A Covid–19 első hullámának hatása a gazdasági felsőoktatásban tanuló hallgatók pénzügyi biztonságára

Szerzők

  • Botond Kálmán Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
  • Judit Bárczi Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
  • Zoltán Zéman Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.35551/PFQ_2021_3_3

Kulcsszavak:

pénzügyi műveltség, környezeti krízis, gazdasági felsőoktatás, pénzügyi biztonság, G53, A22, D14, G01

Absztrakt

Tanulmányunk a felsőoktatásban tanuló, gazdasági képzésre járó hallgatók pénzügyi kultúráját vizsgálja. A szakirodalmi adatok szerint felértékelődnek a pénzügyi ismeretek, viszont ehhez az egyre fontosabb tudáshoz nem társulnak gyakorlati eredmények. Ezért a pénzügyi biztonságérzet is csökken, különösen akkor, ha egy váratlan jelentős gazdasági krízis is kialakul. Ennek a csökkenésnek az okait vizsgáltuk. Magyar és külföldi hallgatókat kérdeztünk kétfázisú, offline kérdőíves felmérésben. A két lekérdezés között zajlott le a Covid–19-járvány első hulláma, ezzel modelleztük a gazdasági krízishelyzetet. A kérdésekkel felmértük a diákok elméleti tudását, pénzügyi viselkedését és a pénzügyekhez fűződő viszonyát. Rákérdeztünk továbbá arra is, hogyan értékelik saját pénzügyi helyzetüket és biztonságérzetüket. A válaszok statisztikai feldolgozása után lineáris modellek felállításával határoztuk meg azokat a tényezőket, amelyek szerepet játszanak a pénzügyi biztonság alakulásában. Legfontosabb eredményünk, hogy a felmérés éve a pénzügyi kultúra minden dimenzióját befolyásolja, ami igazolja a járvány okozta krízis szerepét és hatását.

Hivatkozások

Bárczi J., Zéman Z. (2015). A pénzügyi kultúra és annak anomáliái [Financial Culture and its Anomalies]. Polgári Szemle, 11(1–3), 101–108. oldal, Elérhető: https://polgariszemle.hu/archivum/93-2015-junius-11-evfolyam-1-3-szam/ gazdasagpolitika/651-a-penzuegyi-kultura-esannak- anomaliai (Letöltés időpontja: 2021. március 4.)

Béres D., Huzdik K., Deák-Zsótér B., Németh, E. (2020). Felmérés a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrájáról [Survey on the Financial Culture of Young People in Higher Education]. Kutatási jelentés, Állami Számvevőszék, Elérhető: https://www.asz.hu/storage/files/files/elemzesek/2021/felsooktatas_penzugyikultura_20210311.pdf?ctid=1307 (Letöltés időpontja: 2021. április 2.)

Béres D., Huzdik K., Kovács P., Sápi, Á., Németh, E. (2013). Felmérés a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrájáról [Survey on the Financial Culture of Young People in Higher Education]. Kutatási jelentés, Állami Számvevőszék, Elérhető: https://www.asz.hu/storage/files/files/Szakmai%20kutat%C3%A1s/2013/t353.pdf?download=true (Letöltés időpontja: 2021. március 1.)

Bhushan, P., Medury, Y. (2013). Financial Literacy and its Determinants. International Journal of Engineering, Business and Enterprise Applications, 4(2), pp 155–160, Elérhető: http://iasir.net/IJEBEApapers/IJEBEA13-145.pdf (Letöltés időpontja: 2021. április 30.)

Brilianti, T. R., Lutfi, L. (2020). Pengaruh Pendapatan, Pengalaman Keuangan Dan Pengetahuan Keuangan Terhadap Perilaku Keuangan Keluarga Di Kota Madiun. Journal of Business and Banking, 9(2), pp. 1–17, Elérhető: https://journal.perbanas.ac.id/index.php/jbb/article/view/1762/pdf (Letöltés időpontja: 2021. június 18.)

Buchler, S., Haynes, M., Baxter, J. (2009). Casual Employment in Australia: The Influence of Employment Contract on Financial Well-being. Journal of Sociology, 45(3), pp. 271–289, https://doi.org/10.1177/1440783309335648

Coibion, O., Gorodnichenko, Y., Weber, M. (2020). The Cost of the Covid-19 Crisis: Lockdowns, Macroeconomic Expectations, and Consumer Spending. [w27141 sz. jelentés]. National Bureau of Economic Research, Elérhető: https://www.nber.org/system/files/working_papers/w27141/w27141.pdf (Letöltés időpontja: 2021. április 28.)

Grocholski, E., Griesmer, B. (2021). Survey Finds 2020 High School Graduates Delayed College Plans, Concerned about Financial Security. [Online] Business Wire, https://www.businesswire.com/news/home/20210406005753/en/Survey-Finds-2020-High-School-Graduates-Delayed-College- Plans-Concerned-About-Financial-Security (Letöltés időpontja: 2021. május 26.)

Huba A., Lipovszki G. (2014). Méréselmélet. BME-MOGI, Elérhető: https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0042_mereselmelet/adatok.html (Letöltés időpontja: 2021. május 22.)

