A magyar középiskolások pénzügyi kultúrájának vizsgálata az elmúlt 10 évben Econventio-teszt alapján

Szerzők

  • Péter Kovács Szegedi Tudományegyetem
  • Éva Kuruczleki Szegedi Tudományegyetem
  • Tamás Attila Rácz Szegedi Tudományegyetem
  • Lilla Lipták Szegedi Tudományegyetem

Kulcsszavak:

pénzügyi kultúra, Econventio-teszt, pénzügyi tudatosság, G53, A20, D14, H24, J32

Absztrakt

Az Econventio Egyesület a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karával 2011 óta fejleszti a középiskolások pénzügyi kultúráját. Tanulmányunkban az elmúlt 10 év felméréseinek főbb megállapításait foglaljuk össze, amely összesen 110 ezer tesztkitöltésre épül. Felméréseink szerint a középiskolások kevés és felületes pénzügyi ismerettel rendelkeznek. A pénzügyi tudás pozitív kapcsolatban áll az előre gondolkodás időtávjával, az öngondoskodásról való gondolkodásról, a pénzügyek iránt tanúsított hozzáállással. A digitális pénzügyi információforrások szerepének növekedése mellett, a középiskolások pénzügyi ismereteiket legfőképpen az otthonlátottakból merítik, ez negatívan hat a teszteredményekre, ugyanakkor a pénzügyi ismeretek oktatásának pozitív hatása van a diákok pénzügyi tudására. Az életkor, a tapasztalatok növekedésével a pénzügyi tudásszint nő, különösen a munkaerőpiaci, hitelezési, biztosítási kérdések esetén, ugyanakkor a felnőtteknek és a középiskolásoknak is ugyanazok a kérdéskörök jelentenek nagyobb nehézséget: százalékszámítás, a kamatos kamat számítása, a legalább, legfeljebb kifejezések kezelése, különböző ajánlatok összehasonlítása.

Hivatkozások

Amagir, A., Groot, W., Maassen van den Brink, H., Wilschut, A. (2018). A Review of Financial-literacy Education Programs for Children and Adolescents. Citizenship, Social and Economics Education, 17(1), pp. 56–80, https://doi.org/10.1177/2047173417719555

Atkinson, A., Messy, F. (2012). A pénzügyi kultúra mérése: Az OECD / Nemzetközi Pénz ügyi Képzési Hálózata (INFE) kísérleti kutatásá nak eredményei. OECD Pénzügyi, Biztosítási és Magánnyugdíjpénztári Műhelytanulmányok, 15, OECD Publishing

Beck, J. J., Garris, R. O. (2019). Managing Personal Finance Literacy in the United States: A Case Study. Education Sciences, 9(2), p. 129, https://doi.org/10.3390/educsci9020129

Béres D., Huzdik K. (2012). A pénzügyi kultúra megjelenése makrogazdasági szinten. Pénzügyi Szem le, 57(3), 322–336. oldal

Botos K., Botos J., Béres D., Cser nák J., Németh E. (2012). Pénzügyi kultúra és kockázatvállalás a közép-alföldi háztartásokban. Pénzügyi Szemle, 57(3), 291–309. oldal

Denis, D. J. (2016). Applied Univariate, Bivariate, and Multivariate Statistics. Wiley, New Jersey

Harputlu, S. M., Kendirli, S. (2019). An Assessment on the Financial Literacy Level of Generation Z. In: Uçak, H. (szerk.). Proceedings Book 3rd In ternational Conference on Economic Research, 24- 25th October pp. 56–61, Alanya, Turkey, ISBN: 978-605-81058-2-9

Hasler, A., Lusardi, A. (2017). The Gender Gap in Financial Literacy: A Global Perspective. Global Financial Literacy Excellence Center, The George Washington University School of Business

Hogarth, J. M., Hilgert, M. A., Beverly, S. G. (2003). Patterns of Financial Behaviors: Implica tions for Community Educators and Policymakers. No 883, Proceedings, Federal Reserve Bank of Chicago

Horváthné Kökény A., Széles, Zs. (2014). Mi befolyásolja a hazai lakosság megtakarítási döntéseit? Pénzügyi Szemle, 59(4), 457–475. oldal

Huzdik K., Béres D., Németh E. (2014). Pénzügyi kultúra versus kockázatvállalás empirikus vizsgálata a felsőoktatásban tanulóknál. Pénzügyi Szemle, 59(4), 476–488. oldal

Klapper, L., Lusardi, A. (2020). Financial Literacy and Financial Resilience: Evidence from Around the World. Financial Management, 49(3), pp. 589–614, https://doi.org/10.1111/fima.12283

Klapper, L. F., Lusardi, A., van Oudheusden, P. (2015). Financial Literacy Around the World: Insights from the Standard & Poor’s Ratings Services Global Financial Literacy Survey.

Kovács, L., Terták, E (2019). Financial Literacy, Werlag Dashöffer Kovács, L. (2018). A pénzügyi kultúra és tudás fejlesztése. In: Pál, Zs. (szerk): FINTELLIGENCE Tudományos Pénzügyi Kultúra Körkép, 39–56. oldal

Kovács L., Sütő Á. (2020). Megjegyzések a pénz ügyi kultúra fejlesztéséről. Gazdaság és Pénzügy, 7(1), 137–146. oldal, http://doi.org/10.33926/GP.2020.1.6

Kovács P., Kuruczleki É. (2017). A ma gyar lakosság pénzügyi kultúrája. In: Veresné S. M., Lipták K. (szerk.) „Mérleg és Kihívások” X. Nemzetközi Tudományos Konferencia – „Balance and Challenges” X. International Scientific Conference: Konferenciakiadvány: A közgazdász képzés elindításának 30. évfordulója alkalmából. Miskolc-Egyetemváros, Magyarország, Miskol ci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, 302–309. oldal

Lusardi, A., Hasler, A., Yakoboski, P. J. (2020). Building up Financial Literacy and Financial Resilience. Mind & Society, pp. 1–7

Lusardi, A., Mitchell, O. S., Curto, V. (2010). Financial Literacy Among the Young: Evidence and Implications for Consumer Policy. CFS Working Paper, No. 2010/09. Center for Financial Studies

Mondres, T. (2019). How Generation Z is Changing Financial Services. ABA Banking Journal, 111(1), p. 24

Németh E., Vargha B. T., Domokos K. (2020a). Pénzügyi kultúra. Kik, kiket és mire képeznek? Összehasonlító elemzés 2016–2020. Pénzügyi Szem le, 65(4), 554–582. oldal, https://doi.org/10.35551/PSZ_2020_4_7

Németh E., Zsótér B., Béres D. (2020b). A pénzügyi sérülékenység jellemzői a magyar la kosság körében az OECD 2018-as adatainak tükrében. Pénzügyi Szemle, 65(2), 281–308. oldal, https://doi.org/10.35551/PSZ_2020_2_8

Zsótér B., Németh E., Luksander A. (2017). A társadalmi-gazdasági környezet változásának hatása a pénzügyi kultúrára. Pénzügyi Szemle, 62(2), 251– 266. oldal

MNB – PSZÁF (2008). Együttműködési meg állapodás a pénzügyi kultúra fejlesztése területén. Online: https://www.mnb.hu/letoltes/0415mnb pszafmegallpodas-penzugyi-kultura-fejleszte.pdf, Letöltve: 2017. szeptember 10.

OECD (2013). PISA 2012 Assessment and Analytical Framework. PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Sci ence, Problem Solving and Financial Literacy. OECD Publishing

OECD (2015). OECD/INFE Core Competencies Framework on Financial Literacy for Youth. OECD Publishing

OECD (2016). OECD/INFE International Survey of Adult Financial Literacy Competencies. OECD Publishing

OECD (2020a). OECD/INFE 2020 Internatio nal Survey of Adult Financial Literacy. OECD Pub lishing

OECD (2020b). PISA 2018 Results (Volume IV): Are Students Smart about Money? PISA, OECD Publishing, Pari

##submission.downloads##

Megjelent

2021-06-30

Hogyan kell idézni

Kovács, P., Kuruczleki, Éva, Rácz, T. A., & Lipták, L. (2021). A magyar középiskolások pénzügyi kultúrájának vizsgálata az elmúlt 10 évben Econventio-teszt alapján. Pénzügyi Szemle, 66(2). Elérés forrás https://journals.lib.uni-corvinus.hu/index.php/penzugyiszemle/article/view/1239

Folyóirat szám

Rovat

FÓKUSZ - Pénzügyi és számviteli kompetenciák