeghatározóbb fogyasztói szegmens számára értéket jelentő tényezők a szállodákban

Szerzők

  • Noémi Kulcsár Budapesti Metropolitan Egyetem
  • Judit Grotte Budapesti Metropolitan Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.14267/TURBULL.2018v18n3.1

Kulcsszavak:

szálloda, Y generáció, Z generáció, élmény, érték

Absztrakt

Napjainkban a turisztikai és szállodai szolgáltatások iránti kereslet és legfőképpen az élmények tartalma átalakult, és szegmensenként más-más elvárásokkal és értéket jelentő tényezőkkel párosult. Ez a fogyasz­tói szokásokban végbemenő változás nagy mértékben határozza meg a turisztikai szolgáltatók, ezen belül is a szállodák menedzsment és marketing tevékenységét itthon és külföldön egyaránt. Jelen tanulmány a legmeghatározóbb fogyasztói szegmens, az Y és Z generáció, esetében vizsgálja kérdőíves felmérés se­gítségével a szállodai tartózkodásuk során számukra értéket jelentő tényezőket. A vizsgálat a fogyasztói értéknek a szakirodalomban elterjedt kognitív – affektív értékdimenziós lehatárolása alapján történt. Az elemzés során meghatároztuk a szegmens számára értéket és a szállodai szolgáltatások közül élményt je­lentő tényezőket, valamint azonosítottuk utazásuk alatti viselkedésük jellemzőit. Ezt követően generációs bontást végeztünk, és nem parametrikus varianciaanalízis segítségével megvizsgáltuk az Y és a Z generá­ció számára értéket jelentő tényezők közötti különbséget.

Hivatkozások

BABBIE, E. (2000): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest.

BARANYAI, ZS. – KOVÁCS, Z. – PAPP-VÁRY, Á. (2017): The effect of trust on the performance and statisfaction of co-operative members at the „Paprikakertész” producer organisation. Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists. 19(2). pp. 21-26.

CHIKÁN A. – DEMETER K. (2004): Értékteremtő folyamatok menedzsmentje. Aula Kiadó, Budapest.

ERDEINÉ KÉSMÁRKI-GALLY, SZ. (2015): Application of a modern marketplace in the European agribusiness. Agroeconomia Croatica.5(1). pp. 41-50.

GALLARZA, M. G. – GILL, I. (2008): The concept of value and its dimensions: a tool for analysing tourism experiences. Tourism review. 63(3). pp. 4-20.

GELEI A. (2006): Beszállító-típusok és azok alapvető kompetenciái a hazai autóipari ellátási láncban.Doktori (PhD) értekezés. Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola, Budapest.

HOFMEISTER T. Á. – SIMON J. – SAJTOS L. (2003): Fogyasztói elégedettség. Alinea Kiadó, Budapest.

HOLBROOK, M. B. – HIRSCHMAN, E. C. (1982): The experiential aspects of consumption: Consumer fantasy, feelings and fun. Journal of Consumer Research. 9(2). pp. 132-140.

HOLBROOK, M. B. (ed) (1999): Consumer Value: A Framework for Analysis and Research. Routledge, London, New York.

JAYANTI, R. K. – GHOSH, A. K. (1996): Service value determination: an integrative perspective. Journal of Hospitality and Leisure marketing. 3(4). pp. 5-25.

KOTLER, P. (2003): Marketing Management. New Jersey, USA: Pearson Prentice Hall.

KOZMA M. (2009): Értékteremtés Public-Private Partnership keretében – különös tekintettel a vállalkozó szempontjaira. Doktori (PhD) értekezés. Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola, Budapest.

KULCSÁR, N. (2017): Analyzing the consumer value dimensions of rural tourism. Saarbrücken: LAMBERT Academic Publishing.

OH, H. (2000): Diners’ perceptions of quality, value and satisfaction. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly. 41(3). pp. 58-66.

