
S. AFKHAMI COJOURN 2:2-3 (2017) 

57 

Satellite TV and the Iranian Green Movement: The impact of 

foreign-based Farsi-speaking news channels on the Iranian 

protests of 2009 

Shirin Afkhami1 

Abstract 

In 2009, Iranian people came to the streets in opposition to suspected elections 

manipulation that led to the victory of the conservative presidential candidate Mahmoud 

Ahmadinejad over his reformist challenger Mir Hossein Mousavi. Throughout this wave 

of protests, the protesters could not rely on Iranian domestic media or the internet. 

Filtering, censorship and technological manipulation made mass communication very 

difficult. However, Iranians were left with an alternative option, namely the foreign-based 

Persian news channels – these had less limitations and easier accessibility. As a result, 

and contrary to the international view of the protest movement as a “Twitter Revolution,” 

this article argues that the foreign-based channels took advantage of the situation. By 

offering protesters a more transparent and open platform, they also achieved the strategic 

goal of trust building with audiences in Iran.  

Key Words: Twitter, Green Movement, satellite TV, BBC Persia, VOA Farsi, social 

movements, censorship, Iran. 

Introduction 

The ubiquitous presence of the mass media nowadays has turned it into an important tool 

in shaping public opinion and political movements. The public use the media as a platform 

to amplify their claims and the media attend to social movements because they create 

newsworthy events. Todd Gittlin, one of the prominent writers on the relationship 

between the media and social movements has referred to this relationship as being one of 

1 The author is a graduate student of International Relations at Corvinus University of Budapest. 

DOI: 10.14267/cojourn.2017v2n2a5



S. AFKHAMI  COJOURN 2:2-3 (2017) 
 

58 
 

mutual dependency (Viegenhart, 2012: 2). Accordingly, in order to evaluate the amount 

of impact a certain media organisation can have on a social movement in terms of 

mobilization and the shaping of public opinion, factors such as accessibility and 

trustworthiness require attention. While normally people tend to believe a medium with 

which they share similar political views, this article argues that such mutual dependency 

requires the presence of both of the aforementioned factors. 

The Iranian Green Movement of 2009 is a unique case in this regard for two 

reasons. Firstly, the movement is internationally dubbed as a “Twitter Revolution,”2 a 

term that has been applied to it mostly by those who were following the protests from 

outside the country. This article aims to challenge this term by claiming that while the 

crucial role of Twitter in helping people circumvent restrictions on communication 

throughout demonstrations is undeniable, Twitter has by no means served as a 

revolutionary tool for the people within Iran. Secondly, although the availability of 

broadcasting networks in a variety of languages is nothing new, the increasing number of 

foreign-based Farsi-speaking media organisations, available via satellite TV, and their 

uncensored coverage turned them into an important actor throughout the Green 

Movement. 

As a result, the article starts out by challenging the term “Twitter Revolution”, and 

why it is not appropriately used for the Iranian protests of 2009. It continues by comparing 

the effectiveness of Iranian domestic media and the foreign-based channels, concluding 

that the latter is likely to be the most influential, both in terms of accessibility and 

trustworthiness. 

 

Social media and the possibility of a Twitter revolution 

During the course of the Green Movement, social media played a crucial role in informing 

people worldwide and in coordinating the public’s movements within Iran. Through 

different social media, such as Twitter and Facebook, many gained access directly to the 

public-generated contents. However, it did not take long until the Iranian government 

became sensitive of the extensive use of the internet by opposition supporters. 

Consequently, the Iranian Ministry of Communication reduced the internet speed to less 

                                                           
2 The term was applied by foreign news agencies such as Washington Post, NY Times, Reuters and many 

more. Some examples are offered here: 

http://blogs.reuters.com/mediafile/2009/06/19/twitter-revolution-in-iran-aided-by-old-media-tv-radio/; 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/discussion/2009/06/17/DI2009061702232.html (both 

accessed on 15 April 2017). 

http://blogs.reuters.com/mediafile/2009/06/19/twitter-revolution-in-iran-aided-by-old-media-tv-radio/
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/discussion/2009/06/17/DI2009061702232.html


S. AFKHAMI  COJOURN 2:2-3 (2017) 
 

59 
 

than 128 kilobytes per seconds to make uploading any pictures or videos of street protests 

impossible (Opennet Report, 2013: 283). This reduction was followed by the filtering of 

certain websites, including Facebook, Twitter and YouTube. The high level of limitations 

and the strict monitoring of the internet by the Iranian government and the Cyber Police 

decreased the efficiency of the internet in comparison to other types of media that were 

available at the time. It is important to mention that an unspecified number of people 

surpassed the regime’s control over the internet by using anti-proxies and filter-breakers, 

but even if one thinks of this number as very high, the very low speed of the internet, 

specifically for the websites that required fast broadband access, clearly reduced their 

efficiency.4 

As a result, it is safe to state that “Twitter revolution” is not a familiar term for 

those who were in Iran at the time of the outbreak of the 2009 Green Movement. Golnaz 

Esfandiari, an Iranian journalist, challenged usage of this term by referring to it as a “story 

that wrote itself.” In an article written for Foreign Policy, she focuses on the exaggerated 

role of Twitter during the Green Movement, mostly by Iranian diaspora groups in the US 

and Europe alongside foreign governments (Esfandiari, 2010). Moreover, many active 

Twitter users in Iran point out that Twitter, unlike Facebook, is still not a commonly used 

social media within Iran, let alone the main opposition tool during the 2009 

demonstrations. An article in The Guardian further pointed out that in solidarity with the 

Iranian protesters, many Twitter users across the world switched their location to Tehran 

during the 2009 protests (Weaver, 2010). Hamid Tehrani, the editor of the blogging 

network Global Voices claimed that “The west was focused not on the Iranian people but 

on the role of western technology. Twitter was important in publicizing what was 

happening, but its role was overemphasized” (quoted in Weaver, 2010). 

By comparing the availability and usage of social media throughout the Iranian 

Green Movement and the 2013 Turkish Gezi Park protests5, more light may be shed on 

the overstated role of Twitter in Iran. It should be noted that the majority of protesters in 

both countries were urban, educated and belonging to the middle class – the segment of 

society that would generally provide the highest percentage of internet users in any 

country.  

                                                           
3 Opennet Initiative (ONI) is a joint project with the goal of monitoring and reporting on internet filtering 

and surveillance practices by nations. 
4 Due to the sensitive nature of this, there is understandably no data on the exact number of people who had 

access to anti-filters.  
5 The Gezi protests were famous for the important role of social media in public mobilization. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Censorware
https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_surveillance


S. AFKHAMI  COJOURN 2:2-3 (2017) 
 

60 
 

In 2013, almost 50% of the Turkish population were active users of the internet 

(Yanatma, 2016). In the same year, according to Semiocast6 global analysis of social 

media users, Turkey was ranked #7 in terms of Facebook users and #11 in terms of having 

the most users of Twitter. Nevertheless, during the Iranian protests, only 10% of the 

Iranian population had access to internet.7 Due to filtering, there is no official estimate on 

the number of Iranians within the country who were either active Facebook or Twitter 

users – however, in a poll conducted by Iran web in late 2009, respondents claimed that 

the main social media they use is Facebook and not Twitter.8 Therefore, a simple analysis 

of the number of internet users in the two courtiers leads us towards the conclusion that, 

in contrast with Turkey’s experience, Twitter has not been a major contributor to the 

formation of public protests in Iran. 

Mehdi Jami, an Iranian journalist, blogger and filmmaker, claimed in an interview 

with Tehran Review that “whatever the Green Movement has, it owes it to the media” 

(Mohtadi, 2011). Therefore a question arises in relation to the main media platform of the 

protesters. As mentioned above, the Iranian government took a number of steps toward 

tightening its grip on the internet – and yet they proved incapable of preventing the 

demonstrations. Hence, in the absence of well-functioning internet connectivity and an 

independent media, how did the Iranian people coordinate several protests? What stood 

as a platform for the continuity of their demonstrations? In order to answer these 

questions, the article will examine two distinguished groups of media that were accessible 

to Iranians at that time: Iranian domestic media and the foreign-based Farsi-speaking 

satellite television channels.  

 

Iranian domestic media 

In Iran, constitutional provisions and laws set restrictions on content that can be offered 

by the media. Iranian domestic media is generally known for its lack of transparency and 

the limitations imposed on it by the government. Article 175 of the Iranian constitution 

guarantees the freedom of expression, as long as it is in line with Islamic criteria and 

serving the best interests of the country (Constitution of the Islamic Republic of Iran). In 

other words, the freedom of expression is guaranteed as long as certain red lines are not 

                                                           
6 Semiocast is a market and opinion research company providing social media intelligence consumer 

insights, social media KPIs and social media solutions. 
7 Percentage provided by Internet Live Stats. 
8 The accuracy of such polls cannot be guaranteed, due to the fact that many people would avoid confirming 

their usage of any kind of social media in Iran under government’s restrictions. 



S. AFKHAMI  COJOURN 2:2-3 (2017) 
 

61 
 

crossed. However, the main issue here is that there is no clear definition for these red 

lines, and therefore it is very difficult to foresee the threshold of the government’s 

interests. 

Starting with newspapers, they routinely face threats of closure by Iranian state 

authorities. The tough state control has turned the issue of continuity (of being published) 

into a dominant concern of newspapers. The restricted freedom for journalists and fear of 

imprisonment also explain the limited coverage offered by newspapers. The low rank of 

Iran in the Word Press Freedom Index9 further illustrates the tough conditions in which 

Iranian newspapers need to function. 

The main pillar of the Iranian media, however, is IRIB, or the Islamic Republic of 

Iran Broadcasting. IRIB is owned by the state and is directly supervised by the Supreme 

Leader, Ayatollah Khamenei, who has the legal authority of appointing and dismissing 

the head of the IRIB on a periodic basis. Being a huge organization with several national 

and international television channels broadcasted in 27 languages (IRIB), IRIB is 

normally controlled by the conservative forces who have their political views directly 

reflected in IRIB productions. As a result, IRIB has never served as a transparent source 

of information for many. This statement gained more credibility when a confidential IRIB 

report was leaked during the 2009 protests. This report criticized the performance of IRIB 

and regarded its poor performance as a contributing factor to the widespread protests and 

the eventual engagement of the Iranian public with foreign television channels.  

By addressing the IRIB managers, the report summarized the main reasons behind 

the failure of IRIB to be as such: (1) the creation of doubt among public with the speedy 

announcement of the results of the presidential election, (2) refusing to offer any airtime 

to the opposition leaders Mir Hossein Mousavi and Mehdi Karroubi while celebrating the 

victory of Ahmadinejad, and (3) failing to cover the public demonstrations that were 

constantly being covered by international media (IRIB Psychopathology Report, 2009: 

3). A noteworthy example here would be the death of Neda Agha-Soltan, an Iranian girl 

whose sudden death on Tehran’s streets became the symbol of the Iranian anti-

government protests. Her death, captured on a cellphone camera, went viral in a matter 

of hours, but Iranian domestic media only briefly discussed her death and later speculated 

about the fabrication of the video on various occasions (The Death Of Neda, the Other 

Side of the Coin, 2011). 

                                                           
9 Iran was ranked 172 out of 175 countries of the chart in 2009. 



S. AFKHAMI  COJOURN 2:2-3 (2017) 
 

62 
 

By going back to Gittlin’s idea of mutual dependency, it can be concluded that the 

Iranian protesters and the domestic media have not been mutually dependent on each 

other. In fact, it can be argued that none of them could serve the other’s interests. In a 

nutshell, the nontransparent information and the lack of proper coverage of the protests 

discouraged people from solely relying on IRIB to get information about the ongoing 

political turmoil in the country.  

The points mentioned above lead us to conclude that the growing pervasiveness 

of the Farsi-speaking foreign media outlets during the protests was not exclusively due to 

the popularity of these channels, but to the decreasing trust of the Iranians in their 

domestic media. This was an issue the foreign governments were fully aware of, and 

therefore a significant amount of money was poured into the development of the foreign-

based Farsi channels such as BBC and VOA by their host countries (Ash, 2009). 

 

Satellite TV 

In Iran, satellite TV has always been banned as part of the resistance against a “cultural 

onslaught” that was theorized by conservative forces in the 1990s (Azizi, 2014: 30). 

However, data shows that an estimated 68% of all the Iranian households have had illegal 

satellite receivers in 2009 (Vengar, 2016: 68), which is 6 times more than the number of 

internet users. It was therefore not unexpected that with all the limitations imposed on 

Iranian domestic media, the foreign-based outlets gained pivotal importance for the 

citizens. 

Another point that put these channels one step ahead was the inability of the 

Iranian government to stand as a serious obstacle to their activities. These channels could 

neither be shut down nor filtered. The only effective measure that was taken towards them 

by the Iranian authorities was jamming (Ash, 2009), which these channels circumvented 

by increasing the number of satellites carrying their signals. 

However, it is important to mention that not all of the Farsi speaking channels 

based outside Iran are included in this analysis. Many of these channels only produce 

low-budget entertainment programs which normally have a very low viewership. The 

channels this article concentrates on are the Farsi-speaking services of large broadcasting 

agencies such as the BBC – funded by the Foreign and Commonwealth Office (FCO) of 

the British government- and the Voice of America – funded by the government of the 

United States. These have been highly viewed throughout the protests.  

According to Rob Beynon, acting manager of BBC foreign correspondents in 



S. AFKHAMI  COJOURN 2:2-3 (2017) 
 

63 
 

London, one in five people who have had access to satellite TV in Iran tuned in to BBC 

Farsi in the first month of its launch. Moreover, this channel received 300,000 linking 

blog articles and half a million searches on Google, all in a month following the start of 

its activity (Burns, 2009). While there is no exact data on the viewership of VOA Farsi, 

its popularity could be measured by the public reactions to its programs. An example 

would be Parazit, dubbed as the “Iranian Daily Show”, which was a satire political show 

broadcast on Friday nights on VOA Farsi. Parazit was regarded by many as the main 

platform for the young voices of the Green Movement. The show gradually drew global 

attention and its two hosts appeared on several other networks to discuss Iran and the 

ongoing conflicts. Parazit was estimated to have had millions of viewers in Iran and 

gathered nearly 1 million likes on Facebook. The influence of the show’s anti-

Ahmadinejad rhetoric was such that Iranian officials accused the channel of being 

affiliated with the CIA (Garda, 2011). 

These channels offered exactly what Iranian domestic media was not providing 

for the citizens. They were supporting or highlighting issues that the domestic media did 

not have the power to raise (Mohtadi, 2011). Phone-in discussion programs provided an 

opportunity for the Iranian people to communicate internationally and to address the 

public directly. Programs such as BBC’s “Nobate Shoma”10 is one amongst many. These 

networks were also actively involved in providing anti-proxies to Iranians via email, to 

help them circumvent the Iranian censorship infrastructure (Opennet Initiative, 2013). As 

a result, not only did these channels play a major role in supporting the protesters, but 

they were occasionally used as a tool for coordinating purposes as well. The younger 

generation’s coordinated practice of chanting “Allaho Akbar” from rooftops at nights is 

an example of acts that were advertised by Persian media abroad. 

In addition, these channels offered close analysis of the political protests across 

the country. Former political figures appeared on different programs and shared their 

views on given matters. Many of these people were former political activists whose voice 

had a direct influence on the protesters. Ahmad Batebi, an Iranian political activist in 

exile and Abolhassan Banisadr, the first president of the Islamic Republic are examples 

in this regard.  

In return, the contents of these channels and their visuals drew heavily on audience 

contribution. None of these channels were legally allowed to have a bureau in Iran, and 

                                                           
10 Translated in English as “Your Turn”. 



S. AFKHAMI  COJOURN 2:2-3 (2017) 
 

64 
 

other agencies were threatened with having their licenses revoked in case of cooperation 

with these channels or sharing footage from them. For example, Mohammad Hossein 

Saffar Harrandi, the Culture Minister of Iran in 2009 claimed that even the BBC’s base 

in Tehran will be confronted if it produces any reports for the Farsi-speaking service 

(RSF, 2011). This situation led to the rapid growth of citizen journalism under the slogan 

of “each citizen a medium.” In the absence of correspondents on the ground, people acted 

as the main sources of information for these channels. Despite the interference and 

journalistic restrictions, the Iranian public played a significant role in by-passing 

censorship in general (Opennet initiative, 2013: 4). They voluntarily used their cell 

phones as a tool to film whenever a demonstration took place. In other words, these 

channels were collecting the news from Iran and broadcasted it back to the country. The 

Iranian citizens welcomed this two-sided relationship and gladly obliged to promote their 

own versions of the events in exchange for an open media and advanced technologies. 

Accordingly, while the government ban of the satellites makes reaching 

quantitative data to support the article’s main argument difficult, it can be stated that the 

symbiotic relationship between the protesters in Iran and the Farsi-speaking foreign-based 

channels was stronger than the one with the domestic media.  

Inevitably, these channels were also accused of having a negative impact on the 

political unrest. Bias, propaganda, and engaging people in “virtual” political activity (i.e. 

diverting such activity to cyberspace) are some of the issues that these networks were 

blamed for. Furthermore, many argued that these channels only followed the strategic 

goals of the states they were funded by, i.e. the United States and the United Kingdom in 

this case. They were referred to as the West’s tools of a psychological warfare and a 

mouthpiece of world-guzzling capitalism (Voss, 2015: 554). Furthermore, they might 

have focused on the protests as much as they were to increase their audiences. They were 

so fixated in promoting the anti-government demonstrations that sometimes they ignored 

the reasoning, ideology and demands behind the protests. Another criticism referred to 

the presence of the Iranian diaspora, with its different political standings, in connection 

to these channels (Lanzillo, 2011). 

Consequently, irrespective of the motives of these television channels during the 

protests, to a certain extent they managed to remove the cloud of suspicion that always 

existed around foreign media. By offering more transparency, the least they did was to 

let audiences choose the type of information they were willing to take in, an option that 

was not provided to them by any other type of mass media at the time. 



S. AFKHAMI  COJOURN 2:2-3 (2017) 
 

65 
 

 

Conclusion 

The Iranian Green Movement provided an opportunity for the Farsi-speaking foreign-

based channels to increase their viewership and credibility in Iranian society. Tough state 

censorship and increased internet restrictions following the protests gave Iranians an 

incentive to shift more towards Persian channels abroad. However, these channels were 

not licensed to cover the Iranian demonstrations on the ground, and, therefore, had it not 

been for citizens’ voluntary reporting on the protests, they would not have had much 

coverage to share. The result of these constraints was the formation of a symbiotic 

relationship, which made the Iranian public and the foreign media dependent on each 

other. While these channels never proved to be consistent and committed solely to the 

mission of the media of informing people, they played a crucial role throughout the 

protests. It is reasonable to assume that at least some of these channels may have been 

acting in accordance to whatever framework was provided to them by their host countries, 

just as it is reasonable to assess that they had considerable impact on the public’s 

mobilization and opinion. 

At the time of writing this (Spring 2017), people in Iran trust neither the domestic 

media, nor the Farsi-speaking channels abroad. However, the viewership of the foreign-

based channels has increased and they have managed to achieve greater acceptance within 

Iran. 

Thus, to conclude with, in describing what happened in Iran in the wake of the 

2009 presidential elections, the term “Satellite Revolution” should probably be preferred 

to “Twitter Revolution.” 

 

References 

“After the Green Movement: Internet Controls in Iran 2009-2012”. Opennet Initiative, 

February 2013. at https://opennet.net/blog/2013/02/after-green-movement-

internet-controls-iran-2009-2012 (accessed on 20 January 2017). 

Ash, Timothy Garton (2009). “New TV Channels and the Green Movement”. Guardian. 

15 January 2009. at 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2009/jan/15/bbc-persian-

television-iran (accessed on 20 January 2017). 

Azizi, Sharareh (2014). “Democratic Resistance: The Role of Facebook in Iran’s Green 

Movement.” Norwegian University of Life Sciences. 11 February 2014. At 



S. AFKHAMI  COJOURN 2:2-3 (2017) 
 

66 
 

https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/187933 (accessed on 20 January 

2017). 

Burns, John F (2009). “Persian Station in Britain Rattles Officials in Iran”. New York 

Times. 28 June 2009. At 

http://www.nytimes.com/2009/06/29/world/middleeast/29bbc.html (accessed om 

20 January 2017).  

Esfandiari, Golnaz (2010). “The Twitter Devolution”. Foreign Policy. 8 June 2010. at 

http://foreignpolicy.com/2010/06/08/the-twitter-devolution/ (accessed on 20 

January 2017). 

Garda, Imran (2011). “Parazit: Voice of America of Voice of the People?”. Al Jazeera. 

17 November 2011. Full Video available on 

https://www.youtube.com/watch?v=UVrGH2H9nys (accessed on 20 January 

2017). 

“Constitution of the Islamic Republic of Iran”. English Translation available at 

http://www.iranonline.com/iran/iran-info/government/constitution.html 

(accessed on 19 April 2017). 

“Islamic Republic of Iran Broadcasting”. At www.IRIB.com  

“IRIB Psychopathology Report” (2009). International Campaign of Human Rights in 

Iran. 9 August 2009. English Translation available at 

https://www.iranhumanrights.org/2011/06/irib_confidential/ (accessed on 20 

January 2017). 

Lanzillo, Amanda (2011). “Iran and the green Movement: Changes in Media and 

Censorship Capabilities”. Georgetown University. 2011. At 

https://changingcommunications.wordpress.com/research/iran-and-the-green-

movement/ (accessed on 21 January 2017). 

Mohtadi, Ali & Shervin Nekouee (2011). “The Logic of Green Media”. Tehran review. 8 

June 2011. At http://tehranreview.net/articles/9131. (Accessed on 20 January 

2017). 

 “The Death of Neda, The Other Side of the Coin” (2012). Press TV Production. 10 

October 2012, Available on YouTube: 

https://www.youtube.com/watch?v=Shp7HE2YA_c (accessed on 10 November 

2016).  

Venger, Olesya (2016). “The strategic use of news coverage of the 2009 ‘Green 

Movement’ in the US and Iranian newspapers as social drama”. Journal of Arab 



S. AFKHAMI  COJOURN 2:2-3 (2017) 
 

67 
 

and Muslim Media Research. pp 61-79. 1 April 2016. At 

http://www.ingentaconnect.com/contentone/intellect/jammr/2016/00000009/000

00001/art00004 (accessed on 20 January 2017). 

Vliegenthart, Rens & Stefaan Walgrave (2012). “The Interdependency of Media and 

Social Movements”. Antwerp University Publication. June 2012. AT 

http://uahost.uantwerpen.be/m2p/publications/1267102616.pdf (accessed on 20 

January 2017). 

Voss, Alex (2015). “The inescapable history and politics of Anglo- Iranian relations: 

Audience engagement at the BBC Persian Service during the London 2012 

Olympics” Journal of Audience and Reception Studies. Pp 549-575. May 2015, 

Print.  

Weaver, Matthiew (2010). “Exaggerated Role of Twitter in the Green Movement”. 

Guardian. 9 June 2010. At https://www.theguardian.com/world/2010/jun/09/iran-

twitter-revolution-protests. (Accessed on 20 January 2017). 

Word Press Freedom Index 2009 . At https://rsf.org/en/world-press-freedom-index-2009 

Yanatma, Servet (2016). “Social Media and Protests in Turkey”. Reuters institute of 

Journalism. 1 March 2016. At 

http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/news/social-media-and-protests-turkey-

seminar-report (accessed on 20 January 2017).  

 

http://uahost.uantwerpen.be/m2p/publications/1267102616.pdf
http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/news/social-media-and-protests-turkey-seminar-report
http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/news/social-media-and-protests-turkey-seminar-report

