Mennyire hatékonyak az iskolai évek? A humán tőke és a gazdasági növekedés összefüggésének vizsgálata európai országokban, 2014–2019

Szerzők

  • Ilona Ida Balog Szegedi Tudományegyetem, Károli Gáspár Református Egyetem

Kulcsszavak:

humán tőke, gazdasági növekedés, oktatási hatékonyság, E24, N10, N30, O11, O15, O47

Absztrakt

Ez a tanulmány a humán tőke és a gazdasági növekedés kölcsönhatásának vizsgálatához kíván hozzájárulni. 2014 és 2019 közötti adatok fényében vizsgálja meg az átlagos elvégzett iskolaévek számával becsült humán tőke értékének és a gazdasági növekedésnek az összefüggését európai országokban. Az adatok negatív kapcsolatot mutatnak e két változó között. Ebben az időszakban a vizsgált keleti országokban a gazdasági növekedés üteme általában magasabb volt, mint a nyugat-európai államokban, míg Magyarországon a gazdasági növekedés magasabb volt annál, amit a vizsgált változók magyarázni tudnak. A negatív összefüggés azt jelzi, hogy Európában az iskolaévek mennyiségi mutatójával mért humán tőke már nem gyorsítja a gazdasági növekedést, szükség van az oktatási rendszerek további reformjára a humán tőke hatékonyabb felhasználása érdekében.

Hivatkozások

Balog I. I. (2018). A human tőke elszamolasa a nemzeti szamlarendszerben. In: Resperger, R. (ed.) Demográfiai változások, változó gazdasági kihívások. Nemzetkozi tudomanyos konferencia Sopron, 2018. november 8. Tanulmanykotet, 245–258. oldal

Becker, G. S. (1962). Investment in Human Capital: A Theoretical Analysis. Journal of Political Economy, 70, pp. 9–49

Benhabib, J., Spiegel, M. M. (1994). The role of human capital in economic development. Evidence from aggregate cross-country data. Journal of Monetary Economics, 34, pp. 143–173

Boda Gy., Juhasz P., Stocker M. (2009). A tudas mint termelesi tenyező. Köz-Gazdaság, 4(3), 117–132. oldal

Dombi A. (2013). Gazdasagi novekedes es fejlettseg Kozep-Kelet-Europaban a transzformacio utan. Pénzügyi Szemle, 58(4), 464–480. oldal

Hanushek, E. A., Kimko, D. D. (2000). Schooling, Labor Force Quality, and the Growth of Nations. American Economic Review, 90, pp. 1184–1208, https://doi.org/10.1257/aer.90.5.1184

Judson, R. (2002). Measuring Human Capital like Physical Capital: What Does It Tell Us? Bulletin of Economic Research, 54(3), pp. 209–231, https://doi.org/10.1111/1467-8586.00150

Lange, G., Wodon, Q., Carey, K. (eds.) (2018). The Changing Wealth of Nations 2018: Building a Sustainable Future. World Bank, Washington D.C. https://doi.org/10.1596/978-1-4648-1046-6

Lee, R., Mason, A. (2010). Fertility, Human Capital, and Economic Growth over the Demographic Transition. European Journal of Population, 26, pp. 159–182, http://dx.doi.org/10.1007/s10680-009-9186-x

Lentner, Cs. (2007). The Competitiveness of Hungarian University-based Knowledge Centers in European Economic and Higher Education Area. Transformations in Business & Economics, 6/2(12), pp. 87–99

Liu, G., Fraumeni, B. M. (2020). A Brief Introduction to Human Capital Measures. NBER Working Paper, 27561, https://doi.org/10.3386/w27561

Mankiw, N. G., Romer, D., Weil, D. N. (1992). A Contribution to the Empirics of Economic Growth. Quarterly Journal of Economics, 107, pp. 407–437

Mastromarco, C., Simar, L. (2021). Latent heterogeneity to evaluate the effect of human capital on world technology frontier. Journal of Productivity Analysis, 55, pp. 71–89, https://doi.org/10.1007/s11123-021-00597-x

Papageorgiou, Ch. (2003). Distinguishing Between the Effects of Primary and Post-primary Education on Economic Growth. Review of Development Economics, 7/4, pp. 622–635, https://doi.org/10.1111/1467-9361.00213

Pritchett, L. (2001). Where Has All the Education Gone? The World Bank Economic Review, 15(3), pp. 367–391

Prescott, E. C. (1988). Robert M. Solow’s Neoclassical Growth Model: An Influential Contribution to Economics. The Scandinavian Journal of Economics, 90(1), pp. 7–12

Savvides, A., Stengos, Th. (2009). Human Capital and Economic Growth. Stanford University Press, Stanford

T. Kiss J. (2012). A human tőke statisztikai merhetősege. Statisztikai Szemle, 90(1), 64–88. oldal

van Leeuwen, B., Foldvari P. (2011). Capital Accumulation and Growth in Hungary, 1924–2006. Acta Oeconomica, 61(2), pp. 143–164, https://doi.org/10.1556/AOecon.61.2011.2.3

van Leeuwen, B., Foldvari P. (2013). Capital Accumulation and Growth in Central Europe, 1920 – 2006. Eastern European Economics, 51(5), pp. 69–93, https://doi.org/10.2753/EEE0012-8775510503

Eurostat (2014). Manual on the changes between ESA 95 and ESA 2010. Eurostat, Luxembourg Eurostat (2021). Eurostat database. Online: https://ec.europa.eu/eurostat

##submission.downloads##

Megjelent

2021-12-06

Hogyan kell idézni

Balog, I. I. (2021). Mennyire hatékonyak az iskolai évek? A humán tőke és a gazdasági növekedés összefüggésének vizsgálata európai országokban, 2014–2019. Pénzügyi Szemle, 66(4). Elérés forrás https://journals.lib.uni-corvinus.hu/index.php/penzugyiszemle/article/view/1218

Folyóirat szám

Rovat

FÓKUSZ - Humán tőke és gazdasági fejlődés