A kreatív számvitel alkalmazásának vizsgálata Transparency and Disclosure Index (TDI-) módszer segítségével autóipari cégeknél

Szerzők

  • Ervin Denich Budapesti Gazdasági Egyetem
  • Dániel Hajdu Nokia Solutions and Networks Kft.

Kulcsszavak:

számvitel szabályozása, kreatív számvitel, vállalatirányítás, korrelációanalízis, Transparency and Disclosure Index, M40, M41

Absztrakt

A vállalatirányítás és a kreatív számvitel közötti kapcsolat vizsgálata a számviteli botrányokat (Enron, WorldCom, Satyam) követően került előtérbe. A vállalatirányítás egy olyan aktuális kérdés, amely hatással van a kreatív könyvelésre. Amennyiben a vállalkozások kreatív könyvelési technikákat alkalmaznak, a vállalat gyengeségeire utalhatnak. Ebben a cikkben a kreatív könyvelés és a vállalatirányítás közötti kapcsolatot vizsgáljuk a Transparency and Disclosure Index (Vállalati transzparencia és vállalati közzététel index – TDI) segítségével. A vizsgálat lehetővé teszi a vállalat felépítésének, működésének átláthatóságát, a különféle vállalati információk közzétételének mérését, a vállalatok által nyilvánosan elérhető adatok alapján. Az adatok befolyásolásának mérésére teljesítménymutatókat vonunk be az elemzésbe, másrészt korrelációanalízis segítségével vizsgáljuk a vállalatirányítás és a számviteli kreativitás mérése közötti kapcsolatot. A kapott eredmények alapján a vállalatirányítás és a kreatív számvitel között egy közepesen erős, negatív kapcsolat figyelhető meg.

Hivatkozások

Amat, O., Gowthorpe, C. (2004). Creative Accounting: Nature, Incidence and Ethical Issues. UPF Working Paper, No. 749, https://doi.org/ 10.2139/ssrn.563364

Bebczuk, R. N. (2005). Corporate Governance and Ownership: Measurement and Impact on Corporate Performance and Dividend Policies in Argentina. IDB Working Paper, No. 211

Bedőházi Z.-R. (2009). A Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok alkalmazásának hatása a Magyar Tőzsdén jegyzett vállalatok számviteli minőségére. PhD-dolgozat, Pécs

Black et al. (2003). Does Corporate Governance Affect Firms’ Market Values? Evidence for Korea. Stanford Law School Working Paper, No. 237, https://doi.org/10.1093/jleo/ewj018

Budai E. (2006). Számviteli adatokra ható tényezők elemzése a változások összefoglalása. Controlling trendek: A sikeres vállalatirányítás gyakorlata. Raabe Kiadó, 1–26. oldal

Chong, G. (2006). Is Income Smoothing Ethical? The Journal of Corporate Accounting & Finance. Volume 18. Issue 1, pp. 41–44, https://doi.org/ 10.1002/jcaf.20261

DeAngelo, L. E. (1986). Accounting Numbers as Market Valuation Substitutes: A Study of Management Buyouts of Public Stockholders. Accounting Review, Volumen 61, Number 3, pp. 400–420

Dechow, P. M., Sloan, R. G., Sweeney, A. P. (1995). Detecting earnings management. Accounting Review, Volumen 70, Number 2, pp. 193–225

Healy, P. M. (1985). The effect of bonus schemes on accounting decisions. Journal of Accounting and Economics, Volume 7, Issue 1–3, pp. 85–107, https://doi.org/ 10.1016/0165-4101(85)90029-1

Healy, M., Wahlen, M. (1999). A Review of the Earnings Management Literature and its Implications for Standard Setting. Accounting Horizons, Volume 13, Issue 4, pp. 365–383, https://doi.org/ 10.2308/acch.1999.13.4.365

Hill, C. W. L., Jones, G. R. (2008). Strategic Management Theory: An Integrated Approach, 8th ed. Boston, NY: Houghton Mifflin

Jones, J. (1991). Earnings Management During Import Relief Investigations. Journal of Accounting Research, Volume 29, Number 2, pp. 193–228, https://doi.org/ 10.2307/2491047

