The Impact of the First Wave of Covid-19 on the Financial Security of Economics Students in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.35551/PFQ_2021_3_3Keywords:
financial literacy, environmental crisis, economic higher education, financial security, G53, A22, D14, G01Abstract
Our study examines the financial literacy of students in higher education studying economics. Literature shows that financial literacy is becoming more valuable, but this increasingly important knowledge is not accompanied by practical results. Therefore, the sense of financial security is also reduced, especially if an unexpected major economic crisis occurs. The reasons for this decline have been investigated. Hungarian and foreign students were interviewed in a two-phase offline questionnaire survey. The first wave of COVID-19 took place between the two surveys to model the economic crisis. The questions assessed students’ theoretical knowledge, financial behaviour, and attitudes towards finance. We also asked how they rated their own financial situation and sense of security. After statistically processing the responses, linear models were set up to identify the factors that played a role in the development of financial security. Our most important result is that the year of the survey influences all dimensions of financial culture, which verifies the role and effect of the crisis caused by the outbreak.
References
Bárczi J., Zéman Z. (2015). A pénzügyi kultúra és annak anomáliái [Financial Culture and its Anomalies]. Polgári Szemle, 11(1–3), 101–108. oldal, Elérhető: https://polgariszemle.hu/archivum/93-2015-junius-11-evfolyam-1-3-szam/ gazdasagpolitika/651-a-penzuegyi-kultura-esannak- anomaliai (Letöltés időpontja: 2021. március 4.)
Béres D., Huzdik K., Deák-Zsótér B., Németh, E. (2020). Felmérés a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrájáról [Survey on the Financial Culture of Young People in Higher Education]. Kutatási jelentés, Állami Számvevőszék, Elérhető: https://www.asz.hu/storage/files/files/elemzesek/2021/felsooktatas_penzugyikultura_20210311.pdf?ctid=1307 (Letöltés időpontja: 2021. április 2.)
Béres D., Huzdik K., Kovács P., Sápi, Á., Németh, E. (2013). Felmérés a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrájáról [Survey on the Financial Culture of Young People in Higher Education]. Kutatási jelentés, Állami Számvevőszék, Elérhető: https://www.asz.hu/storage/files/files/Szakmai%20kutat%C3%A1s/2013/t353.pdf?download=true (Letöltés időpontja: 2021. március 1.)
Bhushan, P., Medury, Y. (2013). Financial Literacy and its Determinants. International Journal of Engineering, Business and Enterprise Applications, 4(2), pp 155–160, Elérhető: http://iasir.net/IJEBEApapers/IJEBEA13-145.pdf (Letöltés időpontja: 2021. április 30.)
Brilianti, T. R., Lutfi, L. (2020). Pengaruh Pendapatan, Pengalaman Keuangan Dan Pengetahuan Keuangan Terhadap Perilaku Keuangan Keluarga Di Kota Madiun. Journal of Business and Banking, 9(2), pp. 1–17, Elérhető: https://journal.perbanas.ac.id/index.php/jbb/article/view/1762/pdf (Letöltés időpontja: 2021. június 18.)
Buchler, S., Haynes, M., Baxter, J. (2009). Casual Employment in Australia: The Influence of Employment Contract on Financial Well-being. Journal of Sociology, 45(3), pp. 271–289, https://doi.org/10.1177/1440783309335648
Coibion, O., Gorodnichenko, Y., Weber, M. (2020). The Cost of the Covid-19 Crisis: Lockdowns, Macroeconomic Expectations, and Consumer Spending. [w27141 sz. jelentés]. National Bureau of Economic Research, Elérhető: https://www.nber.org/system/files/working_papers/w27141/w27141.pdf (Letöltés időpontja: 2021. április 28.)
Grocholski, E., Griesmer, B. (2021). Survey Finds 2020 High School Graduates Delayed College Plans, Concerned about Financial Security. [Online] Business Wire, https://www.businesswire.com/news/home/20210406005753/en/Survey-Finds-2020-High-School-Graduates-Delayed-College- Plans-Concerned-About-Financial-Security (Letöltés időpontja: 2021. május 26.)
Huba A., Lipovszki G. (2014). Méréselmélet. BME-MOGI, Elérhető: https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0042_mereselmelet/adatok.html (Letöltés időpontja: 2021. május 22.)
Ilieva, J., Baron, S., Healey, N. M. (2002). Online Surveys in Marketing Research. International Journal of Market Research, 44(3), pp. 1–14, https:// doi.org/10.1177/147078530204400303
Jones, H. E., Manze, M., Ngo, V., Lamberson, P., Freudenberg, N. (2021). The Impact of the COVID-19 Pandemic on College Students’ Health and Financial Stability in New York City: Findings from a Population-Based Sample of City University of New York (CUNY) Students, Journal of Urban Health, 98(2), pp. 187–196, https://doi.org/10.1007/s11524-020-00506-x
Joo, S., Grable, J. E. (2004). An Exploratory Framework of the Determinants of Financial Satisfaction. Journal of Family and Economic Issues, 25(1), pp. 25–50, https://doi.org/10.1023/B:JEEI.0000016722.37994.9f
Kapitány B. (2010). Mintavételi módszerek ritka populációk esetén. Statisztikai Szemle, 88(7–8), 739–754. oldal, Elérhető: http://www.ksh.hu/statszemle_archive/2010/2010_07-08/2010_07-08_739.pdf (Letöltés időpontja: 2021. április 20.)
Kiernan, J. (2020). College Student Financial Survey. [Online] WalletHub,. https://wallethub.com/blog/college-banking-credit-cards/65596 (Letöltés időpontja: 2021. február 17.)
Kim, K. T., Lee, J. M., Hong, J. E. (2016). The Role of Self-Control on Retirement Preparedness of US Households. International Journal of Human Ecology, 17(2), pp. 31–42, https://doi.org/10.6115/ijhe.2016.17.2.31
Kossev, K. (2020). OECD/INFE 2020 International Survey of Adult Financial Literacy. [Jelentés], Elérhető: https://www.oecd.org/financial/education/oecd-infe-2020-international-survey-of-adultfinancial-literacy.pdf (Letöltés időpontja: 2021. február 20.)
Németh E. (2015). Nem megtanulni, megérteni kell a dolgokat. [This is not about Memorisation but Comprehension.]. Pénzügyi Szemle, Elérhető: https://www.penzugyiszemle.hu/interju/nem-megtanulnimegerteni-kell-a-dolgokat-interju-nemeth-erzsebettel (Letöltés időpontja: 2021. február 27.)
Németh E. (2017). Pénzügyi kultúrát fejlesztő képzések: felmérés és diagnosis. [Courses Developing Financial Culture: Survey and Diagnosis]. Új Pedagógiai Szemle, 67(7–8), 46–69. oldal
Németh E., Vargha B. T., Domokos K. (2020). Pénzügyi kultúra. Kik, kiket és mire képeznek? Összehasonlító elemzés 2016–2020 [Financial Literacy. Who, whom and what are they Training for? Comparative Analysis 2016–2020]. Pénzügyi Szemle, 65(4), 554–582. oldal, https://doi.org/10.35551/PSZ_2020_4_7
Németh E., Zsótér B., Luksander A. (2017). A 18–35 évesek pénzügyi kultúrája – a pénzügyi sérülékenység háttértényezői. [Financial Culture of the 18–35 Year-Old Age Group – Background Factors of Financial Vulnerability]. Esély, (3), 3–33. oldal
Otto, N. (2020). Employee finances fall due to COVID19. [Online] Elérhető: https://hrexecutive.com/1-in-4-workers-finances-have-deteriorateddue- to-covid/ Human Resource Executive. (Letöltés időpontja: 2021. április 20.)
Pangestu, S., Karnadi, E. B. (2020). The Effects of Financial Literacy and Materialism on the Savings Decision of Generation Z Indonesians. Cogent Business & Management, 7(1), https://doi.org/10.1080/23311975.2020.1743618
Patel, P. C., Wolfe, M. T. (2019). Money Might not Make You Happy, but can Happiness Make You Money? The Value of Leveraging Subjective Well- Being to Enhance Financial Well-Being in Self- Employment. Journal of Business Venturing Insights, 12, https://doi.org/10.1016/j.jbvi.2019.e00134
Porter, N. M., Garman, E. T. (1993). Testing a Conceptual Model of Financial Well-Being. Financial Counseling and Planning, 4, pp. 135–164, Elérhető: https://www.afcpe.org/news-and-publications/journal-of-financial-counseling-and-planning/volume-4/%EF%BB%BFtesting-a-conceptualmodel-of-financial-well-being/ (Letöltés időpontja: 2021. június 20.)
Sabri, M. F., Falahati, L. F. (2013). Predictors of Financial Well-Being among Malaysian Employees: Examining the Mediate Effect of Financial Stress. Journal of Emerging Economies and Islamic Research, 1(3), pp. 61–76, https://doi.org/10.24191/jeeir.v1i3.9130
Zyphur, M. J., Li, W.-D., Zhang, Z., Arvey, R. D., Barsky, A. P. (2015). Income, Personality, and Subjective Financial Well-Being: The Role of Gender in their Genetic and Environmental Relationships. Frontiers in Psychology, 6, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01493
CFPB (2017). CFPB Financial Well-Being Scale. Consumer Financial Protection Bureau. Elérhető: http://www.sjdm.org/dmidi/files/CFPB_Financial_Well-Being_Scale_Technical_Report.pdf (Letöltés időpontja: 2021. április 25.)
Eurostat (2019). Quality of life in 2018 – How Satisfied are People with their Lives? [172/2019. sz. jelentés] Eurostat Newsrelease. Elérhető: https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/10207020/3-07112019-AP-EN.pdf/ f4523b83-f16b-251c-2c44-60bd5c0de76d (Letöltés időpontja: 2021. június 19.)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors assign copyright to Pénzügyi Szemle / Public Finance Quarterly. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.