Role of Coaching in the Hungarian Economic Development – With Particular Attention to Management Development and Internal Audit

Authors

  • István Kunos University of Miskolc

DOI:

https://doi.org/10.35551/PFQ_2022_s_1_3

Keywords:

coaching, coaching leadership style, management science, I29, M12, M50, M53, M59

Abstract

With its well-developed methodology and potentials adjusted to the social requirements of the present time, coaching may give efficient support - to individuals, groups and even wider circles - for solving problems in nearly every area of life while carrying several ‘additional’ benefits. An appropriately completed coaching process always results in the deepening of self-knowledge, which is the key element of the factors that mostly influence the quality of our life. As a matter of fact, it is a life-long process, on which we may work up to the last minute. Another important factor is that the process is able to become ‘self-propelled’, meaning that over time the supported person, group, etc. shall learn the philosophy, approach and the know-how of coaching, enabling the independent and successful use of the method and the tools learnt and practised in coaching later. I seek to present all this with particular attention given to presenting the ideology of coaching from several perspectives via the historic milestones, the demonstration of its mechanism, the conclusions to be drawn from the connections and the challenges of the future. A further objective of the present study is to shed light on the potential of coaching to support the operation of the internal control systems of organisations via their managers.

References

Auerbach, J. E. (2006). Cognitive coaching. In: D. R. Stober, A. M. Grant (Eds.), Evidence based coaching handbook. pp. 103–127. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons

Balogh L., Barta T., Dominik Gy., Koncz I. (2000). Vezetéspszichológiai sarokpontok. Szókratész

Külgazdasági Akadémia, Budapest

Beattie, R. S. (2006). HRD in the public sector: The case of health and social care. In S. Sambrook & J. Stewart (Eds.), Human resource development in the health and social care context. Routledge, London

Besser-Siegmund, C., Siegmund, H. (2011). Wingwave coaching – készségfejlesztés és stresszkezelés szelíd ráhatással. Z-Press, Miskolc

Beth O’Neill, M. (2007). Executive Coaching with Backbone and Heart. John Wiley & Sons, Hoboken

Chödrön, P. (2003). Bölcsességek. Alexandra, Budapest

Cope, M. (2007). A coaching módszertana. Manager Könyvkiadó, Budapest

Cope, M. (2004). The Seven Cs of Coaching: The Definitive Guide to Collaborative Coaching. Prentice Hall, London

Cox, E., Bachkirova, T., Clutterbuck, D. (2010). The Complete Handbook of Coaching. Sage, London

Easterby, M., Thorpe, S. R., Jackson, P. R. (2011). Management Research. Sage, London

Gordon T. (2003). Vezetői eredményesség tréning. Budapest, Assertiv Kiadó

Grant, A. M. (2006). Solution-focused coaching. In J. Passmore (Ed.), Excellence in coaching: The industry guide. pp. 73–90, London: Kogan Press

Hamlin, R. G., Ellinger, A. D., Beattie, R. S. (2006). Coaching at the heart of managerial effectiveness: A cross-study of managerial behaviours. Human Resource Development International, 9(3), pp. 305–331

Hawkins, P. (2007). Coaching, Mentoring and Organizational Consultancy: Supervision and Development. Open University Press, Maidenhead

Hunt, J. M., Weintraub, J. R. (2002). How coaching can enhance your brand as a manager. Journal of Organizational Excellence, 21(2), pp. 39–44

Johnes, T., Brinkert, R. (2008). Conflict Coaching. Sage, London

Juhász M. (2000). Munka és személyiség/Az FFM (Five Factor Model) előrejelző érvényessége a munkateljesítményre. Alkalmazott Pszichológia, 2. évfolyam, 4. szám, 43–57. oldal

Kelló É. (2014). Coaching alapok és irányzatok. Akadémia Kiadó, Budapest

Komócsin L. (2009). Módszertani kézikönyv coachoknak és coaching szemléletű vezetőknek I. Budapest, Manager Könyvkiadó

Kornfield J. (2003). Bölcsességek. Alexandra, Budapest

Kunos I. (2005). A vezetéstudomány viselkedéscentrikus megközelítése – a humánetológia tükrében. Vezetéstudomány, 36. évfolyam, 4. szám

Kunos I. (2009). Személyiségfejlesztés. Miskolci Egyetem Kiadó, Miskolc, ISBN 978-963-661- 862-9

Kunos I., Komócsin L. (2009). Coachingorientált vezetői személyiségvizsgálat a hazai gyakorlatban II., Magyarországi Coaching Konferencia, Budapest

Kunos I., Komócsin L. (2010a). Vezetői személyiségvonások összehasonlító vizsgálata a hazai coachinggyakorlat és coachképzés fejlesztése érdekében. Humánpolitikai Szemle, 21. évf., 34–52. oldal

Kunos I., Komócsin L. (2010b). Coaching related findings of a comparative personality survey. In: European Integration Studies, Volume 8, Number 1, Miskolc University Press. 81–106. oldal

Kunos I. (2010a). A saját coaching koncepcióm bemutatása, különös tekintettel az executive coachingra. Kvalifikációs szakdolgozat, Business Coach Akadémia, Budapest

Kunos I. (2010b). Vaslady. In: 77 tanulságos történet vezetőkről coachoktól és tanácsadóktól. szerk.: Komócsin L., 117–118. oldal, Budapest, Manager Kiadó

Kunos I. (2011). Önbizalom-növelés. In: Módszertani kézikönyv coachoknak és coaching szemléletű vezetőknek II., szerk.: Komócsin L., 45–63. oldal, Budapest, Manager Könyvkiadó

Kunos I. (2012a). Coaching a magyar HRM-ben. In: Átalakuló emberi erőforrás-menedzsment. szerk.: Poór, Karoliny, Berde, Takács, Budapest, Complex Kiadó, 266–277. oldal

Kunos, I. (2012b). Coaching, mint a személy és szervezet összeillesztésének eszköze. In: Veresné Somosi M. (szerk.): Tudásmenedzsment rendszer fejlesztése a vállalati versenyképesség javítására. Miskolci Egyetem, 63–77. oldal, 1. kötet

Kunos I. (2016). Personality Development. Globe Edit, Saarbrücken, Németország, ISBN 978-3-639- 73439-3

Kunos I. (2018a). Coaching a társadalom és a gazdaság szolgálatában. Észak-Magyarországi Stratégiai Füzetek, 15, (1), 92–97. oldal

Kunos I. (2018b). Coaching-style Leadership. International Journal of Social Science and Business 3, (1), 56–62. oldal

Kunos I. (2021). Sikeres szervezet coaching egy multinacionális vállalatnál. In: Nemzetközi menedzsment. Szerk.: Blahó A., Czakó E., Poór J., Budapest, Akadémiai Kiadó, 347–354. oldal

Lee, G. (2003). Leadership Coaching: From Personal Insight to Organisational Performance. Chartered Institute of Personnel & Development, London

Louf, A. (2006). A spirituális kísérés. Bencés Kiadó, Budapest

Peters, T., Waterman R. H. Jr. (1982). In Search of Excellence. Harper Collins Publishers, New York

Noer, D. M., Leupold, C. R., Valle, M. (2007). An analysis of Saudi Arabian and US managerial coaching behaviors. Journal of Managerial, Issues, 19(2), pp. 271–287

Palmer, S., Whybrow, A. (2008). Handbook of Coaching Psychology. Routledge, Hove

Passmore, J. (2006). Excellence in Coaching. Kogan Page, London

Peterson, D. B. (2006). People are complex and the world is messy: A behavior-based approach to executive coaching. In: D.R. Stober & A.M. Grant (Eds.), Evidence based coaching handbook. pp. 103– 127. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons

Vogelauer, W. (2002). A coaching módszertani ABC-je – A sikeres tanácsadó gyakorlati kézikönyve. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó, Budapest

Vogelauer, W. (2002). Coaching a gyakorlatban – Vezetők szakszerű tanácsadása és támogatása. KJKKERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó, Budapest

Published

2022-02-28

How to Cite

Kunos, I. (2022). Role of Coaching in the Hungarian Economic Development – With Particular Attention to Management Development and Internal Audit. Public Finance Quarterly, 67(1. különszám). https://doi.org/10.35551/PFQ_2022_s_1_3

Issue

Section

Focus - Internal control system and management science