Artificial Intelligence in Public Administration – Supporting Administrative Decisions

Authors

  • Erzsébet Fejes State Audit Office of Hungary
  • Iván Futó Multilogic Kft.

Keywords:

artificial intelligence, machine learning, expert system, public administration, administrative decision, H29, O38

Abstract

Artificial intelligence (AI) is an increasingly popular concept, although it is often used only as a marketing tool to label activities that are very far from AI. The purpose of this article is to show what artificial intelligence (AI) tools - expert systems - can actually be used for administrative decision in public administration. The end of the administrative decision must be justified in detail according to the legal regulations. Expert systems do this. The other large group of AI tools, solutions based on machine learning, act as black boxes, mapping input data to output data, so the reason for the solution is unknown. Therefore, these tools are not suitable for direct, administrative decision, but can support office work with expert systems. In this article, we present the operation of expert systems through examples.

References

Amsler, S. (2019). (szerk). Guide to AI in Customer Service Using Chatbots and NLP. TechTarget, Dec ember 2019, https://searchcustomerexperience. techtarget.com/essentialguide/Guide-to-AI-in customer-service-using-chatbots-and-NLP (letöltve: 2021. 01. 20.)

Boulton, C. (2018). What is RPA? A Revolution in Business Process Automation. CIO United States, September https://www.cio.com/article/3236451/ what-is-rpa-robotic-process-automation-explained. html (letöltve: 2021. 01. 20.)

Burns, E. (2020). In-depth Guide to Machine Learning in the Enterprise. TechTarget, 2020. 07. 22., https.//searchenterpriseai.techtarget.com/In depth-guide-to-machine-learning-in-the-enterprise, (letöltve: 2021. 01. 20.)

Futó I. (2019). Mesterséges intelligencia-eszkö zök, szakértői rendszerek, alkalmazása a közigazga tásban. Új Magyar Közigazgatás, 2019. június, 12. évf., 2. sz., 47–65. oldal, https://www.kozszov.org. hu/dokumentumok/UMK_2019/2/06_Ekozig_ Mesterseges_intelligencia.pdf, (letöltve: 2021. 01. 20.)

Futó I. (2020a). Mesterséges intelligencia a közigazgatásban: szakértői rendszerek vs gépi ta nulás. Új Magyar Közigazgatás, 2020. márci us, 26–31. oldal https://www.researchgate.net/ publication/341120467_Mesterseges_Intelligencia_ a_kozigazgatasban_szakertoi_rendszerek_vs_gepi_ tanulas, (Letöltve: 2021. 04. 22.)

Futó I. (2020b). Machine Learning or Expert Systems that Is the Question, Which Is to Be Used by a Public Administration International, Conference on Electronic Government and the Information Systems Perspective EGOVIS 2020: Electronic Government and the Information Systems Per-spective pp. 204- 218., https://link.springer.com/chapter/10.1007%2 F978-3-030-58957-8_15, (Letöltve: 2021. 04. 22.)

Futó I., Várkonyi J. (1993). Legal Expert Systems as Simulation Tools. Proc. of the SCS Win ter Conference 1993, Los Angeles, pp. 1259–1263

Gruber T. (2009). Ontology, Encyclopedia of Database Systems. szerk. Ling, L., Tamer, Özsu, M., Springer-Verlag, 2009

Grunning, D. (2017). Explainable Artificial Intelligence (XAI). Defense Advanced Research Projects Agency Program Information, 2017

Juhász Gy. (2020). Egyre jobban terjed, de még nem 100%-os megoldás a chatbot. Kosárérték, 2020. január 27., https://kosarertek.hu/uzemeltetes/egyre jobban-terjed-de-meg-nem-100-os-megoldas-a chatbot/, (Letöltve: 2021. 01. 20.)

Lethan, H., Jacobsen, H. (1987). ESKORT - An Expert System for Auditing VAT Accounts, in Proceedings of Expert Systems and Their Applications – Avignon 87, Avignon, France, 1987

Machony, C., Albrecht, E., Sensoy, M. (2019). The Relationship Between Influential Actors’ Language and Violence. A Kenyan Case Study Using Artificial Intelligence, LSE-Oxford Commission on State Fragility. Growth and Development, 2019. febr. pp. 80

Magnucz P. L., Baksáné Varga E. (2020). A chatbot technológia alkalmazása magyar nyelvre. Mul tidiszciplináris tudományok, 10. kötet. 2 sz. 201– 209. oldal

Mándó M. (2019). Hogyan működik egy chat bot? Mi a chatbot? Chatbot készítés. Példa a cikk ben, Minner.hu, 2019. 01. 21., https://minner.hu/ hogyan-mukodik-egy-chatbot-mi-a-chatbot-pelda a-cikkben/, (Letöltve: 2021. 01. 20.)

