A diákhitelezés elmúlt 22 éve – A diákhitel termékcsalád társadalmigazdasági hatásának elemzése

Szerzők

  • Bálint Duráczky Károli Gáspár Református Egyetem, Bölcsészettudományi Kar, Szociológia Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.35551/PFQ_2023_4_6

Kulcsszavak:

diákhitel, felsőoktatás, megtérülés, társadalmi mobilitás, C83, E61, E65, H52

Absztrakt

A Diákhitel Központot 22 éve hozta létre az első polgári kormányzat azzal a szándékkal, hogy a felsőoktatáshoz való hozzáférés mértékét növelje. Az intézkedés különösen fontos volt a rossz anyagi helyzetű, ámde tehetséges diákok felsőoktatásba való becsatornázásában. Az eltelt több, mint két évtized alatt a felsőoktatás és a felsőoktatást körülvevő társadalmi-gazdasági környezet is sokat változott. A jelen tanulmány célja megvizsgálni, hogy ez alatt az időszak alatt mennyire tudta megtartani hatékonyságát a diákhitelezés eszközrendszere. A tanulmány történeti áttekintésen és kérdőíves adatgyűjtések eredményeinek bemutatásán keresztül igazolja, hogy a diákhitel termékek bevezetésével, valamint a meglévő termékek átalakításával alkalmazkodott a változó környezethez, amelynek köszönhetően máig rendkívül népszerű a felsőoktatási hallgatók körében.

Hivatkozások

Állami számvevőszék (2008): Jelentés a Diákhitel Központ Zrt. működésének ellenőrzéséről. Budapest, 2008.

Berlinger, E., & Megyeri, K. (2015). Mélyszegénységből a felsőoktatásba. Közgazdasági Szemle, 62(6), 674-699.

Berlingieri, F., & Bolz, T. (2020). Earnings of university dropouts across Europe. ZEW-Centre for European Economic Research Discussion Paper, 20–085.

Chevalier, A., Harmon, C. P., Walker, I., & Zhu, Y. (2003). Does education raise productivity or just reflect it?.

Dear, K., Henderson, S., & Korten, A. (2002). Well-being in Australia: findings from the National Survey of Mental Health and Well-being. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 37, 503-509.

Duráczky, B. (2023). Predikciós-modellalkotás a hallgatói lemorzsolódás korai azonosítása érdekében a felsőoktatási intézményekben elérhető adatok alapján (Doctoral dissertation, Budapesti Corvinus Egyetem).

Ghignoni, E., Croce, G., & d’Ambrosio, A. (2019). University dropouts vs high school graduates in the school-to-work transition: Who is doing better? International Journal of Manpower.

Güell, M., Pellizzari, M., Pica, G., & Rodríguez Mora, J. V. (2018). Correlating social mobility and economic outcomes. The Economic Journal, 128(612), F353-F403.

Hajdu, G., Huszár, Á., & Kristóf, L. (2019). Mobilitás és társadalmi integráció. socio. hu, 42-61.

Hegedűs, R. (2016). Számok–arányok–mintázatok a felsőoktatásba felvett hátrányos helyzetűek esetében. Modern Geográfia, 11(3), 1-14.

Híves Tamás, Kozma Tamás (2014). Az expanzió vége. Educatio, 28(4), 659-682.

Kovács, E. (2017). A diákhitel kockázata. Köz-gazdaság-Review of Economic Theory and Policy, 12(2), 219-224.

Kovács, E. (2017). A diákhitel kockázata. Köz-gazdaság-Review of Economic Theory and Policy, 12(2), 219-224.

Luckman, M., & Harvey, A. (2019). The financial and educational outcomes of Bachelor degree non-completers. Journal of Higher Education Policy and Management, 41(1), 3–17.

Nyüsti, Sz. (2012). Jelentkezni vagy nem jelentkezni. A felsőfokú továbbtanulás során észlelt önkirekesztés és annak háttere. Felsőoktatási Műhely, 4, 85-100.

Pogácsás, C., Dióssy, K., & Vona, M. (2017). A magyar felsőoktatási felvételi szabályozása a felvételi számok tükrében a 2001-2015-ös időszakra vonatkozóan. Taylor, 9(1), 200-208.

Polónyi István (2014). A felsőoktatási továbbtanulás kistérségi összefüggései. Iskolakultúra, 24(5),3-17.

Polónyi István (2018). Felsőoktatási hallgatók bekerülési esélyei a hátrányos helyzetű kistérségekből. Statisztikai szemle, 96(10),1001-1019.

Polónyi, I. (2010). Hoztak is, meg nem is. Educatio, 19(1), 111-126.

Polónyi, I. (2012). Felsőoktatás és a gazdaság? Szép, új felsőoktatási világ Magyarországon. Iskolakultúra, 12(1), 50-56.

Róbert Péter (2000). Bővülő felsőoktatás: Ki jut be? Educatio, 9(1),79-94.

Schnepf, S. v. (2017). How do tertiary dropouts fare in the labour market? A comparison between EU countries. Higher Education Quarterly, 71(1), 75–96.

Szemerszki Mariann (2014). A középiskolából a felsőoktatásba. Jelentkezés és Felvételi tendenciák. Felsőoktatási Műhely, 1, 47-63.

Troia Media Kft. (2021): A diákhitel 20 éves működésének valószínűsíthető nemzetgazdasági hatásainak elemzése. Budapest, 2021

##submission.downloads##

Megjelent

2023-12-21

Hogyan kell idézni

Duráczky, B. (2023). A diákhitelezés elmúlt 22 éve – A diákhitel termékcsalád társadalmigazdasági hatásának elemzése. Pénzügyi Szemle, 69(4), 95–108. https://doi.org/10.35551/PFQ_2023_4_6

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok