Role of Coaching in the Hungarian Economic Development – With Particular Attention to Management Development and Internal Audit
DOI:
https://doi.org/10.35551/PFQ_2022_s_1_3Keywords:
coaching, coaching leadership style, management science, I29, M12, M50, M53, M59Abstract
With its well-developed methodology and potentials adjusted to the social requirements of the present time, coaching may give efficient support - to individuals, groups and even wider circles - for solving problems in nearly every area of life while carrying several ‘additional’ benefits. An appropriately completed coaching process always results in the deepening of self-knowledge, which is the key element of the factors that mostly influence the quality of our life. As a matter of fact, it is a life-long process, on which we may work up to the last minute. Another important factor is that the process is able to become ‘self-propelled’, meaning that over time the supported person, group, etc. shall learn the philosophy, approach and the know-how of coaching, enabling the independent and successful use of the method and the tools learnt and practised in coaching later. I seek to present all this with particular attention given to presenting the ideology of coaching from several perspectives via the historic milestones, the demonstration of its mechanism, the conclusions to be drawn from the connections and the challenges of the future. A further objective of the present study is to shed light on the potential of coaching to support the operation of the internal control systems of organisations via their managers.
References
Auerbach, J. E. (2006). Cognitive coaching. In: D. R. Stober, A. M. Grant (Eds.), Evidence based coaching handbook. pp. 103–127. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons
Balogh L., Barta T., Dominik Gy., Koncz I. (2000). Vezetéspszichológiai sarokpontok. Szókratész
Külgazdasági Akadémia, Budapest
Beattie, R. S. (2006). HRD in the public sector: The case of health and social care. In S. Sambrook & J. Stewart (Eds.), Human resource development in the health and social care context. Routledge, London
Besser-Siegmund, C., Siegmund, H. (2011). Wingwave coaching – készségfejlesztés és stresszkezelés szelíd ráhatással. Z-Press, Miskolc
Beth O’Neill, M. (2007). Executive Coaching with Backbone and Heart. John Wiley & Sons, Hoboken
Chödrön, P. (2003). Bölcsességek. Alexandra, Budapest
Cope, M. (2007). A coaching módszertana. Manager Könyvkiadó, Budapest
Cope, M. (2004). The Seven Cs of Coaching: The Definitive Guide to Collaborative Coaching. Prentice Hall, London
Cox, E., Bachkirova, T., Clutterbuck, D. (2010). The Complete Handbook of Coaching. Sage, London
Easterby, M., Thorpe, S. R., Jackson, P. R. (2011). Management Research. Sage, London
Gordon T. (2003). Vezetői eredményesség tréning. Budapest, Assertiv Kiadó
Grant, A. M. (2006). Solution-focused coaching. In J. Passmore (Ed.), Excellence in coaching: The industry guide. pp. 73–90, London: Kogan Press
Hamlin, R. G., Ellinger, A. D., Beattie, R. S. (2006). Coaching at the heart of managerial effectiveness: A cross-study of managerial behaviours. Human Resource Development International, 9(3), pp. 305–331
Hawkins, P. (2007). Coaching, Mentoring and Organizational Consultancy: Supervision and Development. Open University Press, Maidenhead
Hunt, J. M., Weintraub, J. R. (2002). How coaching can enhance your brand as a manager. Journal of Organizational Excellence, 21(2), pp. 39–44
Johnes, T., Brinkert, R. (2008). Conflict Coaching. Sage, London
Juhász M. (2000). Munka és személyiség/Az FFM (Five Factor Model) előrejelző érvényessége a munkateljesítményre. Alkalmazott Pszichológia, 2. évfolyam, 4. szám, 43–57. oldal
Kelló É. (2014). Coaching alapok és irányzatok. Akadémia Kiadó, Budapest
Komócsin L. (2009). Módszertani kézikönyv coachoknak és coaching szemléletű vezetőknek I. Budapest, Manager Könyvkiadó
Kornfield J. (2003). Bölcsességek. Alexandra, Budapest
Kunos I. (2005). A vezetéstudomány viselkedéscentrikus megközelítése – a humánetológia tükrében. Vezetéstudomány, 36. évfolyam, 4. szám
Kunos I. (2009). Személyiségfejlesztés. Miskolci Egyetem Kiadó, Miskolc, ISBN 978-963-661- 862-9
Kunos I., Komócsin L. (2009). Coachingorientált vezetői személyiségvizsgálat a hazai gyakorlatban II., Magyarországi Coaching Konferencia, Budapest
Kunos I., Komócsin L. (2010a). Vezetői személyiségvonások összehasonlító vizsgálata a hazai coachinggyakorlat és coachképzés fejlesztése érdekében. Humánpolitikai Szemle, 21. évf., 34–52. oldal
Kunos I., Komócsin L. (2010b). Coaching related findings of a comparative personality survey. In: European Integration Studies, Volume 8, Number 1, Miskolc University Press. 81–106. oldal
Kunos I. (2010a). A saját coaching koncepcióm bemutatása, különös tekintettel az executive coachingra. Kvalifikációs szakdolgozat, Business Coach Akadémia, Budapest
Kunos I. (2010b). Vaslady. In: 77 tanulságos történet vezetőkről coachoktól és tanácsadóktól. szerk.: Komócsin L., 117–118. oldal, Budapest, Manager Kiadó
Kunos I. (2011). Önbizalom-növelés. In: Módszertani kézikönyv coachoknak és coaching szemléletű vezetőknek II., szerk.: Komócsin L., 45–63. oldal, Budapest, Manager Könyvkiadó
Kunos I. (2012a). Coaching a magyar HRM-ben. In: Átalakuló emberi erőforrás-menedzsment. szerk.: Poór, Karoliny, Berde, Takács, Budapest, Complex Kiadó, 266–277. oldal
Kunos, I. (2012b). Coaching, mint a személy és szervezet összeillesztésének eszköze. In: Veresné Somosi M. (szerk.): Tudásmenedzsment rendszer fejlesztése a vállalati versenyképesség javítására. Miskolci Egyetem, 63–77. oldal, 1. kötet
Kunos I. (2016). Personality Development. Globe Edit, Saarbrücken, Németország, ISBN 978-3-639- 73439-3
Kunos I. (2018a). Coaching a társadalom és a gazdaság szolgálatában. Észak-Magyarországi Stratégiai Füzetek, 15, (1), 92–97. oldal
Kunos I. (2018b). Coaching-style Leadership. International Journal of Social Science and Business 3, (1), 56–62. oldal
Kunos I. (2021). Sikeres szervezet coaching egy multinacionális vállalatnál. In: Nemzetközi menedzsment. Szerk.: Blahó A., Czakó E., Poór J., Budapest, Akadémiai Kiadó, 347–354. oldal
Lee, G. (2003). Leadership Coaching: From Personal Insight to Organisational Performance. Chartered Institute of Personnel & Development, London
Louf, A. (2006). A spirituális kísérés. Bencés Kiadó, Budapest
Peters, T., Waterman R. H. Jr. (1982). In Search of Excellence. Harper Collins Publishers, New York
Noer, D. M., Leupold, C. R., Valle, M. (2007). An analysis of Saudi Arabian and US managerial coaching behaviors. Journal of Managerial, Issues, 19(2), pp. 271–287
Palmer, S., Whybrow, A. (2008). Handbook of Coaching Psychology. Routledge, Hove
Passmore, J. (2006). Excellence in Coaching. Kogan Page, London
Peterson, D. B. (2006). People are complex and the world is messy: A behavior-based approach to executive coaching. In: D.R. Stober & A.M. Grant (Eds.), Evidence based coaching handbook. pp. 103– 127. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons
Vogelauer, W. (2002). A coaching módszertani ABC-je – A sikeres tanácsadó gyakorlati kézikönyve. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó, Budapest
Vogelauer, W. (2002). Coaching a gyakorlatban – Vezetők szakszerű tanácsadása és támogatása. KJKKERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó, Budapest
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors assign copyright to Pénzügyi Szemle / Public Finance Quarterly. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.