Sántha Gy. (2018). A teljes körű elektronikus ügyintézés közigazgatási bevezetésének 2018. évi ta pasztalatai. Új Magyar Közigazgatás, 2018. decem ber, http://kozszov.org.hu/dokumentumok/UMK_ 2018/4/07_Ekozig_E_ugyintezes.pdf

Schulze, E. (2017). 40% of A.I. Start-ups in Eu rope Have Almost Nothing to Do with A.I., Rese arch Finds. CNBC 06. 03. 2017. https://www.cnbc. com/2019/03/06/40-percent-of-ai-start-ups-in europe-not-related-to-ai-mmc-report.html, (Letölt ve: 2021. 01. 20.)

Shevat A. (2017). Designing Bots Creating Conversational Experiences. O’Reilly Media, May 2017. pp. 120

Szőke, A., Förhécz, A., Kőrösi, G. (2013). Versioned Linking of Semantic Enrichment of Legal Documents. Emerald. An Implementation of Knowledge-based Services in a Semantic Web Approach. Artificial Intelligence and Law, 21(4) No vember

Szűts Z., Yoo J. (2018). A chatbotok jelensége, taxonómiája, felhasználási területei, erősségei és ki hívásai. Információs Társadalom, XVIII. évf. 2. szám, 41–55. oldal

Vikárius G. (2009). Adatbányászat RADAR-ral az adóellenőrzések hatékonyságának növelésére. El lenőrzési Figyelő, 2009/2–4. szám

BIT (2017). Using Data Science in Policy. A Report by the Behavioural Insights Team, UK, http.//38r8om2xjhhl25mw24492dir.wpengine. netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2017/12/ BIT_DATA-SCIENCE_WEB-READY.pdf, (letölt ve: 2021. 01. 20.)

CSLC (2020). Child Support Liability Calculato. Inland Revenue (NZ), 2020, https://www.ird. govt.nz/child-support/types/formula-assessment/ amount/estimate, (letöltve: 2021. 01. 20.)

eGOV (2013). Egységesen kezelt családtá mogatások. eGOV Hírlevél, 2012. december 3, https://hirlevel.egov.hu/2012/12/03/egysegesen kezelt-csaladtamogatasok/, (letöltve: 2021. 01. 20.)

e-HASP2 (2006). Electronic Health and Safety Program – e-HASP2. U.S. Department of Labor Occupational Safety & Health Administration – OSHA, https://www.osha.gov/dep/etools/ehasp/in dex.html, (letöltve: 2021. 01. 20.)

E.ON (2018). „Még nem fogja fel a szavaim ér telmét, de képes segíteni nekem” – Bemutatjuk Bo tit, az E.ON chatbotját, és azokat, akik megalkot ták. E.ON, 2018. 07. 27., https://www.eon.hu/hu/ rolunk/sajtoszoba/hirek/bemutatjuk-botit.html (Le töltve: 2021. 01. 20.)

ESI (2020). Employment Status Indicator. HM Revenue & Custos, 28 January 2020, https://www. gov.uk/guidance/check-employment-status-for-tax, (Letöltve: 2021. 01. 20)

Europai Bizottság (2017). Ministerial Declaration on eGovernment – the Tallinn Declaration, https:// ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/minis terial-declaration-egovernment-tallinn-declaration, (letöltve: 2021. 01. 20.)

Európai Bizottság (2020a). A digitális korra fel készült Európa. https://ec.europa.eu/info/strategy/ priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age_hu, (le töltve: 2021. 01. 20.)

Európai Bizottság (2020b). The Digital Economy and Society Index (DESI). https://ec.europa.eu/ digital-single-market/en/desi, (letöltve: 2021. 01. 20.)

Európai Bizottság (2020c). A digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutató (DESI), 2020 Magyarország, https://ec.europa.eu/newsroom/dae/ document.cfm?doc_id=66944, (letöltve: 2021. 01. 20.)

Európai Bizottság (2020d). Berlin Declaration on Digital Society and Value-Based Digital Government., https://www.europeandataportal. eu/hu/news/berlin-declaration-digital-society-and value-based-digital-government, (letöltve: 2021. 03. 04.)

Exsys (2016). Exsys Corvid Knowledge Automation Expert System. Inc. 2011–2016, https:// www.exsys.com/, (Letöltve: 2021. 01. 20.)

Horizont (2020). Explainable Machine Learning based Artificial Intelligence (XAI). CHIST-ERA felhívás, http.//www.h2020.gov.hu/palyazoknak/ partnersegi-konstrukciok/chist-era-2019/palyazai-fe lhivas?objectParentFolderId=9315, (Letöltve: 2021. 01. 20.)

