Az okos hotelekhez kapcsolódó attitűdöket befolyásoló tényezők nyomában: fókuszban a Z generáció

Szerzők

  • Zsófia Cserdi Budapesti Corvinus Egyetem
  • Zsófia Kenesei Budapesti Corvinus Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.14267/TURBULL.2021v21n4.3

Kulcsszavak:

okos hotel, okos szolgáltatások, érintésmentes technológiák

Absztrakt

Az utóbbi évek trendjeinek tükrében a hotelek számára létszükségletté vált a technológia szolgáltatási folyamatba illesztése. Óriási különbségek lehetnek azonban az alkalmazott technológiai megoldások szintjében, mely megoldások eltérő módon ugyan, de átveszik a személyes kiszolgálás szerepét egy hagyományosan interakció-központú területen. A jelenség új vetületeként, a koronavírus-járvány okozta krízis következtében, az emberi kontaktus csökkentése és a szállóvendégek megnyugtatása érdekében még erőteljesebben jelentkezhet az okos szolgáltatások, ezzel együtt az érintésmentes technológiák bevezetése iránti igény a turisztikai szolgáltatók felé (QIANTING et al. 2021). Kutatásunkban ennek megfelelően a technológiát magas szinten alkalmazó okos hotelek iránti attitűdöt befolyásoló tényezőket vettük górcső alá, melyeket kvalitatív és kvantitatív elemeket egyaránt felvonultató tartalomelemzés segítségével vizsgáltunk a jövőbeni turisztikai kereslet potenciális megtestesítői, a Z g eneráció körében.

Hivatkozások

AJZEN, I. – FISHBEIN, M. (1980): Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

BUHALIS, D. – LAW, R. (2008): Progress in infor¬mation technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet – The state of eTourism research. Tourism man¬agement. 29(4). pp. 609–623. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.005

IVANOV, S. H. – WEBSTER, C. – BEREZINA, K. (2017): Adoption of robots and service auto¬mation by tourism and hospitality companies. Revista Turismo & Desenvolvimento. 27/28. pp. 1501–1517.

KABADAYI, S. – ALI, F. – CHOI, H. – JOOSTEN, H. – LU, C. (2019): Smart service experience in hospitality and tourism services. Journal of Service Management. https://doi.org/10.1108/JOSM-11-2018-0377

KIM, J. J. – HAN, H. (2020): Hotel of the future: ex¬ploring the attributes of a smart hotel adopting a mixed-methods approach. Journal of Travel & Tourism Marketing. 37(7). pp. 804–822. https://doi.org/10.1080/10548408.2020.1835788

KULCSÁR N. – GROTTE J. (2018): Mit várunk a szállodáktól? – avagy a legmeghatározóbb fo¬gyasztói szegmens számára értéket jelentő tényezők a szállodákban. Turizmus Bulletin. 18(3). pp. 6–16. DOI: 10.15170/TVT.2021.06.01.06

LAI, W.-C. – HUNG, W.-H. (2017): Constructing the smart hotel architecture – A case study in Taiwan. The 17th International Conference on Electronic Business. ICEB 2017 Proceedings. Dubai, UAE. pp. 4–8.

QIANTING, L. – CHUNG, H. C. – CHUNG, N. (2021): A Study on the Factors Affect the Technology Satisfaction on AI Based Self-service Technology Service Failure in Hotel. In: Wörndl, W. – Koo, C. – Stienmetz, J. L. (eds): Information and Communication Technologies in Tourism 2021. pp. 123–127. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-65785-7_10

TURNER, A. (2015): Generation Z: Technology and social interest. The journal of individual Psychology. 71(2). pp. 103–113. https://doi.org/10.1353/jip.2015.0021.

WIRTZ, J. – PATTERSON, P. – KUNZ, W. – GRUBER, T. – LU, V. N. – PALUCH, S. – MARTINS, A. (2018): Brave New World: Service Robots in the Frontline. Journal of Service Management. 29(5). pp. 907–931. https://doi.org/10.1108/JOSM-04-2018-0119

WU, H. C. – CHENG, C. C. (2018): Relationships between technology attachment, experiential relationship quality, experiential risk and ex¬periential sharing intentions in a smart hotel. Journal of Hospitality and Tourism Management. 37. pp. 42–58. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2018.09.003

Internetes források

McCRINDLE, M. (2012): Generations Defined. https://mccrindle.com.au/wp-content/uploads/2018/03/Generations-Defined-Sociologically.pdf, Letöltve: 2021. május 2.

SMART HOTEL TECHNOLOGY GUIDE (2019): Using Technology to Transform the “Heart”-of- House, Singapore Hotel Association. https://sha.org.sg/publications/smart-hotel-technology-guides, Letöltve: 2021. április 28.

Downloads

Megjelent

2021-12-31

Hogyan kell idézni

Cserdi, Z., & Kenesei, Z. (2021). Az okos hotelekhez kapcsolódó attitűdöket befolyásoló tényezők nyomában: fókuszban a Z generáció. Turizmus Bulletin, 21(4), 25–33. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2021v21n4.3

Folyóirat szám

Rovat

Lektorált tanulmányok