Government Internal Control System and Local Government Administration Performance: Evidence from Indonesian Local Governments
Keywords:
Indonesia, local government, administration performance, internal control, H11, H70, H83, M48Abstract
This study investigates the effect of local government internal control systems on local government administration performance. We use secondary data from the Ministry of Internal Affairs, Financial and Development Supervisory Agency, Indonesian Statistics Bureau, and respective local government financial statements and websites. We generate a set of panel data from 508 local governments during 2017-2019 with 1524 observations analysed with panel data regression. We evidence that several local governments still have low and medium administration performance in 2017-2019 that has not met the expectation of the Ministry of Internal Affairs as stated in the strategic plan in 2015. Our analysis provides empirical evidence that control environment, risk assessment, and information and communication positively affect local government administration performance. Our result provides implications to the Financial and Development Supervisory Agency to continuously optimise internal control system development programs in Indonesian local governments and the Ministry of Internal Affairs to have higher enforcement of local government administration performance achievement.
References
Adiputra, I. M. P., Utama, S., Rossieta, H. (2018). Transparency of Local Government in Indonesia. [Indonézia helyi kormányzatának átláthatósága.] Asian Journal of Accounting Research, 3(1), pp. 123–138, https://doi.org/10.1108/ajar-07-2018-0019
Aikins, S. K. (2011). An Examination of Government Internal Audits’ Role in Improving Financial Performance. [A kormányzati belső kontrollok szerepének vizsgálata a pénzügyi teljesítmény javításában.] Public Finance and Management, 11(4), pp. 306–337, http://dx.doi.org/10.1108/17506200710779521
Al-Thuneibat, A. A., Al-Rehaily, A. S., Basodan, Y. A. (2015). The Impact of Internal Control Requirements on Profitability of Saudi Shareholding Companies. [A belső kontrollkövetelmények hatása a szaúdi részvénytársaságok jövedelmezőségére.] International Journal of Commerce and Management, 25(2), pp. 196–217, https://doi.org/10.1108/IJCOMA-04-2013-0033
Arifin, T., Trinugroho, I., Prabowo, M. A., Sutaryo, S., Muhtar, M. (2015). Local Governance and Corruption: Evidence from Indonesia. [Helyi kormányzás és korrupció: Bizonyítékok Indonéziából.] Corporate Ownership and Control, 12(4CONT1), pp. 194–199, https://doi.org/10.22495/cocv12i4c1p3
Báger G. (2011). Corruption Risk in Public Administration. [Korrupciós kockázatok a közigazgatásban.] Public Finance Quarterly, [Pénzügyi Szemle] 56(1), 44–57. oldal
Benedek M., Szenténé, K., Béres, D. (2014). Internal Controls in Local Governments. [Államháztartási belső kontrollok] Public Finance Quarterly, [Pénzügyi Szemle] 59(3), 296–309. oldal
Crouch, T. (2012). Reducing Excessive Controls. [A túlzott kontrollok csökkentése.] EDPACS: The EDP Audit, Control, and Security Newsletter, 46(5), pp. 11–13, https://doi.org/10.1080/07366981.2012.731832
Dabbagoglu, K. (2012). Fraud in Businesses and Internal Control System. [Csalás a vállalkozásokban és a belső kontrollrendszer.] Journal of Modern Accounting and Auditing, Vol. 8, pp. 983–989
Dalimunthe, D. M. J. F., Fadli, I. M. (2015). A S tudy on the Impact of Government Complexity and Regional Government’s Size on Human Development Index in North Sumatera, Indonesia. [Tanulmány a kormányzat összetettségének és a regionális kormányzat méretének az emberi fejlettségi indexére gyakorolt hatásáról Észak-Sumaterában, Indonéziában.] European Journal of Accounting Auditing and Finance Research, 3(1), pp. 1–19, https://doi.org/10.1377/hlthaff.2013.0625
Gyüre L. (2012). The Role of Systematic Internal Control and Audit in Reducing Management Risk at Hungarian Local Governments. [A szisztematikus belső kontroll és audit szerepe a magyar önkormányzatokban jelenlévő kockázatok csökkentésében.] Public Finance Quarterly, [Pénzügyi Szemle] 57(2), 173–183. oldal
Hillison, W., Pacini, C., Sinason, D. (1999). The Internal Auditor as Fraud-Buster. Managerial Auditing Journal, 14(7), pp. 351–363, https://doi.org/10.1108/02686909910289849
Jaffar, R., Abdul-Shukor, Z. (2016). The Role of Monitoring Mechanisms Towards Company’s Performance. [Az ellenőrző mechanizmusok szerepe a vállalat teljesítményére.] Journal of Accounting in Emerging Economies, 6(4), pp. 408–428, https://doi.org/10.1108/jaee-05-2014-0021
Jones, M. J. (2008). Internal Control, Accountability and Corporate Governance. [Elszámoltathatóság és vállalatirányítás.] Accounting, Auditing & Accountability Journal, 21(7), pp. 1052–1075, https://doi.org/10.1108/09513570810907474
Jurnali, T., Siti-Nabiha, A. K. (2015). Performance Management System for Local Government: The Indonesian Experience. [Teljesítménymenedzsment-rendszer az önkormányzatok számára: Az indonéz tapasztalat.] Global Business Review, https://doi.org/10.1177/0972150915569923
Kiabel, D. (2012). Internal Auditing and Performance of Government Enterprises: A Nigerian Study. [Belső audit és kormányzati vállalatok teljesítménye: nigériai tanulmány.] Global Journal of Management and Business Research, 12(6), pp. 1–20
Koutoupis, A. G. (2012). Importing International Corporate Governance Codes in Greek Publicly Listed Enterprises: A Case Study Analysis. [Nemzetközi vállalatirányítási kódok importálása a görög nyilvánosan jegyzett vállalatokban: Esettanulmány, elemzés.] International Journal of Organizational Analysis, 20(4), pp. 447–463, https://doi.org/10.1108/19348831211268634
Lee, M. H., Lio, M. C. (2016). The Impact of Information and Communication Technology on Public Governance and Corruption in China. [Az információs és kommunikációs technológia hatása a kormányzásra és a korrupcióra Kínában.] Information Development, 32(2), pp. 127–141, https://doi.org/10.1177/0266666914529293
Lestari, W., Azwardi, A., Siddik, S. (2019). Can Internal Control Prevent Fraud in Managing Village Funds? [A belső kontroll megakadályozhatja a csalásokat a falualapok kezelésében?] Accounting and Finance, 4(86)), pp. 112–118, https://doi.org/10.33146/2307-9878-2019-4(86)-112-118
Liu, J., Lin, B. (2012). Government Auditing and Corruption control: Evidence from China’s Provincial Panel Data. [Kormányzati ellenőrzés és korrupcióellenőrzés: Bizonyíték a kínai tartományi elem adataiból.] China Journal of Accounting Research, 5(2), pp. 163–186, https://doi.org/10.1016/j.cjar.2012.01.002
Manzila, E. E. W., Zéghal, D. (2016). Content Analysis of Board Reports on Corporate Governance, Internal Controls and Risk Management: Evidence from France. [A vállalatirányításról, a belső kontrollról és a kockázatkezelésről szóló igazgatósági jelentések tartalomelemzése: Bizonyítékok Franciaországból.] Journal of Applied Business Research, 32(3), pp. 637–646, https://doi.org/10.19030/jabr.v32i3.9668
Masli, A., Peters, G. E., Richardson, V. J., Manuel Sanchez, J. (2010). Examining The Potential Benefits of Internal Control Monitoring Technology. [A belső kontroll monitoring technológia lehetséges előnyeinek vizsgálata.] Accounting Review, 85(3), pp. 1001–1034, https://doi.org/10.2308/accr.2010.85.3.1001
Melly, C. (2011). Local Government Indebtedness and Debt Management in Switzerland. [Helyi önkormányzatok eladósodottsága és adósságkezelése Svájcban.] Public Finance Quarterly, [Pénzügyi Szemle], 57(2), 164–172. oldal
Naser, S. S. A., Al Shobaki, M. J., Ammar, T. M. (2017). Impact of Communication and Information on the Internal Control Environment in Palestinian Universities. [A kommunikáció és az információ hatása a palesztin egyetemek belső kontrollkörnyezetére.] International Journal of Hybrid Information Technology, 10(11), pp. 41–60, https://doi.org/10.14257/ijhit.2017.10.11.05
Nulhusna, R., Sandhyaduhita, P. I., Hidayanto, A. N., Phusavat, K. (2017). The Relation of E-Government Quality on Public Trust and Its Impact on Public Participation. [Az elektronikus kormányzás minőségének kapcsolata a közbizalomhoz, és hatása a nyilvánosság részvételére.] Transforming Government: People, Process and Policy, 11(3), pp. 393–418, https://doi.org/10.1108/TG-01-2017-0004
Odendaal, N. (2003). Information and Communication Technology and Local Governance: Understanding the Difference between Cities in Developed and Emerging Economies. [Információs és kommunikációs technológia és helyi kormányzás: A városok közötti különbség megértése a fejlett és a feltörekvő gazdaságokban.] Computers, Environment and Urban Systems, 27(6), pp. 585–607, https://doi.org/10.1016/S0198-9715(03)00016-4
Petrakaki, D., Hayes, N., Introna, L. (2009). Narrowing Down Accountability Through Performance Monitoring Technology: E-Government in Greece. [Az elszámoltathatóság szűkítése a teljesítményfigyelési technológia révén: e-kormányzat Görögországban.] Qualitative Research in Accounting & Management, 6(3), pp. 160–179, https://doi.org/10.1108/11766090910973911
Rakhman, F. (2019). Budget Implementation in a Risky Environment: Evidence from the Indonesian Public Sector. [Költségvetési végrehajtás kockázatos környezetben: bizonyítékok az indonéz közszférából.] Asian Review of Accounting, 27(2), pp. 162–176, https://doi.org/10.1108/ARA-01-2018-0020
Rácz T. A., Tóth B. (2021). Fiscal Distress of Hungarian Local Governments in the Light of the Debt Consolidation and the Reorganisation of the Municipal System. [A hazai önkormányzatok pénzügyi zavarai az adósságkonszolidáció és az önkormányzati rendszer reorganizációjának tükrében.] Public Finance Quarterly, [Pénzügyi Szemle], 66(1), 91–111. oldal, https://doi.org/10.35551/PFQ_2021_1_5
Rendon, J. M., Rendon, R. G. (2016). Procurement Fraud in the US Department of Defense. [Beszerzési csalás az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumában.] Managerial Auditing Journal, 31(6/7), pp. 748–767, https://doi.org/10.1108/maj-11-2015-1267
Rubino, M., Vitolla, F., Garzoni, A. (2017). The Impact of an IT Governance Framework on the Internal Control Environment. [Az IT irányítási keretrendszer hatása a belső kontrollkörnyezetre.] Records Management Journal, 27(1), pp. 19–41, https://doi.org/10.1108/RMJ-03-2016-0007
Sari, N., Ghozali, I., Achmad, T. (2017). The Effect of Internal Audit and Internal Control System on Public Accountability: the Emperical Study. [A belső audit és a belső kontrollrendszer hatása a nyilvános elszámoltathatóságra: empirikus tanulmány.] International Journal of Civil Engineering and Technology, 8(9), pp. 157–166
Shanmugam, J. K., Haat, M. H., Ali, A. (2012). An Exploratory Study of Internal Control and Fraud Prevention Measures in SMEs. [A kkv-k belső kontrollja és csalásmegelőzési intézkedéseinek feltáró tanulmánya.] International Journal of Business Research and Managemen, 3(2), pp. 90–99
Sutaryo, S., Sinaga, D. (2018). Government Internal Control System Maturity: The Role of Internal Guidance and External Control of Local Government in Indonesia. [A kormány belső kontrollrendszerének érettsége: az Indonéziában működő helyi kormányzat belső irányításának és külső ellenőrzésének szerepe.] Jurnal Akuntansi Dan Investasi, 19(1), pp. 24–35, https://doi.org/10.18196/jai.190189
Sutopo, B., Sutaryo, Christian, Y. (2017). Empirical Study of the Determinants on Audit Reporting Timeliness: Evidence from Indonesia. [Empirikus tanulmány a meghatározó tényezőkről az ellenőrzési jelentések időszerűségéről: bizonyítékok Indonéziából.] International Journal of Trade and Global Markets, 10(4), pp. 303–313, https://doi.org/10.1504/IJTGM.2017.090272
Sutopo, B., Wulandari, T. R., Adiati, A. K., Saputra, D. A. (2017). E-Government, Audit Opinion, and Performance of Local Government Administration in Indonesia. [E-kormányzat, ellenőrzési vélemény és az önkormányzati igazgatás teljesítménye Indonéziában.] Australasian Accounting, Business and Finance Journal, 11(4), pp. 6–22, https://doi.org/10.14453/aabfj.v11i4.2
Suyono, E., Hariyanto, E. (2012). Relationship between Internal Control, Internal Audit, and Organization Commitment with Good Governance: Indonesian Case. [A belső kontroll, a belső audit és a jó kormányzással való elkötelezettség kapcsolata: indonéz eset.] China-USA Business Review, 11(9), pp. 1237–1245, https://doi.org/10.17265/1537-1514/2012.09.006
Urbanik, V. (2016). Making internal control a priority in local government. [A belső kontroll fontossá tétele az önkormányzatokban.] The Journal of Government Financial Management, 65(3), pp. 20–25
Utama, F. R., Evana, E., Gamayuni, R. R. (2019). The Effect of Local Government Characteristics on Performance of Local Government Administration. [Az önkormányzati jellemzők hatása az önkormányzati igazgatás teljesítményére.] International Research Journal of Business Studies, 12(2), pp. 197–208, https://doi.org/10.21632/irjbs.12.2.197-208
Wardhani, R., Rossieta, H., Martani, D. (2017). Good Governance and the Impact of Government Spending on Performance of Local Government in Indonesia. [Jó kormányzás és a kormányzati kiadások hatása az indonéz helyi önkormányzatok teljesítményére.] International Journal of Public Sector Performance Management, 3(1), pp. 77–102, https://doi.org/10.1504/IJPSPM.2017.082503
Yurniwati, Rizaldi, A. (2015). Control Environment Analysis at Government Internal Control System: Indonesia Case. [Ellenőrzési környezet elemzése a kormány belső kontrollrendszerében Indonézia esetében.] Procedia – Social and Behavioral Sciences, 211(September), pp. 844–850, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.111
COSO (2013). Internal Control Integrated Framework Executive Summary. New York: COSO
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors assign copyright to Pénzügyi Szemle / Public Finance Quarterly. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.