PÁL E. – TÖRŐCSIK M. (2013): A Z generációról.TÁMOP-4.2.3 -12/1/KONV-2012-0016, Tudománykommunikáció a Z generációnak. Pécsi Tudományegyetem, Pécs.

SPARKS, B. – BUTCHER, K. – PAN, G. (2007): Understanding Customer-Derived Value in the Timeshare Industry. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly. 48(1). pp. 28-45.

TARI A. (2010): Y generáció: Klinikai pszichológiai jelenségek és társadalomlélektani összefüggések az információs korban. Jaffa Kiadó, Budapest.

TARI A. (2011): Z generáció: klinikai pszichológiai jelenségek és társadalomlélektani szempontok az információs korban. Budapest: Tericum.

WOODRUFF, R. B. (1997): Customer Value: The Next Source for Competitive Advantage. Journal of the Academy of Marketing Science.25(2). pp. 139-153.

YU, B. – SINGH, M. P. (2002): Distributed Reputation Management for Electronic Commerce. Computational Intelligence. 18(4). pp. 53 5 - 5 49.

YUAN, Y-H. E. – WU, C. K. (2008): Relationships Among Experiential Marketing, Experiential Value, and Customer Satisfaction. Journal of Hospitality & Tourism Research. 32(3). pp. 387-410.

Internetes források

DONOVAN, L. (2017): Purchasing power of generation Z. https://www.business2community.com/consumer-marketing/purchasing-power-generation-z-01926562, Letöltve: 2018. április 22.

HILTON WORLDWIDE (2014): Truly Opens Doors: Company to Roll Out Mobile Room Keys in 2015 at Hundreds of U.S. Hotels Across Four Brands. http://www.hiltonworldwideglobalmediacenter.com/index.cfm/newsroom/detail/27701, Letöltve: 2015. március 21.

JUNVI, O. (2015): How to get Millennials to join your Hotel Loyalty Program.http://hospitality.cvent.com/blog/junvi-ola/how-to-get-millennials-to-join-your-hotel-loyalty-program, Letöltve: 2016. február 15.

KINSELLA, T. (2015): The Hotel Room Key Goes Mobile...What’s the Big Deal? https://www.linkedin.com/pulse/hotel-room-key-goes-mobilewhats-big-deal-tim-kinsella, Letöltve: 2015. április 12.

McCRINDLE, M. – WOLFINGER, E. (2010): Az XYZ ábécéje. A nemzedékek meghatározása. http://korunk.org/letoltlapok/Z_RKorunk2010november.pdf, Letöltve: 2018. április 20.

McCRINDLE, M. (2012): Generations Defined. http://mccrindle.com.au/resources/Generations-Defined-Sociologically.pdf, Letöltve: 2018. április 18.

ROCHE, M. (2016): Know Your Consumer: 4 Online Spending Habits of Generation Z. http://payments.cardinalcommerce.com/spending-habits-of-genz, Letöltve: 2017. november 19.

SANGHI, M. (2014): 6 Hotel Hospitality Industry New and Current Trends You Should Know About.http://www.hotelogix.com/blog/2014/02/06/6-hotel-industry-trends-you-should-know-about/#sthash.6CmoCPKj.dpuf http://www.hotelogix.com/blog/2014/02/06/6-hotel-industry-trends-you-should-know-about/, Letöltve: 2015. május 25.

TCI & HOTREC RESEARCH: http://www.hotrec.eu/newsroom/press-releases-1714/press-release-study-hotrec-tci-research-mapping-hotel-and-restaurant-future-experience---20-june-2017.aspx, Letöltve: 2017. december 2.

Downloads

Megjelent

2018-11-06

Hogyan kell idézni

Kulcsár, N., & Grotte, J. (2018). Mit várunk a szállodáktól? – avagy a legmeghatározóbb fogyasztói szegmens számára értéket jelentő tényezők a szállodákban. Turizmus Bulletin, 18(3), 4–14. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2018v18n3.1

Folyóirat szám

Rovat

Lektorált tanulmányok