IVAG (2020). Immigration and Visas-Australian Government. Australian Immigration Department, https://immi.homeaffairs.gov.au/visas/getting-a visa/visa-listing/evisitor-651, (Letöltve: 2021. 01. 20.)

IVSZ (2019). A mesterséges intelligencia jelen tősége nemzetközi kontextusban. Tanulmány 5.0 IVSZ, Budapest 2019. április 17.

KIFÜ (2012). Téba Cst Felhasználói kézikönyv Verzió: 0.1.0 „Családtámogatási Ellátások Folyó sításának Korszerűsítése” pályázat (EKOP-1.2.6- 2008-0001) Támogatási Életút Bázis Adatok projekt megvalósításához Budapest, 2012. 01. 31.

Magyar Közlöny (2020). A KÖFOP-2.2.7- VEKOP-20 Automatikus Közigazgatási Döntésho zatali (AKD) rendszer SZEÜSZ kialakítása. Magyar Közlöny,185. szám 2020. augusztus 7, 5820. oldal

MetaLex (2010). MetaLex XML Standard for Source of Law. https.//joinup.ec.europa.eu/solution/ cen-metalex, (Letöltve: 2021. 01. 20.)

Miniszterelnökség (2017). Műszaki melléklet A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2017-00053 azo nosító számú kiemelt projekt keretében Tudástár rendszer beszerzése a Kbt. 81. § szerinti nyílt köz beszerzési eljáráshoz. Miniszterelnökség – Zala me gyei Kormányhivatal – Kormányzati Fejlesztési Ügy nökség

MMIS (2020). Magyarország Mesterséges Intelli gencia Stratégiája 2020–2030. 2020. május, 15., 38. oldal

Multilogic (2007). Allex Gold Felhasználói kézi könyv. Multilogic Kft. Szoftver verzió. 3.0

Multilogic (2020). Emerald felhasználói kézikönyv. Multilogic Kft, Verzió 1.0., Budapest, 91. oldal

NDS (2020). Nemzeti Digitalizációs Stratégia ter vezet 2021–2030. ITM, Budapest, 2020. június, 107. oldal

OECD (2019a). Hello, world. Artificial Intelligence and its Use in the Public Sector. OECD 2019, pp. 185

OECD (2019b). Artificial Intelligence in Society. OECD Publishing, Paris, p. 19, https://doi.org/10.1787/eedfee77-en

OECD (2020). The OECD Digital Government Policy Framework, Six Dimensions of a Digital Government., https://doi.org/10.1787/f64fed2a-en,

Oracle (2010). Maximizing Performance and Scalability of a Policy Automation Solution An Oracle White Paper, June 2010

ORACLE (2017). Oracle Policy Automation, https://www.oracle.com/applications/oracle-policy automation/index.html, (Letöltve: 2021. 01. 20.)

OWL (2012). OWL 2 Web Ontology Language, Document Overview (Second Edition). W3C Recom mendation, 11. December, https://www.w3.org/ TR/owl2-overview/, (Letöltve: 2021. 01. 20.)

Precognox (2010). A szemantikus keresés 10 pontja. Precognox, 2010. 06. 24., https://kereses. blog.hu/2010/06/24/a_szemantikus_kereses_10_ pontja, (Letöltve: 2021. 01. 20.)

SWRL (2004). SWRL, A Semantic Web Rule Language Combining OWL and RuleML Member Submission, 21 May 2004, http://www.w3.org/ Submission/SWRL/, (Letöltve: 2021. 01. 20.)

UKRI (2020). Artificial intelligence technologies. UK Research and Innovation, https://epsrc.ukri.org/ research/ourportfolio/researchareas/ait/#, (Letöltve: 2021.01.20)

Vanda (2020). T-Systems Magyarország, www.t systems.hu

Wikipédia (2019). Robotizált folyamatautoma tizálás. https.//hu.wikipedia.org/wiki/Robotiz% C3%A1lt_folyamatautomatiz%C3%A1l%C3%A 1s, (Letöltve: 2021. 01. 20.)

Wikipedia (2020). Gépi tanulás. https.// en.wikipedia.org/wiki/Machine_learning, (Letöltve: 2021. 01. 20.)

Published

2021-06-23

How to Cite

Fejes, E., & Futó, I. (2021). Artificial Intelligence in Public Administration – Supporting Administrative Decisions. Public Finance Quarterly, 66(1. különszám). Retrieved from https://journals.lib.uni-corvinus.hu/index.php/penzugyiszemle/article/view/1249

Issue

Section

Focus on the digitalization