Ilieva, J., Baron, S., Healey, N. M. (2002). Online Surveys in Marketing Research. International Journal of Market Research, 44(3), pp. 1–14, https:// doi.org/10.1177/147078530204400303

Jones, H. E., Manze, M., Ngo, V., Lamberson, P., Freudenberg, N. (2021). The Impact of the COVID-19 Pandemic on College Students’ Health and Financial Stability in New York City: Findings from a Population-Based Sample of City University of New York (CUNY) Students, Journal of Urban Health, 98(2), pp. 187–196, https://doi.org/10.1007/s11524-020-00506-x

Joo, S., Grable, J. E. (2004). An Exploratory Framework of the Determinants of Financial Satisfaction. Journal of Family and Economic Issues, 25(1), pp. 25–50, https://doi.org/10.1023/B:JEEI.0000016722.37994.9f

Kapitány B. (2010). Mintavételi módszerek ritka populációk esetén. Statisztikai Szemle, 88(7–8), 739–754. oldal, Elérhető: http://www.ksh.hu/statszemle_archive/2010/2010_07-08/2010_07-08_739.pdf (Letöltés időpontja: 2021. április 20.)

Kiernan, J. (2020). College Student Financial Survey. [Online] WalletHub,. https://wallethub.com/blog/college-banking-credit-cards/65596 (Letöltés időpontja: 2021. február 17.)

Kim, K. T., Lee, J. M., Hong, J. E. (2016). The Role of Self-Control on Retirement Preparedness of US Households. International Journal of Human Ecology, 17(2), pp. 31–42, https://doi.org/10.6115/ijhe.2016.17.2.31

Kossev, K. (2020). OECD/INFE 2020 International Survey of Adult Financial Literacy. [Jelentés], Elérhető: https://www.oecd.org/financial/education/oecd-infe-2020-international-survey-of-adultfinancial-literacy.pdf (Letöltés időpontja: 2021. február 20.)

Németh E. (2015). Nem megtanulni, megérteni kell a dolgokat. [This is not about Memorisation but Comprehension.]. Pénzügyi Szemle, Elérhető: https://www.penzugyiszemle.hu/interju/nem-megtanulnimegerteni-kell-a-dolgokat-interju-nemeth-erzsebettel (Letöltés időpontja: 2021. február 27.)

Németh E. (2017). Pénzügyi kultúrát fejlesztő képzések: felmérés és diagnosis. [Courses Developing Financial Culture: Survey and Diagnosis]. Új Pedagógiai Szemle, 67(7–8), 46–69. oldal

Németh E., Vargha B. T., Domokos K. (2020). Pénzügyi kultúra. Kik, kiket és mire képeznek? Összehasonlító elemzés 2016–2020 [Financial Literacy. Who, whom and what are they Training for? Comparative Analysis 2016–2020]. Pénzügyi Szemle, 65(4), 554–582. oldal, https://doi.org/10.35551/PSZ_2020_4_7

Németh E., Zsótér B., Luksander A. (2017). A 18–35 évesek pénzügyi kultúrája – a pénzügyi sérülékenység háttértényezői. [Financial Culture of the 18–35 Year-Old Age Group – Background Factors of Financial Vulnerability]. Esély, (3), 3–33. oldal

Otto, N. (2020). Employee finances fall due to COVID19. [Online] Elérhető: https://hrexecutive.com/1-in-4-workers-finances-have-deteriorateddue- to-covid/ Human Resource Executive. (Letöltés időpontja: 2021. április 20.)

Pangestu, S., Karnadi, E. B. (2020). The Effects of Financial Literacy and Materialism on the Savings Decision of Generation Z Indonesians. Cogent Business & Management, 7(1), https://doi.org/10.1080/23311975.2020.1743618

Patel, P. C., Wolfe, M. T. (2019). Money Might not Make You Happy, but can Happiness Make You Money? The Value of Leveraging Subjective Well- Being to Enhance Financial Well-Being in Self- Employment. Journal of Business Venturing Insights, 12, https://doi.org/10.1016/j.jbvi.2019.e00134

Porter, N. M., Garman, E. T. (1993). Testing a Conceptual Model of Financial Well-Being. Financial Counseling and Planning, 4, pp. 135–164, Elérhető: https://www.afcpe.org/news-and-publications/journal-of-financial-counseling-and-planning/volume-4/%EF%BB%BFtesting-a-conceptualmodel-of-financial-well-being/ (Letöltés időpontja: 2021. június 20.)

Sabri, M. F., Falahati, L. F. (2013). Predictors of Financial Well-Being among Malaysian Employees: Examining the Mediate Effect of Financial Stress. Journal of Emerging Economies and Islamic Research, 1(3), pp. 61–76, https://doi.org/10.24191/jeeir.v1i3.9130

Zyphur, M. J., Li, W.-D., Zhang, Z., Arvey, R. D., Barsky, A. P. (2015). Income, Personality, and Subjective Financial Well-Being: The Role of Gender in their Genetic and Environmental Relationships. Frontiers in Psychology, 6, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01493

CFPB (2017). CFPB Financial Well-Being Scale. Consumer Financial Protection Bureau. Elérhető: http://www.sjdm.org/dmidi/files/CFPB_Financial_Well-Being_Scale_Technical_Report.pdf (Letöltés időpontja: 2021. április 25.)

Eurostat (2019). Quality of life in 2018 – How Satisfied are People with their Lives? [172/2019. sz. jelentés] Eurostat Newsrelease. Elérhető: https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/10207020/3-07112019-AP-EN.pdf/ f4523b83-f16b-251c-2c44-60bd5c0de76d (Letöltés időpontja: 2021. június 19.)

##submission.downloads##

Megjelent

2021-09-29

Hogyan kell idézni

Kálmán, B., Bárczi, J., & Zéman, Z. (2021). A Covid–19 első hullámának hatása a gazdasági felsőoktatásban tanuló hallgatók pénzügyi biztonságára. Pénzügyi Szemle, 66(3). https://doi.org/10.35551/PFQ_2021_3_3

Folyóirat szám

Rovat

FÓKUSZ - Új hatások a lakossági pénzügyekben