Jones, M. J. (2011.) Creative Accounting, Fraud and International Accounting Scandals. Chichester: John Wiley & Sons

Kaminski, R. (2014). Creative Accounting Does not Need to Equal Falsification of Accounts. Economics Word, Volume 2, Number 4, pp. 272–280

Karim, A. M., Fowzia, R., Rashid, M. M. (2011). Cosmetic Accounting Practices in Developing Countries: Bangladesh Perspectives. World Journal of Social Sciences, Volume 1. Number 3, pp. 1–15

Lomax, S. (2003). Cooking the book. Business and Economic Review, pp. 3–8

Lukács, J. (2007). Kreatív számvitel, vétlen hiba, szándékos csalás. Társadalom és Gazdaság. 29 (1) 133–142. oldal, https://doi.org/10.1556/TársGazd.29.2007.1.7

Mudel, S. (2016). A Study to Show the Relation between Creative Accounting and Corporate Governance. Kézirat, https//doi.org/ 10.2139/ssrn.2710567

Mulford, C. W., Comiskey, E. E. (2002). The Financial Numbers Game: Detecting Creative Accounting Practices. USA: John Wiley & Sons

Naser, K. H. (1993). Creative Financial Accounting: Its Nature and Use. Hemel Hempstead: Prentice Hall

Schipper, K. (1989). Commentary on Earnings Management. Accounting Horizons, 3(4), pp. 91– 102

Shah, A. S. Z., Butt, S., Tariq Y. B. (2011). Use or Abuse of Creative Accounting Techniques. International Journal of Trad, Economics and Finance, 2(6), pp. 531–536, https://doi.org/ 10.7763/IJTEF.2011.V2.161

Simon J., Fejszák T., B. Schatz, T. Donchev, M. Ivanov (2018). Az eredményszemléletű számvitelre áttérés tapasztalatai számvevőszéki aspektusból. Pénzügyi Szemle. 63(2) 145–160. oldal

Stolowy, H., Breton, G. (2004). Accounts Manipulations: A Literature Review and Proposed Conceptual Framework. Review of Accounting and Finance, Volume. 3. Issue 1, pp. 5–92, https://doi.org/ 10.1108/eb043395

Sztanó I. (2019). A számvitel alapjai. Negyedik, átdolgozott kiadás. Perfekt Kiadó, Budapest

Teoh, S. H., Ivo, W., Tak, J. W. (1998). Earnings Management and the Long-Run Market Performance of Initial Public Offerings. Journal of Finance, Volume. 53. Issue 6, pp. 1935–1974, https://doi.org/ 10.1111/0022-1082.00079

Tóth B. (2020). A 2014-es államszámviteli reform az önkormányzati tapasztalatok tükrében. Pénzügyi Szemle. 65(3) 244–260. oldal, https://doi.org/ 10.35551/psz_2020_2_6

ACCA (é.n.). Massaging the Figures. Online: https://www.accaglobal.com/my/en/student/examsupport-resources/professional-exams-study-resources/p7/technical-articles/massaging-the-figures.html

Európai Unió (2020). A Bizottság közleménye, 2020/C 379/01. Online: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020XC1110(01)&from=EN#ntr5-C_2020379HU.01000101-E0005

Siblis Research Ltd. (2019). Global Stock MarketP/E Ratio. Online: https://siblisresearch.com/data/global-markets-pe/

témaszámú nemzetközi könyvvizsgálati standard.Online: https://mkvk.hu/bundles/csmssite/mkvk/uploads/userfiles/files/hu/letolthetoanya gok/dokumentumok/standardok_2016/ISA_240.pdf

évi C. törvény a számvitelről. Online: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0000100.tv

évi C. törvény a Büntető Törvénykönyvről. Online: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200100.tv

##submission.downloads##

Megjelent

2021-09-29

Hogyan kell idézni

Denich, E., & Hajdu, D. (2021). A kreatív számvitel alkalmazásának vizsgálata Transparency and Disclosure Index (TDI-) módszer segítségével autóipari cégeknél. Pénzügyi Szemle, 66(3). Elérés forrás https://journals.lib.uni-corvinus.hu/index.php/penzugyiszemle/article/view/1230

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok