Kína mint a feltörekvő piacok és fejlődő országok szuverénhitelezője

Szerzők

  • András Póra Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
  • Valéria Széplaki Nemzeti Közszolgálati Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.35551/PFQ_2022_2_3

Kulcsszavak:

Kína, szuverénhitelezés, külső adósság, szuveréncsőd, restrukturálás, F34, F55, F65, G28, H63

Absztrakt

A tanulmány három fő kérdése: 1. Milyen tendenciák figyelhetők meg a kínai szuverénhitelezésben? 2. Milyen, a nyugatitól eltérő szerződéses feltételrendszerrel zajlik? 3. Milyen javaslatok születtek az ebből fakadó kockázatok mérséklésére, és ezekből mi tűnik megvalósíthatónak? A kutatás a közelmúltban létrehozott adatbázisokra és szabályozói anyagokra támaszkodott. Kína jelenleg a világ legnagyobb szuverénhitelezője. Terjeszkedését már 2008 körül megkezdte, jóval a hivatalos szándék bejelentése előtt. A nyugati mintáktól eltérően számos olyan feltétel található a szerződéseiben, amelyek egy nemzetközi adósságrendezés szempontjából releváns kockázatot jelentenek. Céljuk kettős: erős biztosítékokkal történő profitszerzés, szükség esetén pedig „soft power” befolyásolás. Az „adósságcsapda diplomáciájával” viszont nem él Kína. A szuverénadósság-kezelés esetleges globális reformjához Kína bevonására minden bizonnyal szükség van, de hosszabb távon a kínai hitelezési feltételeknek is enyhülniük kellene.

Hivatkozások

Acker, K., Brautigam, D., Huang, Y. (2020). Debt Relief with Chinese Characteristics. SSRN Electronic Journal, https://doi.org/10.2139/ssrn.3745021

Alfaro, L., Kanczuk, F. (2019). Undisclosed Debt Sustainability. NBER Working Paper Series, https://doi.org/10.3386/w26347

Balla S. (2020). Kina hitelkihelyezesi tendenciai a 21. szazadban – kiemelt tekintettel Kelet-Afrikara. Prosperitas, 7(2), 5–23. oldal, https://doi.org/10.31570/Prosp_2020_02_1

Beers, D., Jones, E., Quiviger, Z., es Walsh, J. (2021). BoC–BoE Sovereign Default Database: What’s new in 2021?, https://doi.org/https://doi.org/10.34989/san-2021-15

Bethlendi, A. (2018). Sovereign Defaults and How to Handle Them. Polgári Szemle, 14 (Special Issue), pp. 93–113, https://doi.org/10.24307/psz.2018.0407

Bon, G., Cheng, G. (2020). China’s overseas Sovereign debt relief actions: What insights do recent cases provide? Online: https://economix.fr/pdf/dt/2020/WP_EcoX_2020-22.pdf

Chellaney, B. (2017). China’s Debt-Trap Diplomacy by Brahma Chellaney – Project Syndicate. Project Syndicate. Online: https://www.project-syndicate.org/commentary/china-one-beltone-road-loans-debt-by-brahma-chellaney-2017-01

Csanadi M., Hairong, L., Gyuris F. (2009). A vilagvalsag es hatasa a rendszer atalakulasara Kinaban. Közgazdasági Szemle, 16(Szeptember), 814–834. oldal

Csoma R. (2015). A szuveren alapok szerepenek felertekelődese a vilaggazdasagban. Pénzügyi Szemle, 2, 275–292. oldal

Dani A., Tőros A. (2011). Kinai szuveren alapok: ut a tartos fejlodeshez? Pénzügyi Szemle, 46(2), 237–251. oldal

Gabor T. (2009). Kina arfolyam-politikajarol alkotott eszmek vagy teveszmek. Pénzügyi Szemle, 44(2–3), 395–411. oldal

Gelpern, A., Horn, S., Trebesch, C. (2021). How China Lends: A Rare Look into 100 Debt Contracts with Foreign Governments. SSRN Electronic Journal, https://doi.org/10.2139/ssrn.3840991

Georgieva, K., Pazarbasioglu, C. (2021). The G20 Common Framework for Debt Treatments Must Be Stepped Up. IMF Blog. Online: https://blogs.imf.org/2021/12/02/the-g20-common-framework-fordebt-treatments-must-be-stepped-up/

Horn, S., Reinhart, C. M., Trebesch, C. (2021a). China’s overseas lending. Journal of International Economics, 133. pp. 1–32, https://doi.org/10.1016/j.jinteco.2021.103539

Horn, S., Reinhart, C. M., Trebesch, C. (2021b). China’s Overseas Lending – loan-level dataset and country debt stock estimates. Mendeley Data, V1. Online: https://data.mendeley.com/datasets/4mm6kdj4xg/1

Igwe, U. (2020). What do sovereign immunity clauses mean for Chinese engagement with Africa? LSE Blog. Online: https://blogs.lse.ac.uk/africaatlse/2020/12/01/what-do-sovereign-immunityclauses-mean-for-china-engagement-africa-debt/

Jia, M. (2022). Special Courts, Global China. Virginia Journal of International Law, 62(3). https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3910839

Lentner Cs. (2016). A gazdasagi valsag hatasa a globalis, unios es hazai szabalyozasi kornyezetre. In: Auer A., Papp T. (Eds.), A gazdasági világválság hatása egyes jogintézményekre Magyarországon és az Európai Unióban. Interdiszciplináris és jog-összehasonlító elemzés, Nemzeti Kozszolgalati Egyetem, Budapest. 45–84. oldal

Li, J., Dong, X., Jiang, Q., Dong, K. (2021). Analytical Approach to Quantitative Country Risk Assessment for the Belt and Road Initiative. Sustainability, 13(1), p. 423, https://doi.org/10.3390/su13010423

Rieffel, L. (2021). Normalizing China’s Relations with the Paris Club. The Stimson Center. Online: https://www.stimson.org/2021/normalizingchinas-relations-with-the-paris-club/

Shambaugh, D. (2014). China’s Soft-Power Push. Foreign Affairs, 94(4), pp. 99–107. Online: https://www.jstor.org/stable/24483821

Stiglitz, J., Rashid, H. (2020). Averting Catastrophic Debt Crises in Developing Countries. CEPR Policy Insight No. 104. Online: https://cepr.org/sites/default/files/policy_insights/PolicyInsight104.pdf

Szilagyi J. (2015). Washingtoni vagy pekingi konszenzus? Világgazdasági súlyponteltolódások az Egyesült Államok és Kína között. Ph.D. ertekezes. Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest

Szilagyi, J. (2018). The Belt and Road Initiative: China’s Grand Strategy to Become a Real Superpower. In: Moldicz, Cs.(Ed.), Dilemmas and Challenges of the Chinese Economy in the 21st Century : Economic Policy Effects of the Belt and Road Initiative. Budapesti Gazdasagi Egyetem, Budapest, pp. 27–66

Vidovics-Dancs A. (2015). Allamcsődok nyomaban. Ph.D. ertekezes. Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest, https://doi.org/10.14267/phd.2015027

Winkler, J. R., Nye, J. S. (2005). Soft Power: The Means to Success in World Politics. International Journal, 61(1), pp. 268–69, https://doi.org/10.2307/40204149

Yue, M., Nedopil Wang, C. (2020). Public debt situations in the BRI: How Covid-19 has exacerbated on ongoing debt problem in countries of the Belt and Road Initiative (BRI). Green BRI Center, International Institute of Green Finance. Online: https://greenfdc.org/wp-content/uploads/2020/12/2020_China_Debt_Belt_and_Road_BRI-1.pdf

Yue, M., Nedopil Wang, C. (2021). Debt repayment issues in highly-indebted BRI countries: risks and opportunities in the new year. Green BRI Center, International Institute of Green Finance. Online: https://greenfdc.org/debt-repaymentissues-in-highly-indebted-bri-countries-risks-andopportunities-in-the-new-year/

CABRI (2021). China’s approach to sovereign lending and debt restructuring: A primer for African public debt managers. Online: https://www.cabrisbo.org/uploads/files/Documents/China-approachto-sovereign-lending-and-debt-restructuring-Aprimer-for-African-public-debt-managers.pdf

Ministry of Finance of People’s Republic of China (2019). Debt Sustainability Framework for Participating Countries of the Belt and Road Initiative. Online: http://m.mof.gov.cn/czxw/201904/P020190425513990982189.pdf

OECD (2021). The rise in public debt caused by the COVID–19 crisis and the related challenges. Online:https://read.oecd-ilibrary.org/view/?ref=1095_1095388-c81ladkfnx&title=Therise-in-public-debt-caused-by-the-COVID-19-crisisand-the-related-challenges&_ga=2.120932744.1662369450.1631712208-42675934.1631712208

The Bretton Woods Committee (2022). Debt Transparency: The Essential Starting Point for Successful Reform. Online: https://www.brettonwoods.org/sites/default/files/documents/SDWG_Debt_Transparency_The_Essential_Starting_Point_for_Successful_Reform.pdf

The World Bank (2022). International Debt Statistics Database. Online: https://databank.worldbank.org/source/international-debt-statistics

UNCITRAL (2022). Working Group III: Investor-State Dispute Settlement Reform. Online: https://uncitral.un.org/en/working_groups/3/investor-state

UNCTAD (2012). Principles on Promoting Responsible Sovereign Lending and borrowing. UN. Online: https://unctad.org/system/files/officialdocument/gdsddf2012misc1_en.pdf

United Nations (2015a). Basic Principles on Sovereign Debt Restructuring Processes. Online: https://digitallibrary.un.org/record/804641

United Nations (2015b). Basic Principles on Sovereign Debt Restructuring Processes: resolution / adopted by the General Assembly. Online: http://digitallibrary.un.org/record/820120

World Bank (2021a). International Debt Statistics 2022. Online: https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/36289

World Bank (2021b). COVID-19: Debt Service Suspension Initiative. Online: https://www.worldbank.org/en/topic/debt/brief/covid-19-debtservice-suspension-initiative

##submission.downloads##

Megjelent

2022-06-28

Hogyan kell idézni

Póra, A., & Széplaki, V. (2022). Kína mint a feltörekvő piacok és fejlődő országok szuverénhitelezője. Pénzügyi Szemle, 67(2). https://doi.org/10.35551/PFQ_2022_2_3

Folyóirat szám

Rovat

FÓKUSZ - A fenntarthatóság